חדשות

ה-CDC: החיסון לשפעת בארה"ב הפחית שיעורי האשפוז מהמחלה ב-30%

כך קבעה ועדה של המרכז לבקרת ולמניעת מחלות שבחנה את האפקטיביות של החיסון בשנה שעברה; גם השנה ממליצה הוועדה שלא להשתמש בתרסיס לחיסון, אלא בזריקה

אחות מחזיקה חיסוני שפעת. צילום: פלאש 90

המרכז לבקרת ולמניעת מחלות בארה"ב (CDC) הודיע כי גם ב"עונת השפעת" הקרובה (חורף 2018-2017), האפשרות המומלצת היא חיסון באמצעות זריקה ולא בתרסיס לאף (תכשיר בשם "פלומיסט").

לפי הודעת המרכז, ב"עונת השפעת" האחרונה, בעקבות המלצה דומה שלא להשתמש בתרסיס, הכיסוי שהושג בארה"ב לחיסון מפני שפעת הגיע להיקף של 58.2% כשמדובר בילדים מגיל 6 חודשים ועד 17 שנה. שנה הקודמת היקף הכיסוי היה 59%.

האישור לשימוש בתרסיס ניתן בארה"ב על-ידי ה-FDA ב-2003, אבל ההמלצה שלא להעדיף את השימוש בו פורסמה בשנה שעברה לאחר שהוברר כי "הפגין ביצועים נמוכים מבחינת יכולת חיסונית", בהשוואה לחיסון בזריקה.

חברת "אסטרה-זנקה", שייצרה את התרסיס, הציגה בשנה שעברה בכנס מקצועי נתונים לגבי אפקטיביות הכיסוי החיסוני של התרסיס, שהגיעה בעונת 2016-2015 ל-46%. זאת, בעוד שבזריקה השיג התרכיב אפקטיביות של 65%. החברה הודיע כי תבדוק את הסיבות לאפקטיביות הנמוכה של התרסיס וכי הדיונים בנושא זה מול ה-FDA נמשכים.

לפי ההודעה, למרות שהתרסיס אינו מומלץ באופן גורף, ניתן להשתמש בו למי שאינם מסוגלים לקבל זריקה בשל פחד. בדיון בוועדה מקצועית של ה-CDC, שבסיומו נמסרה ההודעה לתקשורת, נמסר כי בעונת השפעת האחרונה מתו בארה"ב מהמחלה 99 ילדים, לעומת 92 בשנה קודמת. "הרוב הגדול של הילדים שנפטרו עקב סיבוכי שפעת פשוט לא חוסנו", העריך ד"ר וויליאם שאפנר, אחד מ-15 חברי הוועדה

הוועדה, המורכבת ממומחים באימונולוגיה, בוחנת מדי שנה לקראת עונת השפעת החדשה את הנתונים שהצטברו לגבי הכיסוי החיסוני שהושג במבצעי ההתחסנות בשנה שקדמה לה.

על -פי סיכום נתוני העונה האחרונה (2017-2016) החיסון לשפעת השיג אפקטיביות של 42% עבור כל קבוצות הגיל. עבור קבוצת הגיל 65 ומעלה, אפקטיביות החיסון הייתה 25%, מסרה ד"ר ג'יל פרדינדנס מיחידת השפעת של ה-CDC. החיסון מנע כ-30% מהאשפוזים שהיו עלולים להיות בארה"ב בעונת החורף האחרונה עקב המחלה. בקרב בני 65 ומעלה שיעור האשפוזים שנמנע תודות להתחסנות היה 37%.

נושאים קשורים:  חדשות,  חיסון,  שפעת,  CDC,  מרכז לבקרת ולמניעת מחלות
תגובות