חדשות

מהפכה בצה"ל: תופסק מכירת הסיגריות בבסיסים; תאומץ תוכנית למאבק בעישון

סגן קצין רפואה ראשי בצה"ל הופיע בדיון בכנסת ואמר כי הרמטכ"ל החליט "לבצע תפנית של 180 מעלות" ביחס לעישון בצה"ל, וכי החל מעוד כמה חודשים תופסק בהדרגה מכירת סיגריות בשקמיות; הר"י בירכה את צה"ל על אימוץ תוכנית שהגישו איגודים רפואיים למאבק בעישון בצה"ל

הרמטכ"ל גדי אייזנקוט (צילום: יצחק הררי / פלאש 90)

אל"מ פרופ' איילון גלזברג, ראש מחלקת שירותי הרפואה וסגן קצין רפואה ראשי בצה"ל, הודיע אתמול (ג') בדיון שנערך בכנסת כי בתוך כמה חודשים תיפסק מכירת הסיגריות בשקמיות (כוורות) בצה"ל. "הרמטכ"ל מדבר על צה"ל נקי מעישון וזו דרמה - זה היעד", הודיע פרופ' גלזברג במהלך הדיון, שהיה חלק מאירועי "יום ללא עישון" בכנסת.

פרופ' גלזברג מסר, כי כיום ישנו חוזה לשקמיות שנקבע לאחר מכרז, אבל במכרז החדש כבר לא יכללו סיגריות. במכרז הנוכחי, ציין, סיגריות הוגדרו כמוצר חובה, "אבל צה"ל החליט לשנות את המדיניות שלו בנושא הזה ב-180 מעלות".

"דה מרקר" מסר הבוקר, כי התפיסה בצה"ל היא לשנות את התפיסה מ'איפה אסור לעשן' ל'לא מעשנים בשום מקום למעט איפה שניתן'". פרופ' גלזברג מסר, כי מתקיימים בנושא העישון בצה"ל דיונים פנימיים, מול יועצים משפטיים, העוסקים בזכותם של המעשנים ובשאלה איפה מתחילים את המהפך: האם בבסיסי ההכשרה או בבסיסים אחרים.

לדבריו, הפסקת מכירת הסיגריות בבסיסים תיעשה בהדרגה ופקודת מטכ"ל בנושא הזה תעודכן. האיסור על עישון יחול גם על כלי רכב צבאיים ויקבע סעיף עונשין משמעתי לעניין הזה. כמו כן יוצב שילוט מתאים בבסיסים.

בדיון עצמו סיפר פרופ' גלזברג על סקר שנערך בצה"ל, שממנו עלה כי 85% מהלא מעשנים נחשפים לעישון כפוי. "אנחנו צריכים לעשות את המהפך פה", אמר. "אנחנו מאד מוטרדים. זה שאדם בוחר לעשן זה נורא ואיום וניתן לו את כל הכלים כדי להפסיק. אבל אלה שבוחרים שלא לעשן ונחשפים לעישון – עולים עתה לראש סדר העדיפויות שלנו".

בתגובה להודעת צה"ל נמסר מהסתדרות הרפואית והאגודה למלחמה בסרטן: "אנו משתפים פעולה לאורך שנים עם חיל הרפואה ומברכים את עמדת הרמטכ"ל שאימץ את עיקרי התכנית שהוגשה על ידינו בוועדה המיוחדת למאבק בנגעי הסמים והאלכוהול בכנסת, על הצעדים המשמעותיים להצלת חיים. מימוש התכנית יוכל לשמש דוגמה גם לגופים אחרים בדרך למיגור הטבק הממכר והממית".

"דה מרקר" מסר את תגובת דובר צה"ל: "כחלק מהצעדים הננקטים בצה"ל למניעת עישון בקרב המשרתים ומתוך דאגה לבריאותם, נבחנים כל העת צעדים לצמצום מספר המעשנים. בימים אלו נבחנת בצה"ל הפסקת מכירת הסיגריות בבסיסים. נציין כי המימוש צפוי להתחיל בבסיסים פתוחים, ובמקביל מבוצעת בחינה באשר לבסיסים הסגורים, בדגש על בסיסי הכשרה״.

ח"כ תמר זנדברג (מר"צ), ראש הוועדה למאבק בסמים ואלכוהול בכנסת, אמרה אתמול: "הוכח כי הציבור הישראלי חזק מחברות הטבק. הלחץ הציבורי והפוליטי שהפעלנו בחודשים האחרונים נתן רוח גבית לצה"ל לקבלת ההחלטה הדרמטית, שתהווה אבן דרך חשובה ביצירת דור ללא עישון. נתניהו וליצמן צריכים ללמוד מהרמטכ"ל ולהפנים כי מיגור תופעת העישון היא אינטרס לאומי ראשון במעלה, ולכל הפחות ליישם את המלצות התכנית הלאומית לצמצום העישון ונזקיו, שהם עצמם אישרו כבר לפני 6 שנים".

נושאים קשורים:  חדשות,  צה"ל,  עישון,  קרפ"ר,  מאבק בעישון,  צבא
תגובות
12.07.2017, 22:39

ובנתיים אין יום שלא מעשנים בבית החולים שלי ואיש לא אוכף את החוק.