פורטופורפיריה אריתרופוייטית

גן חדש המעורב בהתפתחות של גידולי מעי גס

החוקרים זיהו כי הגן FECH מבוטא בחסר בגידולי מעי גס בקרב חולי פורטופורפיריה אריתרופייטית

19.10.2017, 07:55
מעיים (צילום: אילוסטרציה)
מעיים (צילום: אילוסטרציה)

פורטופורפיריה אריתרופוייטית (EPP) הינה מחלה עורית ומערכתית נדירה הנגרמת על ידי מוטציות בגן פרוכלאטאז (FECH). הגורמים הגנטיים בבסיס המחלה באוכלוסיות מזרח תיכוניות וביחס לקבוצות אתניות אחרות אינן ידועים.

על מנת להעמיק את הידע המולקולרי הנוגע לפתופיזיולוגיה של EPP במזרח התיכון החוקרים סקרו מאפיינים קליניים ומולקולריים בשש משפחות גדולות בעלות שיעור גבוה של נישואי קרובים בלבנון וסוריה. המשפחות מתייצגות עם EPP עורית ומערכתית קשה.

החוקרים זיהו עלייה של 30% במחלת כבד ועלייה של 20% בסיבוכים הקשורים למחלת כבד סופנית באוכלוסייה שנבדקה לעומת חולי EPP באזורים אחרים. בנוסף, חולי EPP במזרח התיכון הדגימו עלייה ייחודית בהימצאות של סרטן מעי גס. אנליזת רצף הדגימה שתי מוטציות שונות בגן FECH במשפחות שנבדקו - p.M294T ו-p.I230M. בנוסף, פעילות FECH פחתה משמעותית (6%) בפיברובלסטים שנלקחו מאתרים החשופים לשמש בחולה עם מוטציית p.I230M בעוד שבניגוד חד לכך, באתרים מוגנים מהשמש באותו חולה נצפתה פעילות בשיעור 54% של הגן.

החוקרים מצאו כי בפיברובלסטים החשופים לשמש לעומת פיברובלסטים מוגנים משמש ישנו דיכוי גדילה ומורפולוגיה אטיפית in vitro ושתופעה זו פוחתת כאשר התאים מושמים בתרבית יחד עם פיברובלסטים מוגנים משמש. הממצאים הנוגעים לעלייה בהימצאות סרטן מעי גס בחולי EPP הוביל לבחינה של ביטוי FECH בגידול. באמצעות שימוש במאגרי מידע פומביים החוקרים מצאו כי mRNA הגן FECH פחת באופן משמעותי באדנוקרצינומה של המעי הגס לעומת רקמת מעי תקינה.

ממצאים אלו מדגימים כי משפחות עם EPP אוטוזומלית רציסיבית צריכות לעבור בדיקות סקר מקיפות יותר למעורבות סיסטמית ובכלל זה מחלת כבד וגידולי מעי גס. בנוסף, הממצאים מצביעים על גן מדכא גידול חדש היכול להיות מעורב בפתופיזיולוגיה של גידולי מעי גס.

מקור: 

Kadara, H. et al. (2017) Clinical Genetics. 92(5), 495.

נושאים קשורים:  פורטופורפיריה אריתרופוייטית,  EPP,  פיברובלסטים,  סרטן מעי גס,  מחלת כבד,  FECH,  פרוכלאטאז,  מחקרים
תגובות