דעות

פנייה ישירה לליצמן: אשר מחלקה המטו-אונקולוגית לילדים ב"שערי צדק"

בסופו של דבר, קום תקום מחלקה כזו ב"שערי צדק"... שר הבריאות הבא ייטיב לעשות את הנדרש והמתבקש ויאשר את הדבר מהר. עתה, כשאבק המלחמה המיותרת הזו שקע - עשה אתה את הדבר החיוני הזה

משבר "הדסה" ירד מהכותרות אבל ממשיך לגבות מחיר כבד מדי יום ביומו, שאותו משלמים ילדים חולים והוריהם. השקט התקשורתי מטעה מאוד. ילדים חולים נאלצים למצוא מרפא בבתי חולים אחרים, אשר במחלקות ההמטו־אונקולוגיות שלהם העומס והצפיפות גורמים לדחייה אפילו של טיפולים חיוניים.

בכל משבר, כמו חום פתאומי או תופעות חריגות אחרות השכיחות למדי במחלתם, הם נאלצים לכתת רגליהם לבתי חולים אחרים בשפלה. לעיתים אפילו נסיעה של כשעה וחצי עלולה להיות גורלית לחייהם.

השקט מטעה - לפני ימים אחדים התפרסם ששני אנשי מפתח נוספים נטשו את המחלקה ההמטו־אונקולוגית ב"הדסה": האח האחראי ועובד סוציאלי בכיר. הם זכו לכינוי שצוטט בתקשורת "גיס חמישי" על ידי פרופ' רוטשטיין, מנהל "הדסה".

השקט התקשורתי מטעה מאוד. ילדים חולים נאלצים למצוא מרפא בבתי חולים אחרים ובנוסף  שישה מומחים ועוד שלושה מתמחים הודרו ממקצועם כהמטו־אונקולוגים

השקט מאפיל על מצב בלתי נסבל, שבו שישה מומחים ועוד שלושה מתמחים הודרו ממקצועם כהמטו־אונקולוגים. מעבר למצב המייאש והמדכא בהיבט האישי והמקצועי שלהם, יש פגיעה אנושה במקצוע הנעלה הזה, כי רופאים אלה היו חלק משמעותי מהעוסקים במקצוע הזה בישראל.

תהליך ההכשרה של המטו־אונקולוג מיום תחילת לימודי הרפואה ועד סיום ההכשרה הפורמלית כמומחה במקצוע נמשך 14-15 שנים (!), ורק אז מתחיל הרופא לצבור את הניסיון הכה-חיוני שלו. עם כל הניסיון והידע העצום, נגדע באחת הקשר הנדיר שבין הרופאים הללו לבין הילדים המטופלים שלהם וכהגדרת ההורים - "מלאכים בלבן", שהקדישו את עצמם טוטאלית לילדים, למשפחות ולמקצוע הקשה הזה.

ואם כל זה לא היה מספיק, לאחרונה הצליח מנהל "הדסה" פרופ' רוטשטיין בשקט ובהיחבא להעביר אליו את הרופאה ההמטו־אונקולוגית והמומחית בהשתלת מח עצם לילדים חולי סרטן מהמרכז הרפואי "רמב"ם" בחיפה. וכך, גם לילדי צפון הארץ שיהיו זקוקים לטיפולה נוצרה בעיה.

בהזדמנויות שונות צוטט שר הבריאות ליצמן בתקשורת שבפרשת "הדסה" הוא נחל ניצחון. אבל מה עם הילדים חולי הסרטן מירושלים, שנאלצים לנדוד לבתי חולים אחרים כדי לקבל טיפול תוך סיכון בריאותם ואף סיכון חייהם?

ומה עם הרופאים שנטשו את מקצועם תוך הרס האופק המקצועי שלהם ואת עתידם כהמטו־אונקולוגים, ובכך גדלה המצוקה של המקצוע הזה?

האם ניצח את פרופ' יונתן הלוי, שהיה ביכולתו לקלוט את הרופאים ואת הילדים החולים שלהם? האם ניצח את ילדי צפון הארץ בכך שנתת יד שבשתיקה לגזילת הרופאה ההמטו־אונקולוגית לילדים מהמרכז הרפואי רמב"ם להדסה? בניצחונות כאלה אין מה להתפאר. יש רק מה להתבייש.

