חדשות

"עידן חדש": תרופה אנטי-דלקתית ניסיונית הורידה שיעורי תמותה ממחלות לב

תוצאות מחקר CANTOS שהוצגו אתמול בכנס החברה הקרדיולוגית האירופית הראו כי תרופה אנטי-דלקתית ניסיונית חדשה בשם Canakinumab הורידה תחלואה ותמותה קרדיו-וסקולרית בחולי לב; המחקר גם מצא ירידה משמעותית ומפתיעה (51%) בתמותה מסרטן ריאות במי שקיבלו את התרופה

תרופה, זריקה (צילום: אילוסטרציה)

תרופה אנטי-דלקתית ניסיונית חדשה בשם Canakinumab של חברת "נוברטיס" הפחיתה באופן מובהק סיכון לאירוע קרדיו-וסקולרי מז'ורי בחולי לב, ללא כל השפעה על הכולסטרול ובאופן מפתיע גם הפחיתה דרמטית שיעור ותמותה מסרטן הריאות; כך עולה מתוך תוצאות מחקר CANTOS, שהוצגו אתמול (א') בכנס החברה הקרדיולוגית האירופית (ESC) בברצלונה ובמקביל פורסמו בכתבי העת The Lancet ו-NEJM.

כלי התקשורת שדיווחו על תוצאות הניסוי ציטטו מומחים שטענו כי מדובר במהפיכה רפואית בסדר גודל של השימוש בסטטינים, מבחינת מניעת מקרי תחלואה ותמותה בתחום מחלות הלב והעורקים.

המחקר כלל ניסוי שבו השתתפו כעשרת אלפים חולים (74% מהם גברים, גיל חציוני 61) בסיכון גבוה למחלות לב, שעברו התקף לב (MI) מז'ורי והציגו רמות גבוהות של החלבון C-reactiveי(hs-CRP).

המטופלים קיבלו בהזרקה תת-עורית את התרופה החדשנית במינון של 150 מ"ג מדי 3 חודשים. המחקר מצא, כי הסיכון שלהם ל-MI לא-קטלני, לשבץ לא-קטלני, או למוות מאירוע קרדיו-וסקולרי היה נמוך ב-15% בהשוואה למי שקיבלו תרופה דמה.

"זה היה כמו לחזור ל-1994 ולניסוי הראשוני בסטטינים, כאשר אנחנו הקרדיולוגים הכרנו בכך שקיימת קבוצה חדשה של תרופות"

במינון של 300 מ"ג, שיעורי ההפחתה בסיכון היו זהים. במינון 50 מ"ג לא היה לתרופה שום אפקט. אחד הממצאים המפתיעים של המחקר, עם זאת, היה איתור של ירידה בסיכון של 51% לתמותה מסרטן ריאות במי שקיבלו את המינון המוגבר (300 מ"ג). כמו כן, נמצאה ירידה של 67% למי שקיבלו את מינון זה במקרי סרטן ריאות בכלל וירידה של 77% במקרי סרטן ריאות קטלני.

החוקרים מסרו, כי כעת יש לבדוק אם התרופה תהיה יעילה כטיפול משני לחולי סרטן ריאות.

לדברי החוקרים, תוצאות המחקר למעשה מאשרות את ההיפותזה הדלקתית לגבי פקקת עורקים, והן דומות לתוצאות מחקר ה-FOURIER לגבי תרופה ניסיונית אחרת שהתמקדה ב-PCSK9י(repathe).

את ממצאי המחקר החדש הציג בכנס ד"ר פול רידקר מבית החולים Brigham and Women בבוסטון. "עבורי", אמר ד"ר רידקר בראיון לתקשורת שהעניק לאחר הצגת הממצאים, "זה היה כמו לחזור ל-1994 ולניסוי הראשוני בסטטינים, כאשר אנחנו הקרדיולוגים הכרנו בכך שקיימת קבוצה חדשה של תרופות שיש מאחוריהן חשיבות ביולוגית ותרומה משמעותית למטופלים שלנו".

"זו הפעם הראשונה", הוסיף, "שבידנו ראיה מוצקה שבהיעדרות הפחתה בכולסטרול אבל על-ידי הפחתה בשיעור הדלקתי, יש הפחתה מהותית בסיכון. מבחינת התוצאה, הדבר דומה להפחתה שמשיגים על-ידי הורדת רמת ה-LDL".

לדברי הרופאים, על המטופלים בתרופה חדשה, אם וכאשר תיכנס לשימוש נרחב, יהיה להימצא במעקב רציף לגבי הופעת סימנים מוקדמים או תסמינים דומים כפי שנעשה לגבי מטופלים שמקבלים תרופות ביולוגיות, הדגיש ד"ר רידקר.

בשיחה עם אתר Medscape אמר ד"ר יוג'ין ברואנוואלד, גם הוא מבית החולים בבוסטון, כי השתתף בכל כנסי ה-ESC מאז 1960 מבלי להחמיץ אפילו אחד מהם, ולדעתו זה המחקר החשוב ביותר שעליו שמע בכנסים.

התרופה שעמדה במרכז הניסוי, canakinumab, אושרה לשימוש בארה"ב לטיפול במחלות אוטו-אימוניות נדירות. היא פועלת באופן סלקטיבי על אינטרלוקין-1 בטה (IL-18b).

במקור נועדה התרופה לטיפול בצינית. "לכן הקהילה הרפואית העוסקת באימונולוגיה כבר מכירה אותה וגם רופאים העוסקים בראומטולוגיה. אבל איש לא הבחין בפוטנציאל שלה לגבי סרטן", הודתה ד"ר לורי גלימכר (Laurie Glimcher) ממכון דנה פאבר בבוסטון.

פרופ' רידקר הוסיף: "התרופה החדשה פותחת חזית שלישית במלחמה במחלות לב. בשלב ראשון, הכרנו בחשיבותם של תפריט מאוזן, אימון גופני וגמילה מעישון. בשלב השני – את הערך העצום של תרופות לדילול דם. עכשיו אנו פותחים את הדלת לעידן שלישי".

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר CANTOS,  ניסוי,  מחקר,  תרופה,  אנטי דלקתי,  NEJM,  Canakinumab,  חברת "נוברטיס"
תגובות
28.08.2017, 20:33

Canakinumab was associated with a higher incidence of fatal infection than was placebo. There was no significant difference in all-cause mortality