דעות

הגבלת מעבר רופאים בין הקופות: פגיעה נוספת בחופש העיסוק שלנו

האם צודק במשטר דמוקרטי למנוע מרופאים לעבור כרצונם ממקום עבודה אחד לשני בהתאם לשכר המוצע? היכן זכויות הרופא כאזרח המדינה?

מאז שביתת הרופאים הגדולה בשנת 2011, בה לראשונה השיתו על הרופאים חובת שעון נוכחות, מעמדו הציבורי של הרופא הולך ונפגע. הקריאה של בכירי האוצר והבריאות דאז, לפיה הרופאים נוטשים את בתי החולים לטובת הקליניקה הפרטית - למרות שרק מעט מהרופאים אכן עשה זאת - הידהדה בציבור וגרמה ל"עליהום" תקשורתי נגד הרופאים מצד אחד ולדמורליזציה בקרב הרופאים מצד שני.

בשנת 2015 שוב יצאה המדינה וטענה, שהרופאים הם האשמים בעליית יוקר המחיה בשל הפעלת קליניקות פרטיות (הגם שמדובר באחוז קטן יחסית של רופאים בכירים ומנתחים המסוגלים פיזית לנתח בבתי חולים פרטיים), וקבעו שמה שיציל את כלכלת ישראל זה הפעלת סעיף ה"בריאות" בחוק ההסדרים החדש של השנה שעברה. שוב מצאו את ה"שעיר לעזאזל" - הרופאים - וסברו שאם יגבילו אותם בקליניקה הפרטית, יוזילו את עלות ההוצאה הרפואית לנפש בישראל ויורידו את יוקר המחיה.

"החלטה זו אינה מידתית ולא קיימת באף מגזר ציבורי אחר. היעלה על הדעת להגביל מעבר עורך דין ממשרד אחד לשני?"

הפעלת סעיף הבריאות בחוק ההסדרים החדש מהווה לכאורה אפליה של הרופאים לעומת בעלי מקצועות חופשיים אחרים בישראל, פגיעה בחופש המקצוע ובזכות הרופא לשכר הוגן. כך גם לגבי הדרישה ל"תקופת צינון" בין מפגש בין חולה לרופא במערכת הציבורית וכן הדרישה לעבוד עם "רשימות הסדר" של רופאים בקופות.

יו"ר הר"י ד"ר אידלמן התראיין בתקשורת והבהיר, בצדק רב, שחוק ההסדרים יעצים את הפער בין עניים לעשירים, משום שעם הגבלת ההחזר עבור ביקורים פרטיים רק לרופאים שיהיו בהסדר עם קופות החולים/ביטוחים פרטיים, יפנו "העשירים" לרופאים מחוץ להסדר ו"העניים" יפנו לרופאים שבהסדר.

לא זאת אלא זאת: לאחרונה התבשרנו על סיכום בין קופות החולים שבמסגרתו הוחלט שבשלושת החודשים הקרובים לא יעברו רופאי משפחה, ילדים ונשים מקופה אחת לאחרת ברדיוס גיאוגרפי של 30 ק"מ. בפרק זמן זה צפוי להתכנס צוות מקצועי מטעם משרד הבריאות שיתווה את הדרך לנהלים קבועים בנושא, בין אם בחקיקה או חוזר מנכ"ל.

החלטה זו אינה מידתית ולא קיימת באף מגזר ציבורי אחר. היעלה על הדעת להגביל מעבר עורך דין ממשרד אחד לשני? היעלה על הדעת להגביל מעבר של מורה מבית ספר אחד לשני? היעלה על הדעת להגביל אחות לעבור מבית חולים אחד לשני?

החלטה זו של ארבע קופות החולים חייבת להגיע לפתחו של משרד המשפטים, שכן יש כאן, לכאורה, מראית של קרטל בין קופות החולים עם החלטה לרעת מגזר אחד: הרופאים. בנוסף יש כאן הפרה, לכאורה, של חוק יסוד כבוד האדם וחירותו וחוק חופש המקצוע.

החלטה זו של ארבע קופות החולים חייבת להגיע לפתחו של משרד המשפטים, שכן יש כאן, לכאורה, מראית של קרטל בין קופות החולים

נשאלת גם השאלה האם צודק במשטר דמוקרטי למנוע מרופאים לעבור כרצונם ממקום עבודה אחד לשני בהתאם לשכר המוצע? היכן זכויות הרופא כאזרח המדינה?

המערכת הפרטית בישראל צמחה לאור העובדה שהמערכת הציבורית לא ענתה על כל צרכי הרפואה וצרכי החולים. על ההסתדרות הרפואית בישראל מוטלת החובה המוסרית לדאוג לכבוד המקצוע ולזכות הרופאים להתפרנס בכבוד וכל איום לשנות מצב זה מחייב אותנו לפעול בכל הדרכים הלגיטימיות, כולל פניה לסעד ממערכת המשפט בישראל.

קורא אני לשר הבריאות להגן על הרופאים, לא לפגוע בזכותם הבסיסית לשכר הוגן בקליניקות הפרטיות ולאפשר ניידות בין הקופות ובין המעסיקים כראות עיניהם, שכן ישראל היא הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון.

