חדשות

מחקר: אספירין עשוי להוריד משמעותית הסיכון ללידה מוקדמת בעקבות רעלת הריון

מחקר מקיף שפורסם בכתב העת NEJM מצא הפחתה של 62% בשיעור הלידות המוקדמות בקבוצת נשים בהריון שהיו בסיכון לרעלת הריון ושקיבלו אספירין, לעומת קבוצת נשים בסיכון שקיבלה פלצבו

מוניטור, פג באינקובטור (צילום: אילוסטרציה)

נטילת מינון נמוך אך קבוע של אספירין במהלך ההירון עשויה להפחית משמעותית את הסיכון לפתח רעלת הריון ולחוות לידה מוקדמת; כך קובע מחקר חדש, שפורסם בשבוע שעבר בכתב העת NEJM. לפי המחקר, נטילת אספירין במהלך ההריון הפחיתה ביותר מחצי את הסיכון ללידה מוקדמת בשל רעלת הריון.

רעלת הריון מתרחשת בקרוב ל-8% מההריונות, וקשורה בסיכון גבוה לסיבוכים רפואיים קשים לאם ולעובר. נשים בהריון ראשון, הסובלות מעודף משקל או מבעיות מטבוליות, נמצאות בסיכון מוגבר למחלה.

המחקר הנוכחי, שהובל על  ידי פרופ' קיפרוס ניקולאידס (Kypros Nicolaides), אמר ל"גרדיאן" הבריטי, שדיווח על המחקר: "המחקר המקיף שלנו הוא הוכחה חד-משמעית לכך שנשים יכולות לנקוט צעדים במהלך השליש הראשון להריון שיורידו משמעותית את הסיכון שלהן לפתח רעלת הריון".

המחקר בחן 26,941 מקרים של נשים בהריון ב-13 בתי חולים באירופה ובישראל. מבין 1,776 נשים שהוגדרו ב"סיכון גבוה" לפתח רעלת הריון, חצי הוקצו לקבוצה שקיבלה פלצבו וחצי קיבלו מינון יומי של 150 מ"ג אספירין במהלך כל ההריון. בסך הכל, 13 נשים בקבוצת האספירין חוו לידה מוקדמת לפני שבוע 37 כתוצאה מרעלת הריון, לעומת 35 נשים בקבוצה שקיבלה פלצבו. לידה מוקדמת לפני שבוע 34 אירעה ב-15 מקרים בקבוצת הפלצבו, לעומת 3 מקרים בלבד בקבוצה שקיבלה אספירין.

לפי הדיווח ב"גרדיאן", למרות שאספירין כבר מומלץ כטיפול מונע לרעלת הריון לחלק מהנשים הנמצאות בסיכון למחלה, המחקר קובע כי יש להרחיב את ההתוויה שלו לקבוצה גדולה יותר של נשים, ויש לשנות את ההגדרות לגבי סיכון לרעלת הריון. המחקר גם ממליץ להתחיל הטיפול באספירין מוקדם בהריון.

נושאים קשורים:  חדשות,  רעלת הריון,  לידה מוקדמת,  אספירין,  מחקר
תגובות
04.07.2017, 07:19

מדור יוצא מן הכלל בחשיבותו ועריכתו.