גידי מסובב

השתלת תאי גזע מזנכימליים לתיקון קרעים במסובבי הכתף

מחקר עוקבה זה בהשתתפות 182 חולים מצא כי הזרקת תאי גזע מזנכימליים שמקורם מרקמת שומן עם דבק פיברין יכולה להפחית הישנות קרעים במסובבי הכתף

הזרקת תאי גזע מזנכימליים (MSC) פותחה על מנת לשפר את הטיפול בקרעים במסובבי הכתף. מטרת מחקר זה הייתה לקבוע את האפקט של הזרקת MSC שמקורם ברקמת שומן והעמוסים בדבק פיברין במהלך ארתרוסקופיית תיקון מסובבי הכתף על תוצאים קליניים ולהעריך את השפעתה על יציבות מבנית באמצעות בדיקת תהודה מגנטית.

במחקר השתתפו 182 חולים שטופלו בניתוח ארטרוסקופי לקרע במסובבי הכתף. 35 חולים שטופלו עם תיקון ארתרוסקופי בלבד (הטיפול הסטנדרטי) הותאמו ל-35 חולים שעברו תיקון ארתרוסקופי והזרקה של תאי גזע מזנכימליים שמקורם מרקמת שומן עם דבק פיברין על בסיס מין, גיל וגודל פגיעה. תוצאים הוערכו על ידי ה-Visual analog scaleי(VAS) לכאב, וטווח תנועה (ROM) ותוצאים תפקודיים על פי מדד ה-Constant score and University of California, Los Angeles (UCLA) shoulder rating.

יציבות מבנית של הגידים המתוקנים עברה הערכה על ידי MRI לאחר תקופה של לפחות 12 חודשים ממועד הניתוח וזמן המעקב הקליני הממוצע היה 28.8±4.2 חודשים בקבוצת הטיפול הסטנדרטי ו-28.3±3.8 בקבוצת ההזרקה.

ציון ה-VAS הממוצע במנוחה ובמהלך פעילות השתפר באופן מובהק סטטיסטית בשתי הקבוצות. עם זאת, לא נצפה הבדל מובהק סטטיסטית בין שתי הקבוצות בסוף זמן המעקב. בהשוואה למדידות טרום-ניתוחיות, פלקציה קדמית ורוטציה חיצונית השתפרו באופן מובהק סטטיסטית בשתי הקבוצות (P<0.05) אך לא נצפה שיפור מובהק סטטיסטית ברוטציה פנימית בגב בשתי הקבוצות. כמו כן, לא היה הבדל בין שתי הקבוצות בסוף זמן המעקב בהיבט שלושת מצבי ה-ROMי(P>0.05). ציוני UCLA ו-Mean Constant השתפרו באופן מובהק סטטיסטית בשתי הקבוצות לאחר הניתוח אך לא היה הבדל בין הקבוצות בסוף זמן המעקב. בדיקת MRI הדגימה שיעור קרעים חוזרים של 28.5% בקבוצת הטיפול הסטנדרטי ו-14.3% בקבוצת ההזרקה (P<0.001).

מסקנת החוקרים היא כי הזרקת תאי גזע מזנכימליים שמקורם מרקמת שומן עם דבק פיברין יכולה לשפר תוצאים מבניים בהיבט שיעור הקרעים. עם זאת, לא נצפו הבדלים קליניים בסוף תקופת המעקב שארכה 28 חודשים. אמנם שימוש ב-MSC נמצא בראשית, דרכו ממצאי המחקר תומכים בכך שהתאים עוזרים ליצירת סביבה ביולוגית המסייעת לריפוי אתר התיקון.

מקור:

Kim, Y.S. et al. (2017) The American Journal of Sports Medicine, 45(9), 2010.

נושאים קשורים:  גידי מסובב,  רוטטור כף,  תאי גזע מזנכימליים,  מחקרים
תגובות