אוקסיקודון

הסיכון לדיכוי נשימתי במהלך הפלה מלאכותית

מחקר פרוספקטיבי אקראי שנערך בסין בקרב נשים שעברו הפלה מלאכותית תחת הרדמה כללית מצא כי שיעור ההיארעות של דיכוי נשימתי והיפוקסמיה עם אוקסיקודון היה נמוך באופן מובהק לעומת פנטאניל, ללא הבדל משמעותי באפקט שיכוך הכאבים

07.09.2017, 10:57
הרדמה אזורית. צילום: אילוסטרציה

התלונות הנפוצות בקרב נשים שעוברות הפלה מלאכותית אלקטיבית תחת הרדמה כללית כוללות קשיים בתנועה ודיכוי נשימתי במהלך הפרוצדורה וכאבים לאחר התעוררות מההרדמה. במחקר שלהלן ביקשו החוקרים לבדוק האם מתן אוקסיקודון הידרוכלוריד, שהינו אופיואיד חצי-סינתטי בעל השפעה טובה על כאב ויסצרלי, יהיה יעיל יותר ממתן פנטאניל לנשים שעוברות הפלה מלאכותית.

למחקר גויסו 149 נשים בגילאי 20-42 שמתאימות לסטטוס פיזי I ו-II של ASA י(American Society of Anesthesiologists) ושמיועדות לעבור הפלה מלאכותית תחת הרדמה כללית כמטופלות חוץ. הנשים חולקו ל-3 קבוצות: קבוצה A קיבלה אוקסיקודון הידרוכלוריד במינון של 0.06 מ"ג/ק"ג, קבוצה B קיבלה אוקסיקודון הידרוכלוריד במינון של 0.08 מ"ג/ק"ג וקבוצה C ששימשה כקבוצת ביקורת קיבלה פנטאניל במינון של 2 מק"ג/ק"ג. התוצאה העיקרית שהוגדרה במחקר הייתה יכולת תנועה של הגוף בשכיבה ודיכוי נשימתי במהלך הפרוצדורה. התוצאה המשנית הייתה ציון כאב בסולם אנלוגי חזותי (VAS - Visual Analogue Scale)י30 דקות לאחר התעוררות מההרדמה.

מתוך 149 הנשים שגויסו, 120 נשים השלימו את המחקר - 40 נשים בכל קבוצה. לא היו הבדלים משמעותיים בין הנשים בשלוש הקבוצות מבחינת גיל, מדד מסת גוף (BMI), קצב הלב לפני הניתוח, לחץ דם עורקי ממוצע, מינון הפרופופול שניתן במסגרת הפרוצדורה, תנועות הגוף במהלך הפרוצדורה ומשך הפרוצדורה. בהשוואה של היארעות דיכוי נשימתי במהלך הניתוח ורמות סטורציה בדם (SpO2) נמוכות מ-90% בשלוש הקבוצות, בקבוצה C (קבוצת הביקורת שקיבלה פנטאניל) נצפתה ההיארעות הגבוהה ביותר של דיכוי נשימתי באופן מובהק (P<0.05). לא נצפה הבדל בפרמטר זה בין קבוצה A וקבוצה B (שקיבלו מינונים שונים של אוקסיקודון הידרוכלוריד).

מבחינת ציון כאב VAS שנמדד 30 דקות לאחר התעוררות מההרדמה, הציון הגבוה ביותר התקבל בקבוצה C, לאחר מכן קבוצה A וקבוצה B קיבלה את הציון הנמוך ביותר. ההבדלים בין הקבוצות היו מובהקים מבחינה סטטיסטית (P<0.05), אם כי הפרש של פחות מנקודה אחת בציון VAS איננו משמעותי מבחינה קלינית.

לסיכום, במחקר זה נמצא כי מתן אוקסיקודון הידרוכלוריד במינון של 0.06 מ"ג/ק"ג איננו יעיל יותר מפנטאניל בשיכוך כאבים אצל נשים שעוברות הפלה מלאכותית בהרדמה כללית, אולם שיעורי ההיארעות של דיכוי נשימתי והיפוקסמיה בנשים אלו היו נמוכים באופן מובהק עם אוקסיקודון לעומת פנטאניל.

מקור:

Xie K, Zhang W, Fang W, Lian Y, Lin S, Fang J. The analgesic efficacy of oxycodone hydrochloride versus fentanyl during outpatient artificial abortion operation: A randomized trial. Amornyotin. S, ed. Medicine. 2017;96(26):e7376. doi:10.1097/MD.0000000000007376.

נושאים קשורים:  אוקסיקודון,  פנטאניל,  אופיואידים,  כאב,  הפלה,  דיכוי נשימתי,  מחקרים
תגובות