חדשות

יו"ר ועדת המדע הודיע שיפעל לאפשר לקופות החולים לפנות ישירות לוועדת הלסינקי

בביקור שקיים ח"כ אורי מקלב במכון המחקר של קופת החולים "מכבי" הוצגה לו יוזמה למאגר מבוטחים אנונימי שעשוי לשמש למחקרים

קופת חולים מכבי. צילום: שאטרסטוק

יו"ר ועדת המדע של הכנסת, ח"כ אורי מקלב, הודיע ביום חמישי במהלך סיור שקיימה הוועדה במכון המחקר של קופת החולים "מכבי", כי יפעל בשיתוף פעולה עם שר הבריאות לאפשר לקופות החולים להגיש בקשות לניסויים לוועדת הלסינקי, לטובת "קידום החדשנות הרפואית והפחתת הרגולציה לטובת כלל האוכלוסייה". במהלך הביקור הוצגה לח"כ מקלב תכנית הקופה להקמת מאגר דגימות ביולוגיות אנונימי לשימוש מחקרי.

מנהלת המכון, פרופ' ורדה שלו, אמרה כי "מחקרים שנערכים במשך שנים הופכים לעתים ללא רלוונטיים עד אשר מצליחים ליישם אותם. לכן, היתרון במאגר הוא האפשרות לחקור וליישם מיידית". היא מסרה עוד כי במסגרת פניות שנעשו ללקוחות הקופה, השיבו יותר ממחציתם כי יסכימו לתת דגימה לצורך הקמתו של מאגר המחקר.

"קיים קושי ביישום תכניות שונות מול הביורוקרטיה הקיימת מצד הרשויות, בין היתר בשל העובדה שוועדת הלסינקי דנה רק בבקשות שמגישים בתי החולים"

בין הפרויקטים השונים שמבוצעים במכון המחקר ושהוצגו לחברי הועדה: אלגוריתם המאפשר לאתר מראש מטופלים בעלי סיכון גבוה לסרטן המעי הגס באמצעות ספירות דם שגרתיות; "ביו בנק" - המאגר המתוכנן לדגימות הביולוגיות לשימוש מחקרי; וכן חקירת מאגרי המידע הרפואיים במכבי תוך שימוש בשיטות מחשוב מתקדמות (Big Data).

ח"כ מקלב אמר בדיון שקיימה הוועדה במהלך הסיור: "לקופות החולים ולמוסדות הבריאות בכלל יש הרבה מה לשפר במתן שירות רפואי לציבור. התרשמנו מהחדשנות ומההשקעה של מכבי. אנו מאמינים שפתרונות מתקדמים יכולים לסייע משמעותית גם לשם צמצום פערים גאוגרפיים ותרבותיים במתן שירותי בריאות".

מנכ"ל מכבי שירותי בריאות, רן סער, אמר: "תפקידנו לטפל בחולים, ומתוך רצון לייעל אותו, לעשות שימוש בחדשנות ברפואה ההולכת ומתקדמת". הוא הדגיש כי המכון פועל תוך שיתופי פעולה עם כלל הגורמים האפשריים. סער קרא לממשלה "לייצר אותו שיתוף פעולה ולא לבקש רק שליטה, שכן שליטה מכשילה ומעכבת פיתוחים שכאלו".

חברי הנהלת הקופה אמרו בדיון, כי "קיים קושי ביישום תכניות שונות מול הביורוקרטיה הקיימת מצד הרשויות, בין היתר בשל העובדה שוועדת הלסינקי דנה רק בבקשות שמגישים בתי החולים. הדבר מקשה על קופות החולים לקדם את פיתוחיהן, המתבססים על ממצאים ממיליוני לקוחות ומניסיון רב, משום שהן צריכות להעביר את בקשותיהן דרך בתי החולים".

נושאים קשורים:  חדשות,  ועדת הלסינקי,  אורי מקלב,  ועדת המדע,  מכבי שירותי בריאות
תגובות
אנונימי/ת
23.10.2017, 19:48

הגיע זמן שמשרד הבריאות יבין שמחקר ברמה גבוהה מתבצע גם בקופות ולא רק בבתי החולים. כל הכבוד לחבר הכנסת מקלב שלקח על עצמו לקדם את הנושא.