נושאים קשורים:  דעות,  קרטל,  קופות החולים,  משרד הבריאות,  הר"י,  דמוקרטיה,  חוק ההסדרים
תגובות
אנונימי/ת
23.07.2017, 11:46

אתה מערבב בין מספר דברים.
את חובת השעון הרופאים (או יותר נכון רופאים מסוימים) הביאו על עצמם, בכך שמתחו את החבל יותר מדי. רופא הוא עובד ככל עובד, ואין סיבה שלא יחתים שעון נוכחות. זה גם מאפשר לבדוק את המעסיק שלא חורג משעות העבודה שמותר לו להעסיק מתמחים (26 שעות).
הגבלת העבודה הפרטית של הרופאים ותקופת צינון איננה מהווה שום אפליה. רופא יכול לבחור אם לעבוד במגזר הפרטי או הציבורי. אם כבר יש כאן אפלייה לטובת רופאים. על עובדי מדינה אחרים יש הגבלות חמורות לגבי עבודה במקביל בסקטור הפרטי (אם בכלל מאשרים להם) בעוד לרופאים יש פריווילגיה שאין לאחרים (אתה מכיר עו"ד בפרקליטות שיכול להיות גם סנגור פרטי?). הסיבות כמובן הן היסטוריות, משום שהיה יותר נוח לאפשר לרופאים לבצע עבודה פרטית מאשר לשלם להם שכר ראוי. תנאי השכר של הרופאים השתנו מאז.
הסיכום של קופות החולים הוא באמת שערורייתי ואליו צריך להתייחס פרטנית.

ה"ערבוב" הוא לכאורה אולם המסר היה - עד כמה שפוגעים ברופאים מאז שביתת הרופאים. הרופאים הם הבטן הרכה של המגזר הציבורי. הם ה"אשמים" בכל ולכן קל לפגוע בהם, לצערי, מבלי שהאירגון הפרוספיונלי עומד איתן והודף את כל הפגיעות. האם היה עולה על הדעת שבארה"ב היו נוהגים כך כלפי רופאים? בהחלט לא. מדוע? כי שם לארגוני הרופאים כח אדיר. לצערי מעמד הרופא הולך ופוחת בישראל,. חבל שכך.

אנונימי/ת
24.07.2017, 07:46

בארה"ב תמהיל מערכת הבריאות הפרטית לעומת ציבורית שונה משל ישראל. אני לא בטוח שהיינו רוצים להיות כמו בארה"ב.
בקנדה, למשל, רופא לא יכול לעבוד במערכת פרטית וציבורית גם יחד. האם לדעתך זה בסדר שרופא יראה מישהו במערכת הציבורית כדי למשוך אותו למערכת הפרטית? אתה לא רואה בכך ניגוד עניינים? בהחלט יש מקום להסדרת הנושא.

תצביע בבקשה על סקטור ציבורי נוסף שהיה לו שיפור בשכר כמו הרופאים ב 10 שנים האחרונות. זה בנוסף לשיפורים נוספים שחלו בתנאים (כמו מעבר ל 5 ימים בשבוע, שיפור ההפרשות לפנסיה ועוד). להגיד שהרופאים הם הבטן הרכה של המגזר הציבורי... קצת הגזמה לדעתי.
כמו שאמרתי - ה"קרטל" שהקופות מנסות לעשות הוא סוגיה מספיק חמורה כשלעצמה, ואין צורך להוסיף עליה דברים שאינם שייכים, אשר רק מסיטים את הדיון.

אנונימי/ת
24.07.2017, 23:32

האשם הם לא משרד האוצר שרק פופוליזם ורווחים עומדים נגד עיניו.

האשמים העיקריים הם ראשי הר"י שראשית חטאם היה בחתימה על הההסדר משנת 2011 והם ממשיכים בשתיקה מוחלטת כנגד צעדים פוגעניים וחד צדדיים מצד המדינה וקופות החולים מזה כשנתיים.

או שיש כאן רצון מכוון מצד ראשי הר"י להרע לסקטורים של רופאים, או שיש כאן מתחת לפני השטח "שימון" של ראשי הר"י שאנו לא מודעים אליו, עדיין.

אנונימי/ת
24.07.2017, 23:43

איפה יו"ר הר"י? מדוע לא משביתים את כל שירותי הרפואה הציבורית עד שתבוטל הגבלה זאת?

25.07.2017, 05:08

אכן מדובר בפגיעה משמעותית בנו הרופאים וגם במטופלינו. היחס של משרד הבריאות לרפואת הקהילה מעורר חלחלה וגם בהלה - לתחושתי כרופאת קהילה השר לא מכיר את חיינו, את תפקידנו ואת מקומינו. ההתבטאויות של לגבי רופאי קהילה כבר מדאיגות זמן מה, וכן ההתנהלות. עצוב ...

אנונימי/ת
25.07.2017, 15:23

החלטה פאשיסטית, מקוממת ומבזה. אין לי תכניות לעבור קופה בקרוב אבל זה לדעתי מצדיק שהר״י יכריזו על סכסוך עבודה.

ההתייחסות לרופאים כאל ״משאב״ ולא כאל בני אדם הזכאים לחופש העיסוק מוציא לי את החשק לצאת לעבוד

אנונימי/ת
25.07.2017, 17:23

שתקנו בקטן על מניעת מעבר הרופאים להמטואונקולוגיה ילדים מהדסה לשערי צדק-עכשיו נאכל אותה בגדול.ליצמן ומנכלו הרי משתינים מהמקפצה על הרי" והרופאים ראה "ניצחתי" של ליצמן לאחר מניעת מעבר הרופאים לשערי צדק.כבר אז היה צריך להשבית את כל מערכת הבריאות,להזכירכם רוטשטיין מנהיג שביתת הרופאים הגדולה 1982.אבל מאז הוא חצה את הקווים והרופאים כעת משתפנים...כרטיס נוכחות,אסור מעבר מקום עבודה וזה עוד לא הסוף רק ההתחלה.

אנונימי/ת
25.01.2020, 15:14

שלום לכולם! ולמה אסור לרופאים פנימיים ומשפחה וילדים לעבוד עם כמה קופות ביחד, במיוחד שרופאים נבחרים כן מקבלים את האפשרות??!!