סקר שנעשה בקרב יותר מ-6,500 נשים בקבוצות גיל וממגזרי אוכלוסייה שונים בישראל עסק בדרכים אפשריות לשפר את חוויית הטיפול במהלך בדיקה גינקולוגית. הנשים נשאלו מה מפריע להן מבחינת החוויה האישית בבדיקה, כמו רמת כאב או מבוכה ומה לדעתן חסר בה מבחינת טיב התקשורת שהן מצפות שתתנהל עם הרופא הבודק. על ממצאי הסקר, שיזמה עמותת "קרן בריאה", מדווח הבוקר (ב') "ידיעות אחרונות".

מהממצאים עולה שטיב התקשורת בין המטופלת לרופא או לרופאה, בדגש על מתן אזהרה לפני פרוצדורות כואבות, הסבר מקדים ומפורט על אודות הבדיקה ומענה לשאלות, נמצא כגורם המשפיע ביותר על החוויה בבדיקה הגינקולוגית. פרטיות דורגה במקום השני בחשיבותה.

משתתפות הסקר גם ציינו כי נוחות משפיעה על חווית המטופלת: הימצאות מתלה לתליית בגדים בחדר הבדיקה, טמפרטורה נעימה בחדר, רגישות בהפעלת מכשיר הבדיקה נגישות לנייר ניגוב ולתחבושות ומראה לשם התארגנות לאחר הבדיקה.

בדיווח נמסר, כי 47.1% השיבו כי הבדיקה הגינקולוגית נחווית כאירוע מביך. 35% חוות אותה ככואבת, ו-18.6% כטראומטית. כמחצית מהנשים השיבו כי עברו חמישה גינקולוגים או יותר במהלך חייהן. התחלופה מושפעת בעיקר מתחושת חוסר הנוחות מאופן ביצוע הבדיקה.

העיתון מסר, כי בעקבות הממצאים מתכוונת "קרן בריאה" לפעול יחד עם קופות החולים בגיבוש פרוטוקול בדיקה אחיד ולתבוע שיפור בתנאים הפיזיים במרפאות. משרד הבריאות יתבקש להטמיע את התובנות בהליך ההכשרה לרופאי נשים.

בעיתון גם הובאו תגובות של רופאים לממצאים. פרופ’ משנה עידו שולט, מנהל היחידה לרפואת האם והעובר ב"רמב"ם", ויו"ר סניף צפון של האיגוד הישראלי למיילדות וגינקולוגיה, שליווה את כתיבת הדו"ח המסכם, אמר: "הממצאים מציבים בפנינו הרופאים מראה שבה נשים ישראליות נותנות לנו משוב רב ערך ומאפשרות להבין טוב יותר את הפערים שבין הרצוי למצוי. המסר העיקרי הוא שבאמצעים פשוטים יחסית שאינם דורשים השקעה משמעותית, ניתן לשפר את חווית הבדיקה הזאת, שאיננה פשוטה בעליל. שיעור ההיענות הגבוה לשאלון מראה שהנושא חשוב למטופלות ולפיכך מחייב אותנו הרופאים בלמידת התוצאות וביישומן".

ד"ר לנה שגיא־דאין, רופאת נשים בכירה וגנטיקאית בבית החולים "כרמל", אמרה כי "כוונת הדו"ח איננה לבקר את הצוות הרפואי, אלא לגרום לו לראות את הדברים מנקודת המבט של המטופלת. הממצאים יכולים להביא לשינוי. כל שינוי קטן יכול לשנות את החוויה של האישה הנבדקת".