חדשות

תכנית לאומית נגד סוכרת בארה"ב: תמריצים למאמנים שיצליחו לגרום להורדה במשקל

הצעד החדש עליו הודיעו ספקי השירותים הרפואיים הציבוריים בארה"ב כמעט ומכפיל את התמורה שמקבלים דיאטנים ומדריכי ספורט שמצליחים לגרום להורדה במשקל של מי שנמצאים במצב טרום-סוכרת

מאמן כושר, הורדה במשקל, הרזיה (צילום: אילוסטרציה)

ספקי השירותים הרפואיים הציבוריים בארה"ב - "מדיקר" ו"מדיקאייד" - החליטו להגדיל את התמריצים לדיאטנים ולמדריכי ספורט שיצליחו לגרום להורדה במשקל בקרב מטופלים הנמצאים בסיכון לסוכרת; כך דיווחו השבוע כלי התקשורת בארה"ב.

לפי הדיווחים, הצעד הוא חלק מהמלחמה במגפת השמנת-היתר ועודף המשקל בארה"ב, תוך התמקדות בעיקר באנשים שהם כבר טרום-סוכרתיים, וכחלק מהתכנית הלאומית נגד מגפת הסוכרת. תכנית המענקים הכספיים למטפלים בתחום הזה – תזונאים, דיאטנים ומדריכי כושר גופני – פורסמה לראשונה בארה"ב בשנה שעברה. עתה הוחלט להגדיל משמעותית את התמריצים: 785 דולר עבור כל מטופל שישיל 5% ממשקל גופו העודף ו-810 דולר בעד כל מטופל שישיל 9% ממשקלו העודף. עד כה, התמריץ המרבי היה כ-450 דולר למטופל.

עתה הוחלט להגדיל משמעותית את התמריצים: 785 דולר עבור כל מטופל שישיל 5% ממשקל גופו העודף ו-810 דולר בעד כל מטופל שישיל 9%

כדי למנוע זיופים והונאות בתחום נקבע, שעל המטפל בכל תחום להקדיש למטופל סדרה של פגישות יעוץ והדרכה שכל אחת נמשכת כשעה. תכנית התמריצים החדשה תיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2018.

לפי הדיווחים, ספקי השירותים הרפואיים בנו תכנית מפורטת למניעת התקדמות למצב של סוכרת. לאחר אבחון רפואי שעובר המבוטח במסגרת זאת הוא נשלח לסדרת פגישות אישיות עם דיאטנית, תזונאית ועם מדריך כושר גופני, שבונה לו תכנית אימונים.

כיום, הטיפולים הרפואיים באנשים בסיכון גבוה לסוכרת - שחלק גדול מהם מתקדם למצב של סוכרת - עולים ל"מדיקר" למעלה מ-42 מיליארד דולר בשנה. סכום זה גבוה בהרבה מההוצאה על מטופלים שאינם סוכרתיים. לפי הערכות, תכנית תמריצים אישית תצמצם את העלויות בעתיד על ידי מניעת מקרי סוכרת ותחלואה אחרת הנקשרת לעודף משקל.

ההערכה היא שבארה"ב ישנם כ-20 מיליון בני אדם בגיל 65 ומעלה שהם טרום-סוכרתיים. תשעה מכל 10 מהם, לפי ההערכות, אינם מודעים למצבם. התכנית הלאומית למניעת הסוכרת שהופעלה ב"מדיקר" (MDPP) אמורה גם לעודד ולהמריץ רופאים בכל רחבי ארה"ב להיות הרבה יותר חרוצים באבחון ובזיהוי מטופליהם שהם טרום-סוכרתיים – ולהקדיש להם יותר תשומת לב טיפולית מקיפה.

עד כה, 1,450 גופים ברחבי ארה"ב – בתי חולים, קבוצות רופאים, מרכזי כושר גופני ואפילו רשתות של סופרמרקטים וכנסיות - פנו ל-CDC לקבל אישור והכרה במתן שירותים בהתאם לתכנית הלאומית למניעת סוכרת, אם יעמדו בדרישות המוקדמות וברמה המקצועית הנדרשת לשם כך.

בתכנית יכולים להשתתף אנשים עם HbA1C שבין 5.7% ל-6.4% או עם רמת גלוקוז בדם בצום שבין 110 ל-125, ושהם גם בעלי BMI הגבוה מ-25 (אנשים ממוצא אסיאתי – BMI 23). כן נקבע כי מטופל שלמרות תכנית ההדרכה שאליה נשלח יפתח סוכרת - יוכל המשיך לקבל את הטיפול.

חל איסור לספק את כל ההדרכות והייעוץ באופן וירטאולי והחובה היא שהן יהיו או בקבוצות או במתכונת של פגישות והדרכות פנים-אל-פנים. נאסר למדריכים וליועצים להציע ארוחות חינם או שירותי הסעדה חלופיים במסגרת התכנית הטיפולית, משום שאין בכך כדי לסייע למטופלים עצמם בקבלת ההחלטות האישיות על המשטר התזונתי שאותו יאמצו וינהלו בעקבות ההדרכה שיקבלו.

עם זאת, הותר לגופים שישתתפו בתכנית כספקי שירותים להעניק הטבות למטופלים שיגיעו אליהם כמו מימון דמי חבר במכוני כושר גופני, תשלום לבייביסיטר או כיסוי הוצאות נסיעה להדרכות – אבל כל עוד שמשתתף התכנית עומד ביעדים שנקבעו לו.

ליועצים ולמדריכים מותר להציע גם - לשימוש זמני בלבד - טאבלטים שהוזנו באפליקציות המציגות תכניות אימון גופני או מדי דופק – אבל ההגבלה היא שעלות כל הטכנולוגיות הללו שיוצעו למטופלים לא תעבור רף של 1,000 דולר למשתתף בתכנית. עם סיום הקורס, המארגן נדרש לדאוג לקבל חזרה מהמטופל את המכשירים שסיפק לו לצורך ההדרכה.

כל גורם שיספק את ההדרכה והייעוץ יידרש להעביר דיווח מפורט על התקדמות ההדרכה הניתנת לכל משתתף באורח פרטני כאשר הדו"ח כולל מספר זיהוי, תאריך לידה ומספר זיהוי בביטוח הלאומי. כל המדריכים והמאמנים ימצאו תחת ביקורת תקופתית ולפני שתאושר השתתפות בתכנית כספקי השירותים הם יעברו בדיקה לגבי הרקע המקצועי שלהם.

נושאים קשורים:  חדשות,  תכנית לאומית נגד סוכרת,  ארה"ב,  הורדה במשקל,  BMI מדד מסת הגוף,  טרום סוכרת,  דיאטנים,  מדריכי כושר,  אימון
תגובות