חדשות

הנחיות חדשות: החזרת עובר אחד בלבד בטיפולי הפריה לנשים מתחת לגיל 30

האיגוד לחקר הפוריות בשיתוף האיגוד לגינקולוגיה פירסמו את ההנחיות החדשות, שנועדו למנוע לידות תאומים בשל הסיכונים הכרוכים בהן, אך יחולו רק על מחזורי הטיפול הראשון והשני; "בארה"ב שיעור הלידות מרובות עוברים גבוה ואתו שיעור הסיבוכים. אנחנו לא רוצים להגיע לשם"

הפריה חוץ-גופית, IVF (צילום: אילוסטרציה)
הפריה חוץ-גופית, IVF (צילום: אילוסטרציה)

האיגוד הישראלי לחקר הפוריות, בשיתוף האיגוד הישראלי לגינקולוגיה בהסתדרות הרפואית, פירסמו בשבוע שעבר נייר עמדה ובו הנחיות חדשות הקובעות, כי מעתה בכל מחזור טיפול פוריות בנשים עד גיל 30 יוחזר לאישה עובר אחד בלבד.

ההנחיות פורסמו במטרה לצמצם בלידות תאומים בישראל, משום שהן כרוכות בשיעור גבוה של סיכונים למומים מולדים וסיבוכים אחרים כמו בעיות התפתחותיות בשל לידות פגים. על ההנחיות פורסם ב"חדשות כאן".

ההנחיות מתייחסות לנשים עד גיל 30 אך רק במחזורי הטיפול הראשון והשני. ממחזור הטיפול השלישי קובעים הרופאים כי אפשר יהיה להחזיר שני עוברים.

על נייר העמדה חתומה פרופ' טליה אלדר גבע, יו"ר האיגוד הישראלי לחקר הפוריות. היא אמרה ל-Ynet: "אנו מקווים תמיד להוריד למינימום את שיעור ההריונות מרובי העוברים, בלי לפגוע משמעותית בסיכוי להריון".

"אנחנו לא מונעים חלילה מאישה להיכנס להריון", הוסיפה פרופ' אלדר-גבע, אלא בסך הכול מפרידים את ההריונות כשלכל הריון יהיה עובר אחד. המטרה היא להשיג לידת תינוק בריא ולהפחית סיכונים שבלידת תאומים. בארה"ב, בה נשים משלמות על טיפולי הפוריות באופן פרטי, אין הגבלה. שיעור הלידות מרובות העוברים גבוה, ואתו שיעור הסיבוכים. אנחנו לא רוצים להגיע לשם".

שיעור טיפולי הפוריות בישראל הוא מהגבוהים בעולם. אישה עד גיל 45 רשאית לקבל טיפולי פוריות מביציות של עצמה, ולאחר גיל זה – מביציות מוקפאות. מדי שנה מתבצעים בישראל כ-40 אלף מחזורי טיפולי פוריות. רק כרבע מהם מסתיימים בהריון ורק 20% מסתיימים בלידת תינוק חי.

פרופ' מרתה דירנפלד, מנהלת היחידה להפריות במרכז הרפואי "כרמל" בחיפה אמרה עוד לאתר: "טכניקת גידול העוברים המוקפאים השתפרה ועמה שיעורי ההצלחה בטיפולי ההפריה. חזרה של עובר בודד ובהמשך החזרה - עובר נוסף שהוקפא - נותנת שיעורי הריונות דומים מאוד לאלו המושגים בהחזרת שני עוברים ומונעת לחלוטין את הסיכון שכרוך בהריונות מרובי עוברים".

נושאים קשורים:  חדשות,  הריון,  החזרה,  עוברים,  האיגוד הישראלי לגינקולוגיה,  האגודה הישראלית לחקר הפוריות (איל"ה),  טיפולי פוריות
תגובות