דעות

הטיפול בגליובלסטומה, אחת ממחלות הסרטן האגרסיביות ביותר, עומד להשתנות

פריצת הדרך המשמעותית ביותר בעשור האחרון בתחום זה היא טיפול המבוסס על שדות חשמליים, פיתוח ישראלי שנקרא Tumor Treating Fields

פריצות דרך רבות נרשמו בשנים האחרונות בטיפול בסרטן. כעת נראה שגם הטיפול בגליובלסטומה (GBM), אחת ממחלות הסרטן האגרסיביות ביותר, עומד להשתנות ונותן תקווה לחולים.

מדובר בגידול הנפוץ והאגרסיבי ביותר מבין גידולי המוח, המתאפיין בפולשנות והתקדמות מהירה. עקב כך ההישרדות החציונית של החולים עומדת על כ-12-15 חודשים בלבד. בנוסף, גידול זה עמיד כמעט בפני כל הטיפולים הקיימים.

גורמי הסיכון ל-GBM לא ידועים ולרוב היא מאובחנת רק לאחר הופעת התסמינים. אלו נובעים לרוב ממיקום הגידול במוח ועלולים להיות נוירולוגיים וקוגניטיביים. למשל, כאבי ראש בשל לחץ תוך-גולגולתי מוגבר, שינויים בהתנהגות, פרכוסים, קשיי דיבור ואובדן זיכרון. בדיקת ההדמיה הטובה ביותר להדגמת הגידול היא MRI, אך לצורך אבחנה מדויקת נחוצה גם בדיקת מעבדה היסטופתולוגית (דגימה מרקמת הגידול).

הטכנולוגיה מבוססת על השראת שדות חשמליים בעוצמה נמוכה אל המוח באמצעות מתמרים המוצמדים לקרקפת באופן לא פולשני

בעשור האחרון הפרוטוקול הטיפולי בגידול כולל ניתוח לכריתתו. מטרת הניתוח, קו הטיפול הראשון והחשוב במחלה, היא להסיר את הגידול אך עם זאת לשמור על תפקודו הנוירולוגי של החולה. כאשר הגידול ממוקם בסמיכות לאזורים מוחיים האחראיים לשפה או אזורים קוגניטיביים גבוהים אחרים, הניתוח לרוב יתבצע כאשר החולה ער ויכול לשתף פעולה. במצב כזה הוא מבצע מטלות הקשורות בתפקודים קוגניטיביים תוך כדי גירוי חשמלי של קליפת המוח והחומר הלבן (מסילות שמעבירות את המידע בתוך מערכת העצבים). זאת כדי לשמר אצלו אזורים קוגניטיביים חיוניים.

לאחר הניתוח יעבור החולה טיפול משולב הכולל הקרנות וכימותרפיה לחיסול שאריות הגידול שייתכן שקיימות. טיפול זה הוכח בעבר כמאריך חיים במידה מועטה. אחד המכשולים המרכזיים בפיתוח טיפול יעיל הוא הקושי של התרופות להגיע לגידול בשל מחסום הדם-מוח (Blood Brain Barrier - BBB) שעוטף את המוח ומבודד אותו משאר הגוף וכך מונע מפתוגנים וחומרים שונים לחדור אליו.

על כן נשאלת השאלה אם הטיפול במחלה עשוי להגיע דווקא מתחום האלקטרופיזיקה. פריצת הדרך המשמעותית ביותר בעשור האחרון בתחום זה היא טיפול המבוסס על שדות חשמליים, פיתוח ישראלי שנקרא Tumor Treating Fields - TTFields.

הטכנולוגיה מבוססת על השראת שדות חשמליים בעוצמה נמוכה אל המוח באמצעות מתמרים המוצמדים לקרקפת באופן לא פולשני, ונמצאה בעלת פרופיל בטיחותי גבוה. השדות החשמליים משבשים את תהליך חלוקת התאים הסרטניים וגורמים להרס ומוות שלהם. הם פוגעים אך ורק בתאים בזמן חלוקתם, כך שתאים בריאים שאינם מתחלקים לא נפגעים.

חציון ההישרדות הכולל של חולים שטופלו בטכנולוגיה במקביל לטיפול הסטנדרטי היה 21 חודשים, בהשוואה ל-16 חודשים אצל חולים שטופלו בטיפול הסטנדרטי בלבד

בכנס השנתי של האיגוד העולמי לנוירוכירורגיה אונקולוגית (WFNS) אשר התקיים במארס, הוצגו תוצאות סופיות ומרשימות של מחקר קליני רב-מרכזי שכלל 695 חולים ב-GBM. חציון ההישרדות הכולל של חולים שטופלו בטכנולוגיה במקביל לטיפול הסטנדרטי היה 21 חודשים, בהשוואה ל-16 חודשים אצל חולים שטופלו בטיפול הסטנדרטי בלבד.

בנוסף נמצא, כי אחד מתוך שבעה חולים שיטופל בטכנולוגיה יחיה חמש שנים. כלומר, יגיע לנקודת הציון שבה חולה סרטן מוגדר כמי שהחלים. זאת ועוד, 43% מהחולים שטופלו בטכנולוגיה היו בחיים כעבור שנתיים לעומת 31% מאלו שלא טופלו בה, ו-26% לעומת 16%, 20% לעומת 8%, ו-13% לעומת 5% כעבור שלוש, ארבע וחמש שנים, בהתאמה. בנוסף הוצג שיפור משמעותי באיכות החיים של החולים שכן כמעט לא נצפו תופעות לוואי בשל השימוש בטכנולוגיה (רק גירוי מקומי בעור) והם לא נזקקו לאשפוז לשם קבלתה.

בישראל מתגלים מדי שנה כ-200 חולים בגליובלסטומה, רובם מבוגרים (בני 50 ומעלה), אך ישנם גם צעירים. הטכנולוגיה, שנבדקת כעת בסוגי סרטן נוספים ולאחרונה החלו לטפל בה בישראל, עשויה לתת להם תקווה.

* המאמר פורסם לראשונה ב"הארץ"

נושאים קשורים:  דעות,  גידולים,  סרטן,  גליובלסטומה
תגובות
אנונימי/ת
02.10.2017, 18:41

אף מילה על כך שמדובר בטכנולוגיה שפותחה בארץ

אנונימי/ת
02.10.2017, 23:08

קרא שוב:
פריצת הדרך המשמעותית ביותר בעשור האחרון בתחום זה היא טיפול המבוסס על שדות חשמליים, פיתוח ישראלי שנקרא Tumor Treating Fields - TTFields.

אנונימי/ת
02.10.2017, 23:13

קצת גילוי נאות לא היה מזיק לד"ר גרוסמן.