שחפת

תפקידה של אימונוהיסטוכימיה בזיהומים מיקובקטריאליים

החוקרים מצאו כי אימונוהיסטוכימיה הינה בדיקה בעלת רגישות גבוהה לאיתור זיהומי מיקובקטריה שאינם טוברקולוזיס (NTM) אך הרגישות לזיהוי מיקובקטריום טוברקולוזיס (MTB) הינה פחותה

זיהומים (צילום: אילוסטרציה)

זני מיקובקטריום הינם חיידקים הגדלים לאט הגורמים לתחלואה ותמותה ניכרת. לאור נדירות זיהומים אלו, הפוטנציאל למזהמים סביבתיים שאינם פתולוגיים והעלות המשמעותית הכרוכה בבדיקות מולקולריות יש צורך בבדיקות סקר יעילות על מנת לזהות דגימות הדורשות בדיקה מולקולרית. בעוד שניתן להשתמש בבדיקות פתולוגיות אנטומיות על מנת לזהות מאפיינים היסטולוגיים דלקתיים ולהדגים מיקובקטריה בצורה ישירה על ידי צביעות היסטוכימיה (acid fast stain-AFB), לא ידוע האם ניתן להשתמש באימונוהיסטוכימיה (IHC) לטובת אבחנת זיהום מיקובקטריאלי.

במחקר הוכללה עוקבה של 121 מקרים שהופנו בעבר לריצוף מיקובקטריאלי ובכלל זה 12 מקרי מיקובקטריום טוברקולוזיס (MTB),י42 מקרי מיקובקטריה שאינה טוברקולוזיס (NTM) ו-67 מקרים שליליים למיקובקטריה בבדיקת PCR. כלל המקרים עברו צביעה עם נוגדנים כנגד מיקובקטריה והתוצאות הושוו עם היסטולוגיה, צביעות AFB,יPCR ותרביות.

החוקרים מצאו כי IHC היה חיובי ב-50% ממקרי ה-MTB, 81% ממקרי ה-NTM ו-49% מהמקרים השליליים לפי PCR עם התאמה של מעל 90% לצביעות AFB. החיידקים היו ניתנים לזיהוי על ידי IHC באמצעות הגדלת X10 ברוב המקרים. PCR שלילי עם IHC חיובי יוחס למיעוט אורגניזמים ב-30/33 מקרים ו-PCR חיובי עם IHC שלילי נמצא כקשור ו-MTB בשכיחות הגבוהה ביותר.

מסקנת החוקרים היא כי IHC הינה בעלת רגישות גבוהה לאבחנת NTM אך רגישות פחותה עבור MTB. ממצא זה מרמז כי במקרים עם חשד קליני גבוה ל-MTB יש צורך ב-PCR גם כאשר בדיקות AFB ו-IHC הינן שליליות. שילוב של IHC בפרוטוקולים אבחנתיים כבדיקת סקר בטרם ביצוע בדיקה מולקולרית עבור יכול לחסוך זמן וכסף רבים.

מקור: 

Salomon, I.H. et al.  (2017) The American Journal of Surgical Pathology.  41(10), 1364.

 

נושאים קשורים:  שחפת,  מיקובקטריה,  טוברקולוזיס,  אימונוהיסטוכימיה,  AFB,  PCR,  מחקרים
תגובות