חדשות

מש' הבריאות צימצם המענקים לפריפריה; ליצמן: אני רוצה שם מומחים, לא סטאז'רים

בדיון בכנסת מסר המשרד כי העביר 35 מיליון שקל למענקים לרופאים מומחים שעברו לפריפריה, במקום 75 מיליון שקל עליהם החליטה בעבר ועדת הכספים

השר ליצמן בטקס חנוכת מכון MRI חדש בבית החולים "המשפחה הקדושה" בנצרת (צילום: משרד הבריאות)

חברי כנסת מתחו אתמול (ב') ביקורת על כך שמשרד האוצר לא העביר למשרד הבריאות את מלוא התוספת בסך 75 מיליון שקל למענקי הפריפריה לרופאים, ובמקום זאת הוקצו לכך רק 35 מיליון שקל. הביקורת נמתחה בישיבת ועדת הכנסת המיוחדת לצדק חלוקתי ולשוויון חברתי, שבה השתתף גם שר הבריאות יעקב ליצמן וכמה מבכירי משרדו.

ניר קידר, סמנכ"ל לתכנון אסטרטגי וכלכלי במשרד הבריאות, אמר בוועדה כי בשנת 2017 הועבר תקציב של 35 מיליון שקל למענקים לפריפריה, מהם 25 מיליון שקל עבור 43 רופאים-מומחים שיעברו לעבוד בבית חולים פריפריאלי ועוד 18 מענקים למתמחים ברפואת המשפחה. כל רופא קיבל 250 אלף שקל. בנוסף גם הוענקו מענקים והכשרות מיוחדות לפסיכיאטרים בפריפריה בגובה 125 אלף שקל.

חברת הכנסת יעל גרמן (יש עתיד) טענה בדיון כי ברגע שנגמרו התקציבים הוסכם בוועדת הכספים על תוספת של 75 מיליון שקל לנושא. "ההחלטה של ועדת הכספים הייתה שכל הכסף ילך לפריפריה ואם זה המצב - יש פה הפרה של החלטה של ועדת הכספים".

ד"ר מיקי שרף, ראש חטיבת בתי החולים בשירותי בריאות כללית, ציין כי המענקים הביאו הרבה רופאים לבאר שבע אך מנגד בוטלה תוספת הפריפריה לסטז'רים בצפון ובדרום. ליצמן אמר: אנחנו רוצים רופאים בכירים ומומחים בפריפריה ולא סטז'רים ולכן הנושא הזה לא יתוקצב".

יו"ר הועדה, ח"כ מיקי זוהר, אמר כי "נראה שסכום שיועד למענקי הפריפריה הוקטן והסכומים שעליהם נמסר בדיון לא מניחים את דעת הוועדה. "כדי שרופא יסכים לעבור מאזור המרכז לפריפריה הוא צריך הצדקה מסוימת מעבר לאידאולוגיה", אמר ח"כ זוהר.

בדיון נמסר עוד כי משרד הבריאות הכין "קול קורא" לרשויות המעוניינות להקים מוקד רפואה דחופה בסיוע משרד הבריאות, לצורך פתיחת מוקדי לילה נוספים. תינתן עדיפות לרשויות מהפריפריה על בסיס קיום שירותי מוקד ביישוב או בקרבתו, מדד כלכלי-חברתי של היישוב, יישוב בקו העימות.

עוד נמסר, כי עיריית אופקים פתחה כבר מוקד רפואי כזה באפריל, וכי עיריית שדרות תחליף את ספק השירות לאחר שנבחר זוכה במכרז. המוקד יפעל עד שעות הבוקר בכל יום ורצוף במהלך סוף השבוע.

ד"ר ורד עזרא, ראש אגף מנהל רפואה במשרד הבריאות, אמרה כי המשרד מבצע בקרה על כל מוקד. היא הגיבה בכך לטענה כי יש רופאים שיושבים במוקד מ-11 בלילה עד 6 בבוקר אבל התושבים באותו מקום לא מוכנים להגיע אליהם. ח"כ מאיר כהן העיר כי יתכן שיושבים שם רופאים שאינם מבינים ברפואת משפחה או חירום. ח"כ זוהר סיפר כי הגיע למוקד רפואה לילי ו"הרגשתי שלא הגעתי למקום שנותן את השירות הרפואי הטוב ביותר. לכן צריך לבדוק איך נקבע איזה רופא נמצא שם. שלא יהיה מצב שנבחרים הרופאים הזולים ביותר לכל תפקיד".

השר ליצמן הגיב: "שמעתי על מוקדים בעייתיים שאינם פתוחים בכל השעות שהתחייבו לכך. לא ניתן שירמו אותנו. אם נחתם הסכם שרופא יעבוד מ-7 בערב עד 7 בבוקר הוא חייב להיות שם".

