חדשות

לחץ על שר האוצר כחלון לחתום על תקנות הממסות סיגריות אלקטרוניות

לפי דיווח ב"דה מרקר", המשנה ליועץ המשפטי לממשלה שיגר מכתב לשר האוצר בו הבהיר כי לא יוכל להגן על סירובו לחתום על התקנות בבג"ץ

שר האוצר משה כחלון. התחייב לפתור את העניין בתוך שבוע (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, מאיר לוין, הודיע לפני ראש השנה לשר האוצר משה כחלון, כי לא יוכל להגן בבג"צ על סירובו להשוות את המס על ה"אייקוס", הסיגריה החדשה של חברת "פיליפ מוריס", למס המוטל על סיגריות רגילות; כך דיווח אתמול העיתון "דה מרקר".

כיום, מקלוני הטבק שהם חלק מ"אייקוס" פטורים לחלוטין ממס, וזאת בניגוד לסיגריות רגילות, ששיעור המס עליהן מגיע ל-65.5% ממחיר המוצר. במכתב לשר כחלון צוין, ש'פיליפ מוריס' נהנית כבר חודשים ארוכים מפטור מלא ממס, כתוצאה מסירובו לחתום על תיקוני החקיקה הנדרשים. כחלון מסרב לעשות זאת בנימוק שאינו מעוניין להעלות את המיסוי באופן כללי בישראל.

המכתב לשר כחלון נשלח על דעת היועץ המשפטי לממשלה. מפורטות בו הסיבות שבגינן "לא ניתן להגן במישור המשפטי על ההחלטה המותירה את המצב הקיים על כנו, קרי, אי הטלת כל מס על מוצר האייקוס". בין השאר מזכיר עוד המשנה ליועץ המשפטי את עמדת משרד הבריאות, לפיה אין היום מידע מהימן ביחס להבדלים הבריאותיים שבין סיגריות רגילות לבין האייקוס.

"משמעות עמדתו המקצועית של משרד הבריאות היא שהתכלית שבגינה מוטל מס קנייה על סיגריות מתקיימת, לפי המידע הקיים היום, גם בענין האייקוס", ציטט העיתון את המכתב.

בתגובת המדינה לעתירה לבג"צ שהוגשה בנושא, נאמר כי עמדת רשות המסים היא שנכון לעת הזו, בה אין מידע מספק בנוגע לרמת הסיכון לבריאות של האייקוס, יש להטיל שיעור מס הזהה לזה המוטל על סיגריות. עוד צוין, שרשות המסים ומשרד המשפטים השלימו את העבודה על תיקוני החקיקה הנדרשים והם הועברו לחתימתו של שר האוצר כחלון כבר לפני למעלה מחודש. אלא שהשר טרם חתם עליהם.

בדיווח נמסר עוד, כי במכתבו מזכיר גם המשנה ליועץ המשפטי את מטרתו של מס הקנייה המוטל על טבק לפיה איננה רק פיסקאלית אלא גם חברתית: "פיצוי" על עלות הנזקים הנגרמים לחברה כתוצאה מצריכת מוצרים בעלי השפעה שלילית על הבריאות, כמו סיגריות.

עוד דווח, כי לשר כחלון הושאר פתח לקביעת מס קנייה על אייקוס שיהיה שונה מזה החל על סיגריות. "לוין כתב במכתבו כי מנהל המכס סיווג אייקוס כ'מוצר טבק אחר' ולא באותה קטגוריה כמו סיגריות", דיווח העיתון. "נדרש מהלך משלים לקביעת מס קנייה שיחול על מוצר זה, באופן שיביא לידי ביטוי את השפעתו השלילית על הציבור", כתב המשנה ליועץ המשפטי לממשלה.

"כל עוד תיקוני החקיקה להטלת מס על האייקוס אינם נחתמים, המשמעות היא שלא מוטל כל מס קנייה בעת יבואו של מוצר זה. התוצאה בוודאי שאיננה סבירה שעה שישנה עמדה מקצועית לגבי ההשפעות השליליות שעלולות להיות לצריכת המוצר הזה, בעוד שעל מוצרים הדומים לאייקוס כן מוטל מס קנייה".

בשבוע שעבר שלחה העמותה לדמוקרטיה מתקדמת והמיזם למיגור העישון מכתב לשר כחלון, שבו התריעו כי אם לא יחתום עד סוף החודש על הצו המשווה את המס על אייקוס למס על סיגריות רגילות – תיעשה פנייה לערכאות משפטיות.

איגוד רופאי בריאות הציבור בהסתדרות הרפואית קרא לשר האוצר כחלון לחתום עוד היום (ב') על מיסוי סיגריית האייקוס הממכרת והמסוכנת לבריאות ובשיעור זהה לסיגריות הרגילות ובהתאם להנחיית המשנה ליועץ המשפטי לממשלה. "כל עיכוב נוסף משרת את תאגיד הטבק ופוגע באינטרס הציבורי ובבריאות הציבור".

נושאים קשורים:  חדשות,  סיגריות,  "אייקוס",  "פיליפ מוריס",  שר האוצר משה כחלון,  עישון
תגובות
25.09.2017, 20:49

בושה. שר אוצר ובריאות שמצעידים אותנו אחורה

אנונימי/ת
25.09.2017, 21:11

מזל שיש פקידים עם כאלה שרים