פרקינסון

שכיחות גבוהה של תסמיני מעי רגיז ושינויים במיקרוביום בחולי פרקינסון

נמצא כי חולי פרקינסון סובלים פי 3 מעצירות פונקציונלית ופי 5 מתסמיני מעי רגיז לעומת אנשים בריאים, וכן קיימת שכיחות מוגברת של חיידק Prevotella בצואה של הסובלים ממעי רגיז

01.10.2017, 11:11
מיקרוביום (צילום: אילוסטרציה)

עצירות היא סימפטום מוקדם ושכיח בכ-70% מחולי פרקינסון, ומהווה גורם סיכון משמעותי למחלה. לאחרונה גם תסמונת המעי הרגיז נמצאה קשורה לעלייה בסיכון לפרקינסון, וכן נמצא קשר בין התופעות הנ״ל לשינויים במיקרוביום במעי. במחקר מקרה-ביקורת זה החוקרים אפיינו את תסמיני המעי הרגיז בקרב חולי פרקינסון, את הקשר לסימפטומים לא מוטוריים אחרים וכן את המיקרוביום במעי.

במחקר מקרה-ביקורת נכללו 74 חולי פרקינסון ו-75 נבדקי ביקורת. לכל המטופלים בוצעה הערכה קלינית של סימפטומים פרקינסוניים בעזרת שיטת דירוג סטנדרטית (Unified Parkinson's Disease Rating Scale), הערכה של סימפטומים לא-מוטוריים, וכן הערכה של סימפטומים של מעי רגיז ועצירות לפי הקריטריונים ע״ש ROME. מכל המטופלים נלקחה דגימת צואה לאפיון המיקרוביום בעזרת רצפי DNA.

קבוצת המחקר והבקרה היו דומות מבחינת הנתונים הבסיסיים. כל תסמיני מעי רגיז ועצירות היו שכיחים יותר בקבוצת הפרקינסון לעומת קבוצת הביקורת. 12.2% מחולי פרקינסון מילאו את הקריטריונים ע״ש ROME להגדרת עצירות פונקציונלית לעומת 4% בקבוצת הביקורת (סיכון יחסי 3.32: רווח בר סמך של 95% 0.86-12.81 : p=0.078), ו-24.3% מהם מילאו את הקריטריונים להגדרת מעי רגיז לעומת 5.3% בקבוצת הביקורת (סיכון יחסי 5.71: רווח בר סמך של 95% 1.83-17.82 : p=0.001).

בניתוח הפרופיל המיקרוביומי, בחולי פרקינסון עם תסמיני מעי רגיז היו משמעותית פחות חיידקי Prevotella לעומת חולי פרקינסון ללא מעי רגיז (לא בוצעה השוואה לקבוצת הביקורת עקב מיעוט מקרים). בנוסף, מבין התסמינים הלא-מוטוריים נמצא כי כאב לא מוסבר היה שכיח יותר באופן משמעותי בחולי פרקינסון עם תסמיני מעי רגיז (55.6%) לעומת אלו שללא תסמינים (10.7%) (p<0.001).

לטענת המחברים זהו התיאור הראשון של השכיחות המוגברת של תסמיני מעי רגיז בקרב חולי פרקינסון והקשר לשינויים במיקרוביום, וזהו רמז לכך שהתופעות הגסטרואינסטינליות והקשר מוח-מעי-מיקרוביום מורכב יותר משחשבו קודם לכן ולא מדובר רק בעצירות על רקע מוטורי.

מקור:

More than constipation - bowel symptoms in Parkinson's disease and their connection to gut microbiota.
Mertsalmi TH, Aho VTE, Pereira PAB, Paulin L, Pekkonen E, Auvinen P, Scheperjans F. Eur J Neurol. 2017 Sep 11. doi: 10.1111/ene.13398. [Epub ahead of print]

נושאים קשורים:  פרקינסון,  עצירות,  מעי רגיז,  מיקרוביום,  מחקרים
תגובות