חדשות

שיטה שצימצמה זמני המתנה במיון הפנימי ב"סורוקה" זכתה בפרס "כללית"

126 עבודות שנעשו במוסדות הבריאות של "כללית" הוגשו לתחרות בנושא איכות הטיפול, ועבודה שיזם ד"ר דן שוורצפוקס, שכללה הצבת "רופא ממיין" במיון פנימי ב"סורוקה", קיבלה פרס הצטיינות; בנוסף קיבלו את הפרס חמש עבודות נוספות

מימין: פרופ' אהוד דודסון מנהל המרכז הרפואי סורוקה; נועז בר ניר, מנכ"ל שירותי בריאות כללית, ד"ר דן שוורצפוקס ,מנהל המיון הפנימי בסורוקה, ד"ר יעקב דרהייר, סגן מנהל המרכז הרפואי סורוקה, דורית וייס, אחות ראשית בכללית (צילום: "כללית")

עבודה של צוות המחלקה לרפואה דחופה (מלר"ד) במרכז הרפואי "סורוקה" וחמישה פרויקטים של צוותי מרפאות והנהלת מחוז הדרום נבחרו כפרויקטים המצטיינים בתחרות שקיימה "כללית" בקרב בתי החולים ומוסדות הקהילה שלה בתחומי איכות – קלינית, שירות, ניהול משאבים וטיפוח המשאב האנושי. בכנס שקיימה "כללית" בשבוע שעבר הוכרזו הצוותים שזכו במקומות הראשונים בתחרות.

השנה עמד הכנס, המתקיים אחת לשנתיים, בסימן "זמן איכות" – ביוזמות, בחדשנות, באנשים ובדגש על שיתוף בידע. 126 תקצירי העבודות שנעשו במוסדות השונים הוגשו לשיפוט על ידי 48 שופטים, לשם דירוג הפרויקטים המצטיינים ביותר.

הצוות מ"סורוקה" בראשות ד"ר דן שוורצפוקס, מנהל המיון הפנימי וסגן מנהל המרכז הרפואי, בעבודה שנעשתה יחד עם ד"ר יבגני שניידר והאחות הראשית רחל דרורי, הציג תהליך שהביא לקיצור משך זמן ההמתנה במיון. התהליך החדשני הוטמע ב-2015. במרכזו: הצבת רופא ממיין שנפגש עם כל המטופלים המגיעים למיון הפנימי. הרופא הוא שקובע את קדימות הטיפול, מבצע אבחון ראשוני, קובע אם יש צורך בבדיקות דם ומשייך כל מטופל מידית לרופא שיהיה אחראי עליו במהלך שהותו במלר"ד.

כ-230 אלף ביקורים בשנה מתבצעים במחלקות לרפואה דחופה (מלר"ד) ב"סורוקה" ומהם כ-54 אלף במלר"ד הפנימי. "משך ההמתנה לרופא", הסביר ד"ר שוורצפוקס, "משפיע על איכות הטיפול ועל שביעות רצון המטופלים. החל מסוף 2012 הוטמע במלר"ד הפנימי תהליך שבו אחות בכירה ומנוסה מבצעת 'טריאז'' נוסף שמטרתו לחלק את המטופלים בין שלושת אגפי המלר"ד ולהצמיד למטופל אחות מרכזת טיפול.

"בצעד נוסף בעקבות זאת נתמנה 'מנהל אתר במיון'. ואמנם הוא הביא לשיפור באיכות הטיפול לאחר שלכל מטופל נקבע רופא שאחראי עליו. שיפור זה הביא באופן ישיר לקיצור בזמני השהייה במיון - עד יותר משעה בממוצע - וכן נרשמה ירידה בזמן ההמתנה של המטופל עד למגע ראשוני של רופא. בנוסף, חלה ירידה במספר הפונים החוזרים למיון בתוך 48 שעות, וירידה במספר הפונים העוזבים על דעת עצמם. כל זאת, לצד שיפור במדדי האיכות הלאומיים (זמן ההמתנה לצנתור לבבי בעקבות התקף לב, זמן לביצוע CT בשבץ מוחי)".

לדברי ד"ר שוורפוקס, "סקר מטופלים שערך משרד הבריאות הצביע על כך שהתהליך הזה שיפר דרמטית את שביעות הרצון של המטופלים".

פרופ' אהוד דודסון, מנהל המרכז הרפואי, אמר לאחר ההכרזה על הצוות המנצח: "איכות רפואית היא ליבת העיסוק היום-יומי שלנו. אנו שמים לנגד עינינו את טובת המטופל ואת בטיחות הטיפול בו - במחלקה שבה אושפז ומחוצה לה. אני גאה על כך שעל פי מדדי האיכות הלאומיים שפרסם משרד הבריאות, דורג 'סורוקה' כבית חולים מוביל בשקלול המדדים. הישג הזה שייך לעובדי בית החולים והוא תוצאה של מסירות, אכפתיות, מקצועיות והרתמות למען המטופלים שלנו".

