הפטיטיס C

המלצות האיגוד האמריקאי לחקר הכבד לניהול וטיפול בהפטיטיס C

קווי ההנחיה של האיגוד האמריקאי לחקר הכבד והאיגוד האמריקאי למחלות מדבקות מספקים המלצות מבוססות ראיות לבדיקות סקר, בדיקות מעקב, התחלת טיפול ומשטרי טיפול מומלצים על פי מאפייני המטופלים והווירוס

היפטיטיס C. אילוסטרציה
הפטיטיס C. אילוסטרציה

הנוף הטיפולי בהפטיטיס C השתנה והתפתח מאוד מאז כניסת התרופות החדשות בשנת 2011. מאז ועד היום קצב השינוי גדל ותרופות חדשות עם מנגנוני פעולה שונים נהיו זמינות לשימוש. על מנת לספק לקלינאים את המידע הדרוש בנוגע לסקירה, ניהול וטיפול במטופלים עם הפטיטיס C, ניסחו האיגוד האמריקאי לחקר הכבד והאיגוד האמריקאי למחלות מדבקות קווי הנחייה. קווי ההנחיה מספקים המלצות מבוססות ראיות לבדיקות סקר, בדיקות מעקב, התחלת טיפול ומשטרי טיפול מומלצים על פי מאפייני המטופלים והווירוס. בחודש ספטמבר השנה יצא העדכון האחרון להנחיות אלו.

על פני קווי ההנחיה בדיקת סקר חד פעמיות להפטיטיס C צריכה להיעשות לכל האנשים שנולדו בין 1945 ל1965 ללא תלות בגורמי סיכון. אנשים נוספים צריכים להיבדק להפטיטיס C על סמך גורמי סיכון הכוללים בין היתר הזרקת סמים, דיאליזה ארוכת טווח, ילדים לנשים נשאיות הפטיטיס C, נשאות של HIV או מחלת כבד לא מוסברת. כל האנשים שזוהה להם זיהום פעיל בהפטיטיס C  צריכים להיות מקושרים לקלינאים המתאימים על מנת לקבל טיפול הולם.

מטרת הטיפול בהפטיטיס C הינה להפחית תמותה מכל הסיבות ותוצאים שליליים הקשורים למחלה כבדית, כולל מחלת כבד סופנית וקרצינומה של הכבד, על ידי השגת ריפוי וירולוגי כפי שנמדד על ידי תגובה וירולוגית ממושכת (Sustained virologic response). הטיפול מומלץ לכל המטופלים עם זיהום כרוני בהפטיטיס C, למעט מטופלים עם תוחלת חיים קצרה שלא יכולה להשתפר על ידי טיפול להפטיטיס C, השתלת כבד או טיפול ייעודי אחר.

לפני התחלת הטיפול יש לבצע הערכה לפיברוזיס מתקדם על ידי ביופסיה, הדמיה ו/או מרקרים, על מנת להחליט על אסטרטגית הטיפול המתאימה ולקבוע את הצורך באמצעים נוספים לניהול של שחמת (למשל – סקירה לקרצינומה של הכבד). בנוסף לפני התחלת הטיפול יש לבצע הערכה כללית של מצב המטופל/ת כולל בדיקות דם (ספירת דם, תפקודי קרישה, אנזימי כבד, תפקוד כלייתי), ברור נשאות מקבילה של הפטיטיס B, ברור לגנוטיפ ותת-סוג (Subtype) וירוס ההפטיטיס C והעומס הויראלי. במהלך קבלת הטיפול האנטי-ויראלי יש לעקוב אחר מצב המטופל/ת כולל ביקורים סדירים במרפאה ובדיקות דם חוזרות.

בחירת משטר הטיפול מוכתבת לפי מאפיינים של המטופל (טיפול קודם, מצב שחמת כבדית) ומאפיינים של הוירוס (גנוטיפ). בעדכון האחרון לקווי ההנחיה מחודש ספטמבר נוספו למשטרי הטיפול המומלצים שני משטרי טיפול חדשים – Mavyretי(Glecaprevir/pibrentasvir)
ו-Voseviי(Sofosbuvir/velpatasvir):

Mavyret הינו למטופלים נאיביים לטיפול ולמטופלים שקיבלו טיפול קודם בפג אינטרפרון וריבוירין, עם הפטיטיס C גנוטיפ 1-6, ללא שחמת מומלץ טיפול למשך 8 שבועות בלבד.

  • למטופלים נאיביים לטיפול ולמטופלים שקיבלו טיפול קודם בפג אינטרפרון וריבוירין, עם הפטיטיס C גנוטיפ 1-6, עם שחמת מפוצה מומלץ טיפול למשך 12 שבועות.
  • למטופלים שנכשלו על משטר טיפולי הכולל Sofosbuvir (למשל Sofosbuvir + Ribavirin) עם הפטיטיס C גנוטיפ 1-2 למשך 12 שבועות (בשל גודל מדגם מוגבל וחוסר ראיות קליניות התומכות במשטר טיפולי של 8 שבועות).
  • למטופלים עם כל דרגה של כשל כלייתי למשך 8/12/16 שבועות.
  • למטופלים נשאי HIV (בהתאמה לתרופות אנטי-רטרו-ויראליות) למשך 8/12/16 שבועות.
  • למטופלים מושתלי כליה, עם או ללא שחמת, עם הפטיטיס C גנוטיפ 1-6.
  • למטופלים מושתל כבד, ללא שחמת, עם הפטיטיס C גנוטיפ 1-6.

Vosevi מומלץ כהתוויה למטופלים שנכשלו על טיפול DAA. בהתאם להמלצות הFDA הוא איננו מומלץ כלל כטיפול למשך 8 שבועות. Vosevi נכנס להמלצות המעודכנות לטיפול במטופלים שנכשלו עם DAA עם הפטיטיס C גנוטיפ 1,3-6, בעוד ש MavyretוEpclusaי(sofosbuvir /velpatasvir) מומלצים למטופלים עם הפטיטיס C גנוטיפים 1 ו- 2 שנכשלו על טיפול קודם ב- Sofosbuvir ללא NS5A.

נושאים קשורים:  הפטיטיס C,  מחקרים
תגובות