Abbvie

הקשר בין השתתפות בתכניות תמיכה למטופלים ומדדים בקרב מטופלים עם דלקת מפרקים ראומטית בינונית עד חמורה

נתונים חדשים של מטופלים עם דלקת מפרקים ראומטית (Rheumatoid arthritis) שהשתתפו בתכנית תמיכה למטופלי Adalimumab במדינות נבחרות, כולל ישראל, הראו קשר בין השתתפות בתכניות התמיכה ושיפורים במדדים תפקודיים

rheumatoid arthritis, דלקת מפרקים שגרונית (הדמיית אילוסטרציה)

חברת AbbVie, חברת ביו-פארמה עולמית, הציגה לאחרונה את תוצאות מחקר ה-PASSION, מחקר תצפיתי לאחר שיווק, שנמשך 78 שבועות והראה כי השתתפות בתכנית תמיכה למטופלים באיחוד האירופי, שוויץ, ישראל, מקסיקו, פורטו-ריקו ואוסטרליה הייתה קשורה עם שיפור משמעותי במדדים תפקודיים בקרב מטופלים עם דלקת מפרקים ראומטית בינונית עד חמורה שהתחילו טיפול ב-HUMIRA. נתונים אלו הוצגו בכנס השנתי האירופאי לראומטולוגיה (EULAR, the Annual European Congress of Rheumatology) שהתקיים במדריד בחודש יוני השנה.

"חברת AbbVie מחויבת לעזור למטופלים החיים עם מחלות דלקתיות מתווכות מערכת החיסון כמו דלקת מפרקים ראומטית, כולל הבנת הגורמים שעשויים לתרום לשיפור ניהול הטיפול" אומר דומיניק הוכלי, סגן נשיא בחברת AbbVie.

התוצא הראשוני של מחקר ה-PASSION היה שיעור המשתתפים שהשיגו הבדל מינימלי בשיפור קליני (MCID, minimal clinically important difference - שיפור של לפחות 0.22) בשאלוני הערכת בריאות ונכות (HAQ-DI, Health Assessment Questionnaire Disability Index), שאלונים בדיווח המטופלים למדידת תפקוד דלקת מפרקים ראומטית, בשבוע 78, בהשוואה לבסיס. התוצאות הראו כי 72.1 מהמטופלים השיגו MCID ב HAQ-DI בשבוע 78 בהשוואה לבסיס.

באנליזה נוספת הכוללת הנחת אי-היענות (NRI,יnon-responderי imputation),י42.8% מהמטופלים השיגו MCID בשאלוני HAQ-DI בשבוע 78 בהשוואה לבסיס. מחקר ה-PASSION העריך גם את ההשפעה האפשרית של תכניות תמיכה למטופלים על מדדים תפקודיים בקרב מטופלים עם דלקת מפרקים שגרונית בינונית עד חמורה בהשוואה למטופלים שלא השתתפו בתכניות תמיכה. התוצאות הדגימו כי 48.1% מהמשתתפים בתכנית תמיכה השיגו MCID, בהשוואה ל-37.8% ממי שלא משתתפים, בשבוע 78 (p>0.001).

"יש לנו את היכולת לטפל בדלקת מפרקים ראומטית עם טיפולים בעלי השפעה קלינית חיובית, אבל ישנה גם חשיבות להבנה נוספת של למה מטופלים החיים עם מחלה זו זקוקים  מעבר לתרופות, כולל גישה לתכניות תמיכה למטופלים" אומר פרופסור פיליפ ואן בוש, חוקר ראשי מבית החולים האוניברסיטאי Ghent. "דלקת מפרקים ראומטית עשויה להיות מחלה המובילה לנכות והיא בעלת השפעה רגשית וגופנית על חיי המטופל. תוצאות מחקר ה-PASSION מספקות מידע נוסף על ההשלכה של תכניות תמיכה בסיוע למטופלים לנהל טוב יותר את מחלתם ולשפר מדדים תפקודיים".

במהלך המחקר לא זוהו סימני אזהרה בטיחותיים חדשים בטיפול עם Adalimumab. ההיארעות של תופעות הלוואי הייתה דומה לפרופיל הבטיחותי של Adalimumab שנצפה בהתוויות מאושרות. שיעור הפסקת המחקר היה נמוך יותר משמעותית בקרב משתתפי קבוצות התמיכה בהשוואה ללא משתתפים (25.5% בהשוואה ל41.6% ; p<0.001).

אודות מחקר ה-PASSION
מחקר PASSION תצפיתי תוכנן במטרה להעריך את היעילות של HUMIRA במהלך טיפול בדלקת מפרקים ראומטית ואת שביעות הרצון של מטופלים בהקשר של תכניות תמיכה למטופלים. המחקר כלל מטופלים באיחוד האירופי, שוויץ, ישראל, מקסיקו, פורטו ריקו ואוסטרליה עם דלקת מפרקים ראומטית בינונית עד חמורה (1,025 מטופלים) שחוו תגובה לא מספקת לתרופה אחת לפחות ממשפחת ה-DMARDי (disease-modifying anti-rheumatic drug).

המטופלים יכלו להיות לאחר טיפול בלפחות תרופה ביולוגית אחת קודמת, אבל נאיביים לטיפול ב-HUMIRA. למטופלים נרשם טיפול ב-HUMIRA לפי הנחיות מקומיות עם האפשרות להשתתף בתכניות תמיכה למטופלים. אלמנטים מרכזיים בתכניות תמיכה השתנו בין מדינות, אבל כולן כללו חבילה התחלתית (הנחיות תרופתיות והזרקתיות, חומרים חינוכיים כמו ספרון למטופל/ת או DVD בנוגע לדלקת מפרקים ראומטית), מרכז תמיכה/מוקד תמיכה טלפוני ושירותי אחיות. השוואות בין משתתפים בתכניות ללא משתתפים היו חלק מהאנליזה השניונית. רק משתנים מתערבים שנצפו נלקחו בחשבון, לכן ממצאי המחקר צריכים להיות מפוענחים בזהירות למשתנים מתערבים שלא נצפו. בנוסף, המחקר אסף רק נתונים על הפסקת ההשתתפות במחקר ולא על הפסקת הטיפול ב-HUMIRA, לכן אין להסיק מסקנות בנוגע להיענות לטיפול מהאנליזה הנוכחית. שיעור הפרישה המוערך היה 30%.

נושאים קשורים:  Abbvie,  Adalimumab,  דלקת פרקים ראומטית,  Humira,  מחקרים
תגובות