חדשות

מחקר שוודי: עישון סיגריה אלקטרונית עם ניקוטין גורם לעלייה בלחץ דם ובקשיחות העורקים

המחקר המצומצם נעשה על 12 נבדקים, ונמצא כי לאחר עישון סיגריה אלקטרונית המכילה ניקוטין נרשמה עלייה משמעותית בלחץ הדם שלהם, בקצב הלב ובקשיחות העורקים.

סיגריה אלקטרונית (צילום: אילוסטרציה)

מחקר בהיקף מצומצם שנעשה במכון "קרולינסקה" בשטוקהולם בקרב 15 מתנדבים העלה, כי שימוש בסיגריות אלקטרונית עלול להגביר סיכון ללחץ דם גבוה, התקפי לב ולשבץ ובשלב מאוחר יותר גם לטרשת עורקים.

המחקר בדק את השימוש בסיגריות אלקטרוניות המכילות ניקוטין. מעשנים של סיגריות אלו, שבהן החומר עובר חימום ולא בעירה, נוטים לחשוב שאינן מזיקות או שהן פחות מזיקות לבריאות. אלא שהמחקר שנערך בשבדיה, ושנתוניו הוצגו בתחילת השבוע בכנס החברה האירופית למחלות ריאה, הצביע על הסכנה שבעישון סיגריות אלקטרוניות.

המתנדבים במחקר, בגיל ממוצע 26 (מהם 60% נשים) לא השתמשו קודם לכן בסיגריות אלקטרוניות אבל צרכו לעתים סיגריות - לכל היותר 10 סיגריות בחודש. כולם היו בריאים. הם נתבקשו לצורך המחקר לעשן סיגריה אלקטרונית המכילה ניקוטין ביום אחד וביום אחר – סיגריה רגילה. לאחר 30 דקות עישון סיגריה אלקטרונית נרשמה עלייה משמעותית בלחץ הדם שלהם, בקצב הלב ובקשיחות העורקים.

ד"ר מגנוס לונדבק מאוניברסיטת שטוקהולם, שניהל את המחקר, אמר: "מספר המשתמשים בסיגריות אלקטרוניות עלה בצורה דרמטית בשנים האחרונות. הן נתפסות על ידי ציבור רחב כבלתי מזיקות - וזה ממש לא נכון. התוצאות שלנו אכן ראשוניות, אבל המחקר מצא עלייה משמעותית בקצב הלב ובלחץ הדם בקרב מעשני סיגריות אלקטרוניות המכילות ניקוטין. גם נוקשות העורקים שלהם גדלה בערך פי שלושה".

עורכי המחקר מעריכים, כי עישון מתמשך של סיגריות אלקטרוניות עם ניקוטין עלול לגרום בטווח הארוך לבעיות בריאות קשות.

האגודה למלחמה בסרטן בישראל פירסמה בשנה שעברה נייר עמדה בנושא סיגריות אלקטרוניות בו נכתב: "אין הוכחות מדעיות מוצקות ליכולתן לסייע בגמילה. יתרה מכך, הן אף מעודדת עישון במקום למגר אותו". באגודה טוענים כי מחקרים שונים שנעשו בעולם מצביעים כי במדינות שבהן הסיגריה האלקטרונית נפוצה, זינק מספר המעשנים משמעותית. מחקר אחר העלה באחרונה כי עשן סיגריה אלקטרונית בקרבת תינוקות עלול לפגוע בהתפתחות המוח שלהם.

בדיווח על המחקר השבדי ב"ידיעות אחרונות" נמסר, כי בעבר החליט משרד הבריאות להתיר עישון סיגריות אלקטרוניות המכילות ניקוטין בשטחים ציבוריים, וזאת בניגוד לנהוג בסיגריות רגילות, אך הוא חזר בו לאחר דיון בנושא בבית משפט.

נושאים קשורים:  חדשות,  עישון,  לחץ דם,  מחלות לב,  שוודיה,  סיגריות אלקטרוניות
תגובות
אנונימי/ת
12.09.2017, 14:28

לא מקצועי לפרסם פה תקציר כנס שלא התפרסם בעיתון רפואי ולא עבר בקרת עמיתים.

מדובר בהשפעות זמניות - זהות למה שגורם שתיית קפה - ולא בנזק.

ראה תגובות למסקנה המוטעת.
http://www.sciencemediacentre.org/expert-reaction-to-three-conference-papers-on-e-cigarettes/ (התגובה השנייה מתיחסת ל"מחקר" האמור)
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27282901/#comments

המחקר גם לא מוסיף כלום. הרי ידוע מכבר כי כממריץ, ניקוטין גורם לעלייה **זמנית** בלחץ דם ובקשיחות העורקים. עלייה בלחץ דם והקשחה תמידית בעורקים הן סימני בעיה. אבל כתגובה מיידית לפעולה, כמו התעמלות, מדובר בדבר בריא.

צבי הרציג