חדשות

"הדסה": ניתוח מורכב בנער הסובל מהיפוך עורקים וממיקום נגדי של הלב

המרכז הרפואי בירושלים מסר כי ביצע בהצלחה ניתוח מורכב במיוחד לתיקון מומים נדירים בלבו של נער בן 13, שסבל מהיפוך עורקים ולבו מוקם בצד הנגדי של חלל החזה

ניתוח בבית חולים בישראל (צילום: אילוסטרציה)

ביחידה לניתוחי לב וחזה בילדים במרכז הרפואי "הדסה" עין כרם בוצע ניתוח מורכב במיוחד לתיקון מום נדיר בלבו של נער בן 13. אלמלא הניתוח, מסר בית החולים אתמול (ב'), לבו של הנער לא היה יכול להמשיך לתקפד.

פרופ' אלדד ארז, מנהל היחידה לניתוחי לב וחזה בילדים ב"הדסה", סיפר:
"הנער נולד עם מומים נדירים בלבו. הוא סבל מהיפוך עורקים, כלומר, העורקים הראשיים של הלב יצאו כל אחד מהחדר הלא נכון - אבי העורקים מהחדר הימני והעורק הריאתי מהשמאלי. בנוסף, העלייה הימנית הייתה מחוברת לחדר השמאלי, והעליה השמאלית הייתה מחוברת לחדר הימני. כמו כן - הלב היה בכלל ממוקם בצד הנגדי של חלל החזה ובמהופך.

פרופ' אלדד ארז (צילום: "הדסה")

"בגיל חצי שנה עבר המטופל ניתוח לב להצרת עורק הריאה, כדי להגביל את זרימת הדם הריאתית שממנה סבל בשל המומים - מה שהיה אמור להוות פתרון זמני.

"בגיל 12 הגיע ל'הדסה' עם רמות חמצון נמוכות בדם עקב הגבלת זרימת הדם הריאתי בעקבות אותו ניתוח ראשוני. היה לנו ברור שהוא זקוק לפתרון קבוע למום המורכב והנדיר שאתו נולד, שכן לבו לא היה עומד עוד לזמן ממושך בתפקודו הלקוי ומסכן-החיים".

לאחר דיון נרחב בנושא עם צוות המחלקה הקרדיולוגית לילדים, בראשות פרופ' עזריה ריין, הוחלט על פתרון אינטנסיבי שבו יבוצע תיקון הולם. התוצאה שאותה רצו הרופאים להשיג הייתה: חדר שמאלי אשר ישמש כחדר שמאלי רגיל (סיסטמי) תחת זה הימני, שמילא את התפקיד עד כה, והחל כושל בו. זאת, למרות מיקומו השגוי אנטומית של החדר השמאלי.

הניתוח הממושך והמורכב נמשך למעלה מעשר שעות. לדברי פרופ' ארז: "למעשה כל הניתוח היה במצג של 'מראה' למצב לבבי מקובל. זה חייב זהירות רבה ותשומת לב קפדנית עם תזכורת תמידית כי מדובר במנחים הפוכים לגמרי מאלו שאנו רגילים בהם.

"במהלך הניתוח בוצע היפוך העורקים הגדולים, כך שאבי העורקים ייצא מחדר שמאל ועורק הריאה הראשי מחדר ימין. בהמשך בוצעה סגירה של החור במחיצה הבין חדרית והיפוך הזרימות בין העלייה לחדר – כלומר שהעלייה הימנית תהייה מחוברת לחדר הימני והעליה השמאלית לשמאלי".

בתום הניתוח אושפז הנער להשגחה מוגברת במחלקת טיפול נמרץ ילדים. "בשל זהירות יתרה, החזה שלו הושאר פתוח במידה שיזדקק להתערבות מיידית של הרופאים. רק יומיים מאוחר יותר, עם התייצבות מצבו, נסגר בית החזה והתאוששותו אכן הואצה", מסר פרופ' ארז.

נושאים קשורים:  חדשות,  פרופ' אלדד ארז,  המרכז הרפואי "הדסה",  ניתוח,  הליך מורכב,  היפוך עורקים,  מומי לב
תגובות

עוד פעם ניתוח מורכב בלי מרדימים.....

13.09.2017, 22:17

צריך מרדים לניתוח לב?

באמת שאלה טובה......

אנונימי/ת
14.09.2017, 16:56

מצחיק ... situs inversus ccTGA.... כתבה שלמה על double switch אחד? בהצלחה לרופאים ולחולה!

אנונימי/ת
15.09.2017, 03:14

למה במדינה של 8 מיליון איש יש עשרה בתי חולים שעושים ניתוחי לב מורכבים? שניידר (ותה"ש) עושים יותר מכל השאר, אבל האגו דרש לעשות את זה בעצמם??