מחקרים

השפעת שימוש בקנאביס בקרב מבוגרים עם כאב כרוני

ראיות מוגבלות מציעות כי שימוש בקנאביס עשוי להקל על כאב נוירופטי במטופלים מסוימים, אבל אין ראיות מספיקות עבור סוגים אחרים של כאב כרוני. בקרב האוכלוסייה הכללית, ראיות מוגבלות מציעות כי קנאביס קשור עם סיכון מוגבר להשפעה נפשית שלילית

17.08.2017, 10:54
שימוש רפואי בקנביס (צילום: אילוסטרציה)
שימוש רפואי בקנביס (צילום: אילוסטרציה)

קנאביס נמצא בשימוש גובר לטיפול בכאב כרוני, אבל היעילות שלו עוד מוטלת בספק. מחקר חדש בוצע במטרה לסקור את היתרונות של תכשירי קנאביס מבוססי צמחים לטיפול בכאב כרוני בקרב מבוגרים והנזקים של שימוש בקנאביס בכאב כרוני והאוכלוסייה הכללית הבוגרת.

בוצע חיפוש במאגרי המידע המקובלים עד מרץ 2017. נבחרו מחקרים התערבותיים ותצפיתיים, שפורסמו באנגלית, שכללו מבוגרים שהשתמשו בתכשירי קנאביס מבוססי צמחים שדיווחו על כאב, איכות חיים או תופעות לוואי.

שני חוקרים עצמאיים הוציאו מאפייני תקצירי מאמרים והעריכו את איכות המחקר, וקבוצת החוקרים העריכה את סך עוצמת הראיות על ידי שימוש בקריטריונים המקובלים.

מתוך 27 מחקרי כאב כרוני, ישנן ראיות בעוצמה נמוכה כי קנאביס מקל על כאב נוירופטי אבל ראיות לא מספקות באוכלוסיות כאב אחרות. לפי 11 סקירות סיסטמיות ו-32 מחקרים ראשוניים, נזקים במחקרי אוכלוסייה כללית כללו סיכון מוגבר לתאונות דרכים, תסמינים פסיכוטיים וליקוי קוגניטיבי קצר טווח. למרות שהשפעות ריאתיות שליליות לא נצפו באוכלוסייה צעירה, אין ראיות מספקות על נזקים גופניים ארוכי טווח בקרב משתמשים כבדים או ארוכי טווח, או בקרב אוכלוסיות מבוגרות יותר.

מגבלות המחקר העיקריות הן כי היו מעט מחקרים עם מתודולוגיה קפדנית, מחקרים שכללו פורמולות קנאביס עשויים לשקף תכשירים הזמינים מסחרית וקיים מידע מוגבל על אוכלוסייה מבוגרת יותר, חולים כרוניים ומטופלים עם שימוש כבד בקנאביס.

ראיות מוגבלות מציעות כי שימוש בקנאביס עשוי להקל על כאב נוירופטי במטופלים מסוימים, אבל אין ראיות מספיקות עבור סוגים אחרים של כאב כרוני. בקרב האוכלוסייה הכללית, ראיות מוגבלות מציעות כי קנאביס קשור עם סיכון מוגבר להשפעה נפשית שלילית.

מקור: 

Nugent SM, Morasco BJ, O'Neil ME, Freeman M, Low A, Kondo K, et al. The Effects of Cannabis Among Adults With Chronic Pain and an Overview of General Harms: A Systematic Review. Ann Intern Med. [Epub ahead of print 15 August 2017] doi: 10.7326/M17-0155

נושאים קשורים:  כאב,  קנאביס,  מריחואנה,  חשיש,  כאב נוירופתי