חדשות

מספר הנפגעים מתאונות אופניים חשמליים בישראל זינק; 1 מ-5 נזקק לניתוח

לפי מחקר שנעשה ב"שיבא", הרוב המוחלט של הנפגעים הם גברים ומחצית מכלל הפצועים הם צעירים מתחת לגיל 18; בשלוש השנים האחרונות נרשם בישראל זינוק של 800% במספר הנפגעים

אופניים חשמליים כגורם שכיח לפציעות ילדים. צילום אילוסטרציה

בשלוש השנים האחרונות נרשם בישראל זינוק של 800% במספר הנפגעים מאופניים ומקורקינטים חשמליים וחלק גדול מהתאונות גורר טיפול רפואי וניתוחים; כך עולה ממחקר חדש שנעשה ב"שיבא" ושמיפה את אופי הפגיעות החמורות מתאונות במעורבות אופניים חשמליים. המחקר פורסם החודש בכתב העת INJURY.

המחקר מגלה, כי הרוב המוחלט של הנפגעים הם גברים ומחצית מכלל הפצועים הם צעירים מתחת לגיל 18. ממצא נוסף חשף את חומרת הפציעות – חמישית מכלל הנפגעים נזקקו לניתוח בשל שבר.

המחקר ב"שיבא" התמקד בנפגעים שפונו לטיפול רפואי, שירטט את מאפייני הפגיעות בתאונות אלו וצייר את פרופיל הפצוע הממוצע. את המחקר ביצעו ד״ר שי טננבאום, ד״ר רן טיין וד״ר דניאל וולטש מהמערך האורתופדי ב"שיבא", בשיתוף פרופ׳ קובי פלג ועדי גבעון מהמרכז הלאומי לחקר טראומה ורפואה דחופה.

עורכי המחקר בדקו את כלל נפגעי אופניים חשמליים עם פציעות חמורות שהצריכו אשפוז בבתי החולים בישראל בין השנים 2015-2014. בסך הכול נכללו בו 549 פצועים. 65.5% מהנפגעים אובחנו עם פגיעה אורתופדית: כמחצית מהם סבלו משבר בגפיים, באגן או בעמוד שדרה ולמעלה מ-40% מהמקרים סבלו מפציעות נלוות בראש, בפנים, בצוואר, בחזה ובבטן.

85% מהנפגעים הם גברים ומחצית מהפציעות אירעו בנפגעים מתחת לגיל 18. היקף הפגיעות בחלוקה לגילאים (החוק מתיר רכיבה מגיל 16 ומעלה – אף שבפועל רבים משתמשים באופניים מסוג זה בגיל מוקדם הרבה יותר): 11.9% היו בגילאים שמתחת ל-12, 38.3% בין הגילאים 17-13, 37.5% היו בני 49-18 ו-12.2% מעל גיל 50.

ב-35% מהמקרים בתאונה היו מעורבים אופניים חשמליים ורכב מנועי ועיקר הנפגעים בקבוצה זו הם צעירים מגיל 18. ההערכה היא שהדבר נובע כתוצאה מהיעדר ידע והבנה של חוקי התנועה והתנהלות בכבישים ובנוסף מהיעדר אכיפה.

המחקר ממפה גם את מיקום השברים: השבר הנפוץ ביותר היה בשוק, כש-19.2% מהנפגעים נפצעו במיקום זה. 16.4% מהנפגעים שברו את האמה ושורש כף היד. שאר השברים הנפוצים הם: בקרסול ובעצמות הבריח. בקרב נפגעים מעל גיל 50 השברים הן לרוב חמורים יותר והפציעות מאופיינות בשברי עמוד שדרה, אגן וצוואר ירך. 1 מתוך 5 נפגעים שנכללו במחקר נזקק לטיפול ניתוחי בשל שבר.

ד"ר טננבאום ציין: "אנו סבורים כי בימים אלו, כאשר מספר הנפגעים מאמצעי תחבורה מונעי חשמל ממשיך לעלות, על המחוקק והרשויות הרלוונטיות, לנתח את המשמעויות של הממצאים, זאת על מנת לבנות תכנית מנע, להגביר אכיפה ולהפחית את היקף הנפגעים מאמצעי תחבורה אלו".

נושאים קשורים:  חדשות,  תאונות,  אופניים חשמליים,  טראומה,  ניתוח,  שבר,  תנועה
תגובות