פרויקט 360

הערכת מרשמי אפיקסבן עבור פרפור עליות בקרב חולים מאושפזים

מרבית מרשמי Apixaban לפרפור עליות לא מסתמי בקרב חולים מאושפזים התבססו על מינונים מאושרי FDA לאחר רישום על ידי קלינאי/ת וסקירה על ידי פרמקולוג/ית

תרופות נוגדות קרישה (צילום: אילוסטרציה)

Apixaban (אליקוויס – Eliquis) הינו נוגד קרישה ישיר פומי (DOAC,י direct oral anticoagulant) למניעת שבץ ותסחיפים סיסטמיים בקרב מטופלים עם פרפור עליות לא מסתמי. DOACs אחרים דורשים התאמת מינון כלייתי רק על בסיס פינוי קריאטנין. Apixaban שונה בכך שהתאמת המינון שלו מורכבת יותר, עם פוטנציאל להוביל לטעויות מרשמים.

מחקר חדש בוצע במטרה לקבוע האם היצמדות למינונים מאושרי FDA של Apixaban נשמרת בקרב מטופלים מאושפזים עם פרפור עליות לא מסתמי.
מטופלים בגיל 18 ומעלה עם פרפור עליות לא מסתמי שקיבלו Apixaban במהלך אשפוזם לאחד משלושת בתי החולים הוערכו. התוצא הראשוני היה לקבוע האם הוראת הקלינאי/ת הייתה בהתאם למינונים מאושרי FDA של Apixaban. תוצאים משניים כללו האם סקירת פרמקולוג/ית הגבירה את מספר המרשמים לפי מינונים מאושרי FDA, אלו מבין שלושה קריטריונים (גיל 80 ומעלה, משקל גוף 60 ומטה או רמות קריאטנין בסרום 1.5 מ"ג/ד"ל ומעלה) היו קיימים בקרב מטופלים שקיבלו מינון חוץ התוויתי (Off-label) וההיגיון מאחורי מינונים אלו.

סך הכל 556 מטופלים נכללו במחקר. Apixaban נרשם במינון מאושר FDA ב-83.4% מהמקרים (464 מטופלים). לאחר סקירת פרמקולוג/ית, 87.0% (484 מטופלים) היו לפי מינון מאושר, 12.2% (68 מטופלים) היו בתת מינון ו0.7% (4 מטופלים) במינון יתר. מרבית המטופלים שהיו בתת מינון ענו רק על קריטריון אחד להפחתה, הכי נפוץ גיל 80 ומעלה (56.0%). סיבות למינונים לא מאושרים כללו המשכת מינון אמבולטורי (39.0%), היסטוריה של או סיכון לדימום (30.5%) או סיבה אחרת/לא מפורטת (30.5%).

מרבית מרשמי Apixaban לפרפור עליות לא מסתמי בקרב חולים מאושפזים התבססו על מינונים מאושרי FDA לאחר רישום על ידי קלינאי/ת וסקירה על ידי פרמקולוג/ית.

מקור: 

Gibson CM, Smith CB, Davis S, Scalese MJ. Assessment of Apixaban Prescribing Patterns for Nonvalvular Atrial Fibrillation in Hospitalized Patients. Annals of Pharmacotherapy. 2017 Aug 11:1060028017726795.

נושאים קשורים:  apixaban,  אליקוויס,  NOAC,  DOAC,  פרפור עליות,  נוגדי קרישה,  הכל על קרישת דם,  קרישת דם,  מחקרים