כאדם מאמין חרדי, יש עדיין תקווה שמר ליצמן יאמץ את אחת מתכונותיו של בורא עולם ויהיה "רחום וחנון", ולו כדי לגאול את הילדים הירושלמים מסיכון בריאותם וחייהם ויתיר לפתוח מחלקה המטו־אונקולוגית ב"שערי צדק".

אני פונה לשר הבריאות: בסופו של דבר, קום תקום מחלקה כזו ב"שערי צדק", כי לא לעולם חוסן. שר הבריאות הבא ייטיב לעשות את הנדרש והמתבקש ויאשר את הדבר מהר. עתה, כשאבק המלחמה המיותרת הזו שקע - עשה אתה את הדבר החיוני הזה.

* המאמר פורסם לראשונה ב"ישראל היום"

נושאים קשורים:  דעות,  משבר ב"הדסה",  שר הבריאות יעקב ליצמן,  טיפול,  ילדים חולי סרטן,  מאבק ציבורי,  המרכז הרפואי "הדסה",  המרכז הרפואי "שערי צדק"
תגובות
אנונימי/ת
28.08.2017, 19:19

כל הכבוד! כל מילה בסלע

אנונימי/ת
28.08.2017, 19:43

מסכים מאד לכל הכתוב.
בושה לנו כולנו שאלו ה״מנצחים״. אנשי כוחנות עם מוסר רפואי קטנטן.

אנונימי/ת
28.08.2017, 19:45

חולק עליך יורם.
ההחלטה של שר הבריאות מר ליצמן היא ההחלטה הנכונה במקרה זה .
מנכ"ל הדסה ישכיל לבנות יחידה המטואונקולוגית בהרכב מלא אפילו יתבסס על מומחים מחו"ל . אשר לאיוש תפקיד שר הבריאות הבא הריני להרגיע אותך : הממשלה הנוכחית תכהן תקופה מלאה עד הבחירות הבאות לכנסת והצפי הסביר ביותר הוא שגם בממשלה הבאה עלינו לטובה מר ליצמן יהיה שר הבריאות.

אנונימי/ת
28.08.2017, 19:52

צודק בהחלט .
המחלקה ההמטואונקולוגית שהקים הפרופ' זאב רוטשטיין עונה על כל הצרכים של
כלל האוכלוסיה הירושלמית וסביבותיה של העיר.
למשרד הבריאות משימות חיוניות אחרות שעליו לבצע !

אנונימי/ת
01.09.2017, 09:38

אילו ילדך היה חולה ומאושפז במחלקה הזו-תגובתך לא היתה נכתבת.

28.08.2017, 20:37

צר לי על כל האנונימים המתריסים כנגד דעתו של של פר' בלשר שנומקה בהיגיון וברגישות. מערך הרפואה זקוק לא רק למיקצוענות אלא גם למסירות למטופלים ולב אוהב ובכך לא מצטיינים האנונימיים. אין ספק שקום תקום מחלקה אונקוהמטולוגית
לילדים בשערי צדק. ובבוא היום יוכלו שתי המחלקות לתפקד זו לצד זו, כפי שעושות מחלקות אחרות הקיימות במקביל בין בתי החולים הללו, ואף לשתף פעולה ביניהן ובתנאי שבירוקטורים מושחתים לא יתקעו מקלות בגלגלי הקדמה.

אנונימי/ת
28.08.2017, 20:52

אכן לצד חובת הרגולטור לדאוג לילדים זו עבורו הזדמנות לעודד הצלחת שני מוסדות: הדסה יכולה להתמחות בהשתלות כולל מחו"ל כפי שרצתה ושערי צדק תספק ותפתח את הטיפולים האחרים.

אנונימי/ת
28.08.2017, 23:10

צר לי עליך דר' אפרים על הזדרזותך לפסוק פסיקה לא מחמיאה כלפי המגיבים בעילום שם. אינך מכיר את כולנו כדי להטיח בנו ש"איננו מצטיינים במסירות למטופלים ולב אוהב" : מי אתה בכלל כי תעז להרחיק לכת כל כך ? מי קבע כי אתה מסור עם לב אוהב למטופליך ? האם הרופאים הנוטשים "הפגינו מסירות ולב אוהב " למטופלים שלהם ?
הדר' בלשר הביע את דעתו האישית : יש המצטרפים לדעתו ויש שאינם מצטרפים ובכך הדברים מסתיימים . משרד הבריאות פעל כשורה ומבטיח תפקוד תקין של שירותי הבריאות במרכז הרפואי הדסה לאוכלוסיה הירושלמית.
משרד הבריאות אחראי להבטחת שירותי הבריאות הממלכתיים בכל רחבי מדינת ישראל ולא רק בירושלים !

