חדשות

ועדת הבריאות דנה באישור החוק להסדרת התיירות הרפואית בישראל

"דה מרקר" דיווח לקראת הדיון על ירידה מתמשכת בהכנסות מתיירות רפואית בבתי חולים בארץ בשנים האחרונות; הדיון על אישור הצעת החוק הממשלתית ימשיך בספטמבר

חדר ניתוח, כלי ניתוח (צילום: אילוסטרציה)

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת קיימה היום (ד') דיון ראשון בהצעות החוק - הממשלתית והפרטית של ח"כ מרב מיכאלי (המחנה הציוני) - להסדרת תחום תיירות המרפא בישראל.

כבר בפתח הדיון אמר יו"ר הוועדה ח"כ אלי אלאלו (כולנו): "הלוביסטים, קבוצת האינטרסנטים, לא תשיג כאן את מטרותיה. שירות תיירות המרפא לא יהיה על חשבון המטופלים הישראלים. הכול ייעשה למען חיזוק מערכת הבריאות ולטובת המטופל הישראלי, בצורה אתית, שקופה, מסודרת ובשליטה מלאה של המדינה. אין כוונה לחסל את הענף כי אין שום סיבה לפגוע בו, אבל זכויות האזרחים הן הדבר הראשון במעלה".

ח"כ אלאלוף וח"כ מאיר כהן (יש עתיד) דחו את טענות מנהל תחום תיירות רפואית באיגוד לשכות המסחר, רונן סולומון, שאמר בדיון: "אם נסרבל ונקשה, התייר הרפואי לא יגיע לפה וייסע לגרמניה או לתורכיה". מנכ"ל חברת טראסמה, אבי עטיה, הזהיר בעקבותיו: "אתם תשפכו את התינוק עם המים, יש להסתפק בחוזר מנכ"ל משרד הבריאות לבתי החולים שיאסור העדפת תיירים על ישראלים".

ח"כ כהן השיב לשניהם: "אל תאיימו עלינו. אנחנו מקבלים המון תלונות על אפליה מציבור החולים הישראלי. נסדיר את התחום".

ח"כ מרב מיכאלי הוסיפה: "נחסום את השטף הבלתי סביר הזה על חשבון האזרחיות והאזרחים שלנו. נאפשר תיירות מרפא כמובן, אבל לא שימוש במשאבים שאנחנו משלמים עליהם מכיסנו מבלי לוודא שיש השקעה חוזרת במערכת הבריאות בישראל. המצב הנוכחי הוא עקום".

ראש מינהל רפואה במשרד הבריאות, ד"ר ורד עזרא, שהסבירה את מטרות החוק הודיעה: "נשמור על המטופל הישראלי, נחזק את המערכת הציבורית ונבטיח טיפול מקצועי ואתי לתייר. לא תהיה העדפה לתייר על פני מטופל ישראלי – לא בזמינות, לא באיכות ובמשאבים. הטיפול בתייר מרפא יינתן אך ורק בשעות אחר הצהריים. משרד הבריאות יאכוף זאת. ההכנסות מתיירות המרפא ישמשו להשקעה בתשתיות בבתי החולים. יתקיים מרשם לסוכנים ויקבעו נורמות ברורות, תוך שקיפות מידע לתייר, שיידע מה מצפה לו".

ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) הוסיף: "תיירות המרפא היא עוגן כלכלי חשוב, לא רק בהקשר של מערכת הבריאות. לא נסכים לחקיקה שתחסל את הענף - אלא נסדיר את התחום הזה. לא נאפשר עוד לכל אחד לעסוק בו".

סמנכ"ל שירותי בריאות כללית, ד"ר מיקי שרף, הדגיש: "מערכת הבריאות הציבורית זקוקה להכנסות מתיירות המרפא כמו אוויר לנשימה. המטופלים הישראלים עשויים דווקא ליהנות מפירות הענף. תייר מרפא מכניס למדינה פי 4 מתייר רגיל".

דיון המשך בהצעת החוק יתקיים במהלך פגרת הכנסת, בספטמבר.

ירידה בהכנסות מתיירות רפואית

בכתבה ב"דה מרקר" אתמול הוצגו לקראת הדיון נתונים ולפיהם מאז 2013 חלה ירידה מתמשכת והדרגתית בהכנסות בתי החולים הממשלתיים מתיירות מרפא: מ-311 מיליון ב-2013 ל-151 מיליון בשנה שעברה.

עד היום, למרות ביקורת שנמתחה לא אחת על התחום הזה לא נעשתה בו הסדרה והתמונה שעולה ממנו, נאמר בדיווח, שמדובר בתחום פרוץ. בין הטענות: העדפת תיירים, תחרות על משאבים חסרים ומצומצמים ברפואה הציבורית, ניצול לרעה של חולים מחו"ל במצוקתם בכלל זה הבאת חולים סופניים לטיפולים חסרי סיכוי רק בשל בצע כסף. ושרלטנות שמפגינים סוכנים העוסקים בתיירות מרפא.

ועדה שמינתה בשעתו שרת הבריאות לשעבר יעל גרמן המליצה כבר לפני 3 שנים על הטלת הגבלות בהכנסות בתי החולים הממשלתיים מתיירות מרפא, הגבלת היקף התיירים שבתי החולים רשאים לקלוט ולטפל, וגם תמריצים, בפיקוח, לרופאים בעבור טיפול.

כן היה ניסיון להטיל מס על הכנסות מתיירות מרפא במסגרת "חוק ההסדרים", אבל החקיקה נעצרה בין השאר בלחץ של גורמים פוליטיים מקומיים.

הצעת החוק שעברה בקריאה ראשונה בחודש מארס ונדונה עתה לראשונה בוועדה של הכנסת, אתמול מבוססת על עקרונות היסוד הבאים: שמירה על האינטרסים של המטופל הישראלי, הבטחת טיפול מקצועי ואתי לתיירי מרפא ופעילות זו שתבוצע רק מחוץ לשעות הפעילות הרגילות של בית החולים (אחר הצהריים ובערב), למעט חריגים מסיבות רפואיות מיוחדות. הרופאים לא יקבלו תשלום גבוה יותר על הטיפול מתייר מרפא לעומת זה שיינתן לחולה ישראלי – וזאת כדי למנוע את העדפת התיירים.

כמו כן מוקדש בהצעת החוק פרק מיוחד להסדרת פעילות סוכני תיירות המרפא. ייקבעו בחוק תנאי סף לקבלת אישור לעסוק בתחום (למשל: רק החל גיל 21 והיעדר עבר פלילי). הסוכנים יחויבו להירשם במרשם מיוחד. מי שיעסוק בתחום מבלי להירשם צפוי למאסר שנה או קנס. על הסוכנים יוטלו חובות שונים ויאסר יצירת קשר ישיר עם רופאים שלא דרך רפרנט בהנהלת בית החולים.. תהיה חובת נשיאת ג זיהוי בעת שסוכן שוהה במוסד רפואי. תוקם ועדת משמעת בראשות שופט שתוכל להטיל סנקציות על מי מבין הסוכנים שיפעל שלא בהתאם לחוק.

הצעת החוק של משרד הבריאות, הודגש בדיווח לא קבעה מכסות תיירי מרפא שמותר לכל בית החולים לטפל. בתי החולים יידרשו לדווח למשרד הבריאות על היקף הפעילות הזאת בכלל זה לפרט תפוסת מחלקות שבהן אושפזו וטופלו תיירי מרפא – וזאת כדי שאפשר יהיה לקבוע אם חלה פגיעה בזמינות למטופל ישראלי עקב הטיפול שמקבלים התיירים. יוטל פיקוח חשבונאי נפרד על התחום ובית החולים יידרש פרט הכנסות מול הוצאות בהקשר לכל טיפול שיינתן לתייר מרפא. אם היה צורך בהעברת תייר מרפא לטיפול במוסד אחר בארץ, בית החולים המפנה יישא בעלויות המעבר.

כן קובעת הצעת החוק פרטים לדרך שבה סוכנים ובתי חולים ינהגו בעת הזמנת תייר מרפא לארץ לקבלת הטיפול. בכלל זה גם פירוט הטיפול המוצע לפני שהתייר מגיע, הערכת סיכויי ההצלחה, המחיר שיגבה בעד הטיפול ועלויות משוערות נוספות אם יהיו כאלו.

נושאים קשורים:  חדשות,  תיירות רפואית,  ועדת הבריאות של הכנסת,  הכנסות
תגובות
אנונימי/ת
29.07.2017, 09:44

בשם שיוויון מדומה יחסלו גם את זה