ושט

כיצד משפיע הגיל על תנועתיות הוושט?

חוקרים שיערו כי תנועתיות הושט תפחת עם הגיל והעריכו זאת באמצעות מנומטריית ושט ברזולוציה גבוהה. מצאו כי ירידת הלחץ ב-UES, בתנועתיות הושט הדיסטלית ובמהירות הפריסטלטית יכולים להיות קשורים לתסמינים וושטים בגיל המבוגר

וושט (אילוסטרציה)

הפרעות בתנועתיות הושט דווחו כשכיחות יותר באוכלוסייה המבוגרת. עם זאת, הפיזיולוגיה של הפרעות בתנועתיות הושט במהלך ההזדקנות אינה ידועה כיום. מחקר ביקש לבחון את ההשפעה של גיל על תנועתיות הושט באמצעות מנומטריית ושט ברזולוציה גבוהה (HRIM).

תפקוד מוטורי של הושט ב-268 משתתפים נמדד על ידי HRIM בשלוש קבוצות גיל: צעירים מ-40 שנים (קבוצה A,י32 משתתפים), 40-65 (קבוצה B,י 185 משתתפים) ומעל 65 שנים (קבוצה C,י62 משתתפים). נמדדו לחצים בסוגר הושטי התחתון והעליון (LES ו-UES), לחץ הרפייה, אינטגרל התכווצות דיסטלי, מהירות חזית התכווצות, לטנטיות דיסטלית, לחצי ומשך התכווצויות בארבעה מיקומים בושט ומעבר בולוס שלם.

הלחץ הבזלי ב-UES היה נמוך יותר בקבוצה Cי(P<0.001) אך לא היה הבדל מובהק סטטיסטית בלחץ ה-LES בין הקבוצות. משך ההתכווצות במיקום 3 (עשרה ס"מ מאזור הלחץ הגבוה של ה-LES הפרוקסימלי) היה ארוך יותר בקבוצה Cי(P=0.001) ואמפליטודת ההתכווצות בעמדה 4 (5 ס"מ מאזור הלחץ הגבוה של ה-LES הפרוקסימלי) הייתה נמוכה יותר בקבוצה Cי(P=0.005).

אינטגרל ההתכווצות הדיסטלי היה נמוך יותר בקבוצה Cי(P=0.037). מהירות חזית ההתכווצות (P=0.015) ותחילת מהירות (P=0.040) היו נמוכים יותר בקבוצה C. לא נצפה הבדל מובהק סטטיטסטית בין ערכי אימפדנס.

מסקנת החוקרים היא כי ירידת הלחץ ב-UES, בתנועתיות הושט הדיסטלית ובמהירות הפריסטלטית יכולים להיות קשורים לתסמינים וושטים בגיל המבוגר.

מקור:

Shim, Y.K. et al. (2017) Journal of Neurogastroenterology and Motility.  23(2), 229

נושאים קשורים:  ושט,  מנומטריה,  UES,  LES,  מחקרים
תגובות