חדשות

רשות ההגבלים נגד הסכם משרד הבריאות וקופות החולים למניעת מעבר רופאים

הרשות שלחה מכתב בו כתבה כי מדובר ב"הסדר כובל" וכי על הקופות ומשרד הבריאות היה להגיש בקשה לפטור לפני שהגיעו להסכמות; לדברי משרד הבריאות, הסוגיה תידון ביום ראשון בפגישה בין שני הגופים; "דה מרקר" מדווח כי הקופות הקפיאו בשטח מעבר רופאי קהילה

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב. (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)

רשות ההגבלים העסקיים יוצאת נגד ההסכמה שהושגה בין ארבע קופות החולים, בחסות משרדי האוצר והבריאות, לפיו לא יותר לרופאי קהילה –רופאי משפחה, ילדים, נשים - לעבור מקופה אחת לאחרת, ברדיוס של 30 ק"מ. ההסכמה, שהושגה בפגישה של מנהלי הקופות ביחד עם מנכ"ל משרד הבריאות נועדה לרסן את התחרות שמתנהלת בין הקופות על רופאים.

לפי הדיווחים, על ההסכם הלא שגרתי נודע לרשות רק מדיווחי התקשורת. אתמול (ד') היא הודיעה לקופות שההסכם מחייב שעליהן לבקש פטור מהסדר כובל – ואם לא יעשו כן, ינקטו צעדים נגדן. על המכתב לקופות חתום עו"ד פול מרקוס, מהמחלקה המשפטית ברשות ההגבלים.

בעקבות המכתב נקבע כיום ביום ראשון הקרוב תתקיים פגישה בנושא בין הממונה על רשות ההגבלים למנכ"ל משרד הבריאות

לפי דיווח ב"גלובס", משמעות המכתב הוא כי "הסיכום שיצא ממשרדו של בר סימן טוב או כל סיכום אחר דינו להתבטל למעשה, אלא אם יוחלט אחרת". כתוב בו, בין השאר: "ההסכמות עלולות לעלות כדי הסדר כובל, כהגדרתו בסעיף 2 לחוק ההגבלים העסקיים. לאור האמור, ככל שבדעתכם להיות צד להסדר האמור, שומה עליכם לפנות לקבלת אישור או פטור להסדר בדרך הקבועה בחוק. למען הסר ספק, מובהר כי אין לפעול על פי ההסכמות האמורות בטרם קבלת החלטה לאשר או לפטור את ההסדר כאמור".

בעקבות המכתב נקבע כיום ביום ראשון הקרוב תתקיים פגישה בנושא בין הממונה על רשות ההגבלים, מיכל הלפרין, למנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב.

יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ליאוניד אידלמן, פנה עוד קודם לכן לבר סימן טוב וטען שההסכם הוא בגדר פגיעה קשה בחופש העיסוק של הרופאים ובחוקי ההגבלים העסקיים. פרופ' אידלמן התריע כי ינקוט באמצעים משפטיים.

במכתב למנכ"ל משרד הבריאות שפורסם ב"דוקטורס אונלי" כתב יו"ר ההסתדרות הרפואית: "מדובר בבקשה/דרישה/הנחיה/סיכום בלתי־חוקיים ובלתי־חוקתיים שאינם עולים בקנה אחד עם ערכים של מדינה דמוקרטית ומקצוע חופשי ופוגעים פגיעה מהותית, קשה ובלתי־מידתית בציבור המבוטחים וברופאים כאחד".

"סיכום מעין זה על פניו מנוגד לדין, ובכלל זאת על חוק יסוד: חופש העיסוק, חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, וחוק ההגבלים העסקיים". פרופ' אידלמן גם שלח מכתבים בנושא הזה לארבעה מנכ"לי קופות החולים וביקש הבהרות על הסיכומים שהושגו ביניהם.

"דר מרקר" דיווח אמש כי בפועל - ההסכם בין הקופות כבר מתקיים בשטח. רופאים שהיו במשא ומתן למעבר לקופה אחרת, לפי העיתון, קיבלו בימים האחרונים הודעות על הקפאת המגעים איתם.