צוות המרכז לבריאות הילד בבאר שבע (צילום: "כללית")

5 הפרויקטים שהוגשו לתחרות מטעם מחוז דרום ושזכו בפרס המנכ"ל, היו:

  • עבודה של צוות המרכז לבריאות הילד והנוער בבאר שבע, שעסקה בפעולות למניעת התקפי אסתמה, לקראת שנת הלימודים. ד"ר אלכס קזנוביץ', מנהל המרפאה, הסביר: "המרכז לבריאות הילד והנוער משרת כ-7,500 מטופלים צעירים, כ-10% מהם אסתמטיים. מחקרים מצביעים על עלייה שחלה במספר ההתקפים ועל עלייה בשימוש בתרופות ועלייה בביקורים במרפאות מיד עם תחילת שנת הלימודים. פעולת המנע לקראת 1 בספטמבר מצמצמת משמעותית את שיעור ההתקפים והביקורים".
  • פרויקט תכנון כוח אדם רפואי לקראת העשור הבא – בדגש על היערכות לפרישת רופאים שעלו לישראל בשנות ה-90. ד"ר שלומי קודש, המנהל הרפואי במחוז דרום, הסביר: "מערכת הבריאות בישראל בכלל ובדרום בפרט מתמודדת עם מחסור ברופאים ועם מצוקה מקצועית. לצד פתיחת בית ספר לרפואה עתידי בדרום, אנו מחויבים להיערך גם לצורך הגובר והולך ברופאים - לצד שיעור הרופאים הגבוה המתקרב לגיל פרישה. בעבודה זאת תיארנו את דרכי ההתמודדות של הנהלת המחוז עם מצוקה זו והפעילות לאיתור וגיוס רופאים איכותיים".
  • עבודת של צוות מרפאת שבטי ישראל (הזרע) בקריית גת לקידום הטיפול בחולי סוכרת
  • עבודת ההנהלה הרפואית בנושא פעילות להרחבת השימוש בסטטינים פוטנטיים בקרב חולים בסיכון גבוה.
  • עבודה משותפת של מחוז דרום יחד עם בית החולים "סורוקה" לקידום איכות הטיפול באמצעות מדדי רצף טיפולי.

עבודה נוספת שקיבלה ציון גבוה היתה פרויקט צוות בריאות הנפש במחוז דרום, בשיתוף המרכז הרפואי "גהה", בנושא טלה-פסיכיאטריה. טלה-פסיכיאטריה היא שירות חדש וייחודי למחוז דרום בתחום בריאות הנפש לילדים ובני נוער. הייעוץ הפסיכיאטרי נעשה באמצעות מסך, לצורך אבחון ראשוני של מטופל הנמצא במרפאה מרוחקת. השירות פועל כיום במרפאות לבריאות הנפש בערד ובדימונה ונעשה דרך מערכות וידאו אינטראקטיביות מוגנות ומאובטחות. הילדים ובני הנוער מגיעים לצורך האבחון למרפאה שביישובם. השירות ניתן בחדר ייעודי כאשר הם מול המצלמה. מהעבר השני יושב פסיכיאטר מומחה מבית החולים גהה.

מנכ"ל "כללית" נועז בר ניר סיכם את הכנס ואמר: "ארגון איכותי שווה לסך מרכיביו - העובדים הבודדים, שביחד ולחוד שואפים למצוינות ומובילות באיכות. אנו מחויבים לאיכות, יש לנו יתרון יחסי בתחום העיסוק באיכות ובדרך הניהול שלנו ואותו אנו צריכים לשמר. אנו נוכחים בפירות ההשקעה והגשמת החזון כשפעם אחר פעם מפורסמים נתונים המעידים על האיכות הגבוהה של הטיפול הרפואי והשירות שניתן במוסדות הכללית - בין אם מדובר בציונים גבוהים בתקני איכות ובמבדקי האקרדיטציה של בתי החולים שלנו, במערכות המחשוב והמידע המתקדמות, במערכות הלוגיסטיות, בעמידה במדדי התכנית הלאומית למדדי איכות ועוד.

"אנו גם נמצאים במדדים במקומות ראשונים בסקרים השוואתיים ארציים הבוחנים שביעות רצון של לקוחות ובמחקר. חשיבותה של תרבות האיכות ברורה. תוצאותיה מרשימות. הצלחה במשימה לשיפור האיכות תושג בדבקות, המשכיות והתמדה".

נושאים קשורים:  חדשות,  תחרות,  שירותי בריאות כללית,  איכות,  ד"ר דן שוורצפוקס
תגובות