עוד מסרו נציגי משרד הבריאות בדיון בוועדה כי באפריל התקיים טקס הנחת אבן פינה לבית חולים חדש שיוקם בבאר שבע. מיקומו סוכם ועתה עוסקים הגורמים הרלבנטיים בשינוי ה-ת.ב.ע והשגת אישורי הועדה המחוזית. עוד נמסר כי ב"סורוקה" נוספו 20 מיטות שיקום ובעתיד יפתחו עוד 20 מיטות וכן עוד 9 מיטות בנוירולוגיה. כל אלו נמצאים עתה בהליכי רישוי במשרד הבריאות. יתר המיטות יפתחו עד סוף 2018 כך שבמהלך 2017-2018 ייפתחו בבית החולים כל 89 המיטות "במטרה לחזק את מערכי היולדות, טיפול נמרץ, ילדים, שיקום, אונקולוגיה ואורתופדיה".

בסיכום הדיון נדרש משרד הבריאות להגביר ולהאיץ את הליך הבקרה והפיקוח על איכות הרופאים והשירותים המקצועיים הניתנים באזורי הפריפריה וברשויות הערביות וכן לעדכן את הוועדה בפעילויות שנועדו להנגיש טיפולים התפתחותיים לילדים במשפחות מעוטי יכולת.

נושאים קשורים:  חדשות,  שר הבריאות יעקב ליצמן,  מענקים,  פריפריה,  משרד הבריאות
תגובות
אנונימי/ת
24.10.2017, 11:40

לידיעת השר ליצמן המפגין בורות בנושא משרדו.
מכסת הסטאז'רים המופנית לכל בית חולים ידועה מראש, והסטאז'רים מופנים על סמך הגרלה.
אף אחד לא נולד "רופא בכיר". לשם כך צריך להיות מתמחה (וכמובן שקודם לכן סטאז'ר). קל יותר לגייס מתמחה , שגם נמצא בגיל צעיר יותר, וממילא אין לו קליניקה, מאשר רופא בכיר, שכבר בנה מוניטין במקום מסוים, וייתכן שהמעבר יהיה לו מורכב יותר משיקולי משפחה.

אנונימי/ת
25.10.2017, 23:43

זה לא סוד שמאחרי מחלקה לומדת וברמה טובה עומד מנהל שרק לומד ומלמד כל הזמן

וזה הרעיון מעלים רמה אקדמאית עם רופאים טובים וחוקרים שלומדים ומתעדכנים כל הזמן שכבר צברו וותק קליני בהוראה ויכולים להעלות את רמת המתמחים במחלקות בפריפריה

אנונימי/ת
25.10.2017, 21:34

צודק זה שמעלי. מעבר לכך, כדאי שהשר יתעורר, כי מתוכן הכתבה ניתן להבין בצורה ברורה וחדה, כי מי שמרמה את משרדו הוא משרד האוצר ולא הרופאים.

אנונימי/ת
25.10.2017, 21:34

צודק זה שמעלי. מעבר לכך, כדאי שהשר יתעורר, כי מתוכן הכתבה ניתן להבין בצורה ברורה וחדה, כי מי שמרמה את משרדו הוא משרד האוצר ולא הרופאים.

אנונימי/ת
26.10.2017, 06:55

אבוי לנו קוצר הראיה של השר (שהוא איש חכם מאוד דווקא). סטאז'רים מגיעים לבתי חולים בכל הארץ על פי הגרלה. מתמחים, שאליהם בעצם התכוון, הם מתמחים רק כמה שנים ואז נהיים מומחים. מתמחה שהתמחה בפריפריה ובנה שם את חייו, סיכוי גבוה שישאר שם כרופא בכיר. מומחה מהמרכז לא יעבור בקלות כשכבר ביסס קליניקה ומשפחה. למתמחה מענק של כ 150,000 ש"ח הוא פיתוי גדול להעביר את חייו לפרפיריה ולהתחייב להשאר שם לפחות כמה שנים. קשה מאוד עד בלתי אפשרי לגרום למומחה לעבור בשביל סכום כזה.

אנונימי/ת
28.10.2017, 21:38

צודק ידידי. ליצמן אמר סטאז'רים והתכוון למתמחים. מתמחה שהגיע לפריפריה, השתקע שם , בן/בת הזוג מצאו עבודה, הילדים בבתי הספר - ישאר בפריפריה גם כמומחה. מומחה ותיק לא ימהר לעזוב הכל במרכז בשביל איזה מענק... קצת חשיבה קדימה לא תזיק.

30.10.2017, 18:35

בסדרי הגדל הכספיים בהם מדובר המקסימום שיושג זה הסטה מזיו לנהריה

30.10.2017, 18:35

בסדרי הגדל הכספיים בהם מדובר המקסימום שיושג זה הסטה מזיו לנהריה