חדשות

ניתוח מורכב להסרת גידול שהתפשט לוורידי השער והטחול בוצע ב"סורוקה"

"הפעולה הכירורגית המורכבת יצרה קטע של וריד שנוצר מצינור (גאפט), מה שאיפשר הסרה של כל החלק הנגוע והתאפשרה הוצאה מלאה של התהליך הגידולי", מסר פרופ' יצחק אביטל מבית החולים

הצוות: פרופ' יצחק אביטל, מנהל מרכז הסרטן ב"סורוקה", פרופ' סולי מזרחי, מנהל מחלקת כירורגית א', ד"ר עבד אבו-גנים, מומחה בכירורגיה, וצוות חדר ניתוח ב"סורוקה" (צילום: "סורוקה")

במרכז הרפואי "סורוקה" בבאר-שבע בוצע בהצלחה ניתוח מורכב להוצאת גידול מהלבלב, תוך הסרת חלק מהגידול שהתפשט לווריד השער ולווריד הטחול. הגידול תפס את רוב החלל ודפנות וריד מתלה המעי התחתון (vena mesenterica inferior) לפני כניסתו לאזור וריד שער הכבד.

בית החולים מסר את הפרטים הבאים על ההליך, שהוגדר על-ידי הרופאים שביצעו אותו כנדיר:

"הלבלב הוא איבר פנימי גדול הממוקם בצורה אופקית בחלקו האחורי התחתון של חלל הבטן. ממנו מופרשים אנזימים המסייעים לתהליכי העיכול והורמונים המסייעים לווסת את חילוף הסוכרים בגוף. וריד שער הכבד (portal vein) מוביל דם ורידי ממערכת העיכול, מהטחול ומאיברים נוספים בחלל הבטן - ישירות אל הכבד. וריד הטחול (vena lienalis) מנקז דם מהטחול, קרקעית הקיבה, מהלבלב ומקצהו המרוחק של המעי הגס - אל וריד שער הכבד.

"סיכויי ההחלמה מסרטן הלבלב קלושים מאוד, גם אם האבחנה ניתנה בשלב מוקדם מאוד של המחלה. סוג הסרטן הזה נוטה להתפשט במהירות רבה ומתגלה רק לעיתים נדירות בשלבים המוקדמים של המחלה. זאת הסיבה העיקרית לכך שהוא מהווה את הסרטן בעל רמת התמותה הגבוהה ביותר.

"התסמינים לרוב אינם מופיעים אלא רק לאחר שהסרטן נמצא כבר בשלב מתקדם יחסית – אלא שאז הסרה ניתוחית של הגידול איננה עוד בגדר אפשרות.

"הגידול ממנו סבלה המטופלת התפשט מהלבלב וגרם לפגיעה חלקית בניקוז הורידי של הטחול ולפגיעה בניקוז מוריד השער. הגידול חבק את הוריד המנקז את המעיים עם כניסתו לווריד השער של הכבד. ואז בהחלטה תוך-ניתוחית, נותק הווריד התפוס לגידול ובמקומו חובר צינור עשוי גורטקס, ברוחב דומה לקטע הווריד שהוצא עם הגידול, - וכך נבנה מחדש הניקוז הוורידי של המעיים.

"למרות המורכבות הכרוכה בניתוח להוצאת גידול מסוג זה, המטופלת הוכנסה לחדר הניתוח לפעולה נדירה של חיבור קבוע של צינור מלאכותי (גרפט) והוצאה שלמה של הגידול, כולל החלק התפוס של וריד השער והפרדתו מווריד הטחול.

"לקראת הניתוח נעשתה הכנה מקיפה. היא כללה תדרוך והערכות של צוות מחלקת כירורגית א' בראשותו של פרופ' סולי מזרחי ופרופ' יצחק אביטל, מומחה בכירורגיה אונקולוגית ומנהל המרכז הכוללני לטיפול ולחקר הסרטן, צוות חדר הניתוח וההרדמה".

פרופ' אביטל הוסיף: "המטופלת הוכנסה לניתוח מורכב וייחודי להסרת הגידול ממנו סבלה. הפעולה הכירורגית המורכבת יצרה קטע של וריד שנוצר מצינור (גאפט), מה שאיפשר הסרה של כל החלק הנגוע והתאפשרה הוצאה מלאה של התהליך הגידולי ממנו היא סבלה".

פרופ' מזרחי אמר: "מדובר בפעולה נדירה בניתוחים של גידולי הלבלב. לשמחתנו, המטופלת התאוששה יפה מהפעולה הכירורגית הגדולה הזאת והיא משתקמת לקראת שחרורה מהמחלקה".

נושאים קשורים:  חדשות,  ניתוח,  סרטן-לבלב,  גידול,  המרכז הרפואי "סורוקה"
תגובות
אנונימי/ת
20.09.2017, 10:37

״הדבר האחרון שרופא לומד הוא, מתי להניח לטבע לעשות את שלו״

אנונימי/ת
20.09.2017, 11:34

אני ממליץ לפרסם דברים כאלה 3 חודשים אחרי שהמטופל השתחרר מבית חולים וחזר לתפקוד

28.09.2017, 16:38

אושר ושמחה לתושבי הדרום
שזכו באיש כדוגמתו.
אחד שבא עם סטנדרטים של עולם 1 כמו שמקובל בהרווארד, קיימברידג', אוקספורד ובמקומות תרבותיים אחרים ולא עם דגמח שיוצא ממנו שק האשכים וסנדלים, מראה שהיה תנאי חובה לא כתוב בקבלה ללימודי רפואה בבאר שבע על ידי אלו שחושבים שהוא "צריך להתרגל אליהם" וכעת מקבלים סטירה לפרצוף, חינוכית תרבותית עי שליח שיבהיר להם שגובה הכסף שלו סוף סוף יצליח לעשות את מה שהגיון בריא לא עשה שנים: למגר את ההבנה שמי שמטפל באנשים לא חייב להיראות כמו הומלס כדי לטפל בהומלסים. אפשר לדבר בגובה העיניים גם כשאדם מכבד את עצמו.
אז עוד 5 שנים מועמדים יוכלו סוף סוף להגיע לראיון מבלי לבקר בשוק אם אינם חפצים בכך.