אנונימי/ת
28.08.2017, 21:54

זו בדיוק הבעיה שליצמן חושב כי 'לעולם חוסן', הוא לא מתכווין לזוז משם לשום מקום, והמצב הקטסטרופלי של הילדים החולים ממש לא מתחיל להזיז לו.

28.08.2017, 23:17

חובתך להוכיח בעובדות מוצקות את טיעוניך !!!

במקום להרגיע את הרוחות פרופ' בלשר ובמקום לתמוך בד"ר גולדשטיין אתה עוסק בעסקנות אני לא אנונימי ואני מכיר את פועליו ואיכות עבודתו של ד"ר גולדשטיין הוא טיפול בבתי כשחלתה בלוקמיה. מציע לתמוך ולאפשר לו לעבוד.

אנונימי/ת
28.08.2017, 23:15

מותר להיות אנונימי וגלוי לב ביחוד כאשר המערכת מאפשרת להגיב בעילום שם .
הדר' גולדשטיין יוכיח לציבור כולו כי בהדסה ניתן שירות המטואונקולוגי ברמה מקצועית גבוהה, מסור ועם כל הלב העונה על צרכיה של האוכלוסיה הירושלמית כולה.

אנונימי/ת
01.09.2017, 09:40

ואני לדאבוני מכיר את פרופ וינטראוב ואת הדר איריס פריד.ואין כמוהם בעולם.

אנונימי/ת
29.08.2017, 08:11

מדוע ליצמן מעניק יחס מיוחד מפלה לטובה לרוטשטיין? אולי רוטשטיין הובא בתור מנוע כלכלי. רשת הקשרים שרוטשטיין ושני פיתחו עם בני ברק וחוגי הדתיקאן מעוותים הכל. נחוצות שתי מחלקות המטואונקולוגיות במרח ב ירושלים. אולי ליצמן איננו כה מוצלח כפי שאוהבים לחשוב.

אנונימי/ת
29.08.2017, 11:01

מי הגורם המקצועי המוסמך שבדק וקבע כי במרחב ירושלים נחוצות שתי מחלקות המטואונקולוגיות לילדים ???
טרם התמנותו של הפרופ' זאב רוטשטיין למנכ"ל המרכז הרפואי הדסה "ניסו את כוחם"
מנכ"לים אחרים, בהם מר אביגדור קפלן עתיר הנסיון, לשקם את הדסה ןהפרופ' רוטשטיין נקרא לדגל כמוצא אחרון להציל את הדסה .
כותיק מאד במדינת ישראל להערכתי, מר ליצמן הוא הטוב שבשרי הבריאות שלנו אף כי איננו מתחום הרפואה ואף כי מקורו במגזר החרדי , הוא גילה ומגלה איכפתיות רבה
לנעשה ברפואה הממלכתית כולה ובמהלך כהונותיו בתפקיד היתה ויש עשיה חיובית מאד בקידום הרפואה הציבורית. בירושלים ובבית שמש חיה אוכלוסיה חרדית גדולה מאד וטבעי ביותר ששר בריאות חרדי יפעל להבטיח שרותי בריאות קהילתיים ואישפוזיים תקינים והולמים לכלל תושבי ירושלים, בית שמש וסביבותיהן.

אנונימי/ת
05.09.2017, 07:39

האם לפני המשבר הנוכחי מיקי וינטראוב בעצמו סבר שיש מקום לשתי מחלקות המטואונקולוגיות בירושלים? מסופקני. יתרה מזאת, גם מהלכיו בעת המשבר כידוע כוונו להעברת המחלקה כאיש אחד, צוות וחולים, לשערי צדק, לכאורה מתוך מטרה להביא לכך שבתום המהלך תהיה רק מחלקה אחת במרחב ירושלים.

בקיצור, כל מי שאינו קורא לסגירת המחלקה בהדסה ולפיטורי הצוות בראשות ד"ר גולדשטיין אינו יכול לקרוא בתום לב לפתיחת מחלקה נוספת במרחב, כי הדבר רק יביא לפגיעה באיכות הטיפול במטופלים.