קשיי שינה עשויים להוות גורם נוסף התורם לבעיות בריאות נפשית. אם אכן כך המצב, שיפור שינה עשוי לשפר בריאות פסיכולוגית. מחקר חדש בוצע במטרה לקבוע האם טיפול בנדודי שינה מוביל להפחתה של פראנויה והזיות.

בוצע מחקר חד סמיות, אקראי, מבוקר (מחקר OASIS) ב-26 אוניברסיטאות בבריטניה. סטודנטים עם נדודי שינה חולקו אקראית (ביחס 1:1) לקבלת טיפול CBT דיגיטלי (Digital Cognitive Behavioral Therapy) לנדודי שינה או טיפול רגיל, וצוות המחקר לא היה מודע לאופי הטיפול. הערכות באינטרנט נעשו בשבוע 0 ו-3, בשבוע 10 (סיום הטיפול) ובשבוע 22. התוצאים הראשוניים שנמדדו היו נדודי שינה, פראנויה והזיות. בוצעה אנליזה לפי כוונה לטפל.

בין מרץ 2015 לפברואר 2016, גויסו למחקר 3,755 משתתפים לקבלת טיפול CBT דיגיטלי לנדודי שינה (1,891 מטופלים) או טיפול רגיל (1,864 מטופלים). בהשוואה לטיפול רגיל, התערבות לשינה במשך 10 שבועות הפחיתה נדודי שינה (Adjusted differenceי4.78 95%CI 4.29-5.26 ; Cohen's d 1.11 ; p=0.0001), פרנויה (-22 ; -2.98 - -1.45 ; Cohen's d 0.19 ; p<0.0001) והזיות (-1.58 ; -1.98 - -1.18 ; Cohen's d 0.24 ; p<0.0001). נדודי שינה היו גורם מתווך לשינוי בפרנויה והזיות. לא דווחו תופעות לוואי.

למיטב ידיעת החוקרות, זה המחקר האקראי המבוקר הגדול ביותר שבדק התערבות פסיכולוגית לבעיית בריאות נפשית. המחקר מספק ראיה חדשה כי נדודי שינה הינם בעלי קשר סיבתי לחוויות פסיכוטיות ובעיות נפשיות אחרות. יש צורך בבדיקה האם ניתן להכליל ממצאי מחקר זה מעבר לאוכלוסיית הסטודנטים. הטיפול בהפרעות שינה עשוי להצדיק עדיפות גבוהה יותר בבריאות הנפש.

מקור: 

The effects of improving sleep on mental health (OASIS): a randomised controlled trial with mediation analysis. Freeman, Daniel et al. The Lancet Psychiatry , Volume 4 , Issue 10 , 749 - 758