מחקרים

האם שימוש ב-SSRI מגביר סיכון לקטרקט?

החוקרים בעבודה רטרוספקטיבית זו מצאו כי שימוש במעכבי סרוטונין אינו מגביר סיכון לקטרקט ברוב האוכלוסייה

23.10.2017, 10:57
קטרקט, ירוד בעין (צילום: אילוסטרציה)

שימוש במעכבי סרוטונין סלקטיביים (SSRI) נמצא כקשור בסיכון מוגבר לקטרקט בעבודות קודמות. החוקרים ביקשו להעריך את הסיכון לקטרקט לאחר חשיפה ל-SSRI או לתרופות נוגדות דכאון אחרות על בסיס מאגר נתונים אלקטרוני ממוחשב נרחב בקהילה. המחקר בוצע בתבנית מקרה-ביקורת.

אוכלוסיית המחקר נלקחה ממאגר ה- UK-based Clinical Practice Research Datalink. החוקרים כללו חולים עם אבחנה חדשה של קטרקט בגילאי 40 שנים ומעלה בין השנים 1995-2015 ומספר שווה של מקרי ביקורת ללא קטרקט שהותאמו לפי גיל, מין, תחום עיסוק, תאריך אבחון קטרקט ומספר שנים מתועדות במאגר המידע לפני תאריך אבחון הקטרקט.

לצורך ניתוח התוצאות בוצע אנליזת רגרסיה לוגיסטית מותנית עבור BMI, עישון, יתר לחץ דם, סוכרת ושימוש כרוני בסטרואידים. החשיפה שנבדקה הייתה מספר מרשמי ה-SSRI והתרופות נוגדות הדיכאון האחרות. באנליזת רגישות, החוקרים הזיזו את תאריך האבחנה הראשוני שנתיים אחורה והגבילו את האנליזה למקרים וביקורות ללא אבחנת גלאוקומה קודמת.

החוקרים זיהו 206,931 מקרי קטרקט ומספר דומה של מקרי ביקורת מותאמים. שימוש נוכחי ארוך טווח ב-SSRI (עשרים ומעלה מרשמים) לא נמצא כקשור בסיכון מוגבר לקטרקט (יחס סיכויים מתוקנן, 0.99; רווח בר-סמך 95%, 0.94-1.03). עם זאת, בתת אוכלוסייה של חולים בגילאי 40-64 נמצא סיכון מוגבר קלות לקטרקט בקרב אנשים המשתמשים באופן ממושך ב-SSRI (יחס סיכויים מתוקנן, 1.24; 1.15-1.34) לעומת אנשים שלא השתמשו בתרופות אלו.

מסקנת החוקרים היא כי על פי ממצאי המחקר, לא קיים קשר בין שימוש ב-SSRI לסיכון מוגבר לקטרקט. יחס הסיכויים המוגבר קלות עבור אנשים הצעירים מגיל 65 המשתמשים באופן ממושך בתרופות אלו דורש בחינה במחקרים עתידיים.

מקור: 

Becker, C. et al.  (2017) Ophthalmology. 124(11), 1635

נושאים קשורים:  מחקרים,  קטרקט,  SSRI,  גלאוקומה
תגובות