במסגרת ההסכמה בין קופות החולים, בפגישה שבה נכחו גם נציגי האוצר, אם רופאים יעברו לקופה אחרת, אבל במקום מרוחק יותר, יהיה עליהם להתחייב לעבודה של שנתיים לפחות בקופה החדשה. המעבר ידרוש אישור ישיר של מנכ"ל קופת החולים החדשה. הקופות התחייבו לדווח למשרד הבריאות שבוע מראש לפחות על כל חתימה של חוזה חדש עם רופא משפחה או ילדים. כמו כן נקבע, שבשלושת החודשים הקרובים יפעל צוות משותף של משרדי הבריאות והאוצר, לבחון את מעבר הרופאים בין על הצוות להגיש המלצות להתמודד עם "בעיית התחרות שמתנהלת בין הקופות על הרופאים".

"גלובס" גם דיווח, כי ההסכמה בין ארבע הקופות נעשתה על רקע לחץ בעניין זה שהפעיל שר הבריאות יעקב ליצמן. השר דווח על תחרות אגרסיבית שמתנהלת בין קופות החולים בעיקר בשכונות מסוימות בירושלים (שכונות החרדים) בחלק מאזורי הפריפריה ובמגזר הערבי.

בעיקר "מכבי" ו"מאוחדת", כך דווח, "גילו את הפוטנציאל הכלכלי הטמון במשפחות מרובות ילדים (משום שהקופות מתוקצבות לפי מספר חברים) והן משקיעות משאבים רבים כדי להעביר את המבוטחים האלה אליהן. מדובר בין היתר בהקמת מרפאות חדשות, מכוני דימות ובשירותים נוספים וגם בהעסקת 'מתאמי קשרי קהילה' - משרה בעיקר במגזר החרדי. תפקידם למעשה לפעול להענקת שירות מיטיב לקהילה שלהם תוך סיוע בהתמודדות עם קיצורי תורים וקשיי ביורוקרטיה אחרים".

תגובת משרד הבריאות ורשות ההגבלים העסקיים שנמסרה במשותף: "אנחנו נמצאים בהידברות בנושא במטרה להגיע להבנות בסוגיה".

נושאים קשורים:  חדשות,  רשות ההגבלים העסקיים,  קופות החולים,  משרד הבריאות,  הסדר כובל,  פטור,  מעבר רופאים,  רופאי קהילה
תגובות
28.07.2017, 09:12

הכתובת היתה על הקיר... בלהט התהליך שעוברת הרפואה בניסיון להקטין את ההוצאה על בריאות נוצרות סקוטומות מבהילות

אנונימי/ת
28.07.2017, 09:49

הרופא הוא שק החבטות של האוצר.
אני בעד רפואה שיוויונית במיוחד לכל בעלי הפרוטקציות והקשרים שמנצלים את המערכת הציבורית כאילו זו נחלתם הבלעדית. אסור להעדיף מטופל כזה או אחר.
רפואה ציבורית טובה ו ש וו ה! לכווולם.

אנונימי/ת
28.07.2017, 10:23

ואימרו אמן!

אנונימי/ת
28.07.2017, 12:34

הרפואה הציבורת סופה למות במוקדם או במאוחר. הסיסמא רפואה ציבורית טובה ושווה היא זריית חול בעיני הציבור בדיוק כמו הסיסמא שהעם רוצה צדק חברתי

תגובתו של יו'ר הר'י בנידון, המצוטטת לעיל , דייה כדי "לקבור" את הרעיון, ולא - כנראה הדרך לבג'ץ סלולה .
יתכן ולפני כן יש לפעול ציבורית להדחת השר, ובמקרה זה גם של "נושא כליו", מנכ'לו.
פרופ' תיאו דב גולן.

אנונימי/ת
28.07.2017, 13:22

בוקר טוב, אידלמן והר"י

טוב שנזכרתם רק עכשיו.
מה עם שאר הגזרות בשנים האחרונות ??

ארגון מושחת ומסואב

אנונימי/ת
28.07.2017, 15:20

אנומליה של צמרת משרד הבריאות הישראלי שראשו פוליטיקאי, שתפקידו לרצות את הסקטור שבחר בו, אחריו איש אוצר שממתין למינוי מפתה במערכת הפרטית (חברת ביטוח או קופת חולים) ואחריהם מדשדשים הרופאים במערכת הציבורית זכויותיהם הבסיסיות נרמסות ומסורסים מיכולת השפעה על ניווט המערכת כולה.

אנונימי/ת
29.07.2017, 11:35

לפי מכתב הממונה על ההגבלים נראה בין השורות כי אם הקופות "רק יבקשו" היתר הם יקבלו אותו
ימים יגידו.
אולי חשש מבג"ץ יעזור