חדשות

הלשכה לאתיקה: נפרסם שמות רופאים שייקחו חלק בכנסים מדירי-נשים

יו"ר הלשכה לאתיקה, ד"ר תמי קרני, הכריזה מלחמה על התופעה, לאחר שמספר מרכזים רפואיים ניסו לארגן כנסים לקהילה החרדית ללא השתתפות רופאות או נשים; מכתב שנשלח למנהלי בתי החולים קורא להיאבק ב"תופעה הפסולה"

כנס (צילום: אילוסטרציה)

יו"ר הלשכה לאתיקה של ההסתדרות הרפואית, ד"ר תמי קרני, שיגרה בסוף השבוע מכתב למנהלי בתי החולים ולמנהלי המחלקות לגינקולוגיה, ובו התריעה כנגד "התופעה הפסולה של הדרת נשים" בכנסים רפואיים.

בשיחה עם "דוקטורס אונלי" הסבירה ד"ר קרני מדוע מצאה לנכון לשוב ולהתריע דווקא עתה בנושא הזה, וגם באילו סנקציות יכולה הלשכה לנקוט כלפי רופאים שלתפיסתה ייתנו יד "לאפליה ולהדרה של נשים מכנסים שהמוסדות הרפואיים מקיימים".

"בתקופה האחרונה", מסרה ד"ר קרני, "הובא לידיעת הלשכה על כמה ניסיונות של בתי חולים לארגן כנסי הסברה שאליהם הוזמנו גברים בלבד – בדגש על רבנים ומובילי דעה בקהילות החרדיות – כדי שיוכלו לייעץ, להדריך או לשכנע נשים לעבור טיפולים בתחום הפוריