חדשות

חשש בישראל ממקרי הדבקה בעקבות התפרצות קדחת צ'יקונגוניה ברומא

המחלה הטרופית מועברת באירופה באמצעות יתושי אדס מפוספס (טיגריס אסייתי), וברומא ובסמוך לה נרשמו מאות מקרים מאושרים של המחלה

יתוש "אדס מפוספס" (צילום: אילוסטרציה)

התפרצות של המחלה הטרופית הנגיפית קדחת צ'יקונגוניה באיטליה מעוררת חשש מאפשרות שתגיע גם לישראל; כך דיווח אתמול (ב') עיתון "הארץ". נגיף המחלה מועבר בין השאר באמצעות יתוש שהפך נפוץ גם בישראל - המכונה "הנמר האסייתי".

על פי הדיווח, מאז אוגוסט האחרון היו ברומא ובאזור עיר החוף הסמוכה לה אנציו עשרות מקרי הידבקות במחלה הטרופית, ומספר החולים הולך ועולה. העיתון מסר, כי במשרד הבריאות עוקבים אחר ההתפרצות, ובקרוב ינוסחו המלצות למטיילים ישראלים שיגיעו לאזורים אלה.

הנגיף מועבר בעקיצת יתושי אדס מסוג טיגריס אסייתי, ולא במגע ישיר בין בני אדם. הוא יכול לעבור גם דרך עירוי דם נגוע. קדחת הצ'יקונגוניה לא נחשבת קטלנית, אך הסימפטומים שלה כוללים חום, עייפות, בחילות, פריחה וכאבי שרירים שיכולים ללוות את החולה חודשים ארוכים.

בישראל מטופלים בשנה מקרים בודדים של מטיילים שנדבקו בנגיף הזה בחו"ל ושבו עמו לארץ.

פרופ' אלי שוורץ: "התפרצות הנגיף באיטליה, באזור מתוייר יחסית על ידי ישראלים, בצירוף העובדה שמעבירי הנגיף הם יתושי הטיגריס האסייתי הנפוצים בארץ, מעלה את הסיכון להתפרצות דומה בישראל"

מנהל המרכז למרפאת מטיילים ומחלות טרופיות במרכז הרפואי "שיבא" בתל השומר, פרופ' אלי שוורץ, אמר לעיתון: "זו מחלה לא סימפטית. היא מתחילה כמחלת חום הנמשכת כמה ימים ולאחר מכן מופיעים כאבי פרקים, לעתים עד כדי שיתוק של החולה לפרקי זמן של כמה חודשים עד שנה. בשנים האחרונות טיפלנו בכמה עשרות מקרים של הידבקות בנגיף".

לגבי הסיכון להתפרצות המחלה, בדומה לאיטליה, אמר פרופ' שוורץ: "התפרצות הנגיף באיטליה, באזור מתוייר יחסית על ידי ישראלים, בצירוף העובדה שמעבירי הנגיף הם יתושי הטיגריס האסייתי הנפוצים בארץ, מעלה את הסיכון להתפרצות דומה בישראל. כדי שהמחלה תתפרץ יש צורך גם במסה של יתושים המסוגלים להעביר את הנגיף, וגם במספר גדול של נשאים שנדבקו בנגיף בחו"ל ויביאו אותו לארץ".

באוגוסט האחרון באיטליה היו דיווחים על כמה מקרי הדבקה בודדים, אולם עתה כבר ידוע על כמה מאות מקרי הדבקה מאושרים, בנוסף לאלפי מקרים חשודים. רשויות הבריאות באיטליה מנסות לאתר ולטפל במוקדי ההדבקה ולהדביר את בתי הגידול של היתושים. ארגון הבריאות העולמי ממליץ לתיירים המגיעים לאזורים נגועים להתמגן ולנקוט באמצעי זהירות בסיסיים כמו לבוש ארוך, שימוש בדוחי יתושים ושינה בשטח מתחת לכילה.

ב-2007 הייתה באיטליה התפרצות של צ'יקונגוניה בעיירה קסטיליונה דצ'רוויה בדרום המדינה, בה נרשמו מאות נדבקים בתוך חודש. ההתפרצות גרמה לבהלה באיטליה וגם מחוצה לה. האירוע הבהיר, ציין עוד "הארץ", כי מחלות נגיפיות או זיהומיות אחרות המועברות באמצעות יתושים אינן רק נחלתם של האזורים הטרופיים, והיתושים נשאי המחלות פעילים גם באירופה ובצפון אמריקה.

בדיווח נמסר עוד, כי מחקר שערכו חוקרים מאוניברסיטת קולורדו בארה"ב ושפורסם באחרונה טוען שאסונות טבע יחד עם שינויי האקלים, יכולים לגרום להתפרצויות של מחלות זיהומיות כמו זיקה, מלריה ודנגי. המחקר התמקד בתוצאות רעש אדמה בדרגה 7.7 שהתרחש סמוך לחופי אקוודור באפריל 2016, במקביל לתופעת "אל ניניו" חזקה במיוחד.  החוקרים טוענים, ששינויי האקלים גורמים לעלייה במקרי המלריה בעולם.

בשנה הבאה מתוכנן בעיר טאלין בירת אסטוניה כנס רפואי בינלאומי שיעסוק בנגיף הזיקה, אבל מארגניו כבר הודיעו שיוקדשו בו הרצאות ודיונים גם להתפשטות מגיפות כמו צ'יקונגוניה, מלריה ודנגי באירופה – מחלות המעוברות באמצעות יתושים.

נושאים קשורים:  חדשות,  אדס מפוספס,  טיגריס אסייתי,  צ'יקונגוניה,  איטליה,  רומא,  פרופ' אלי שוורץ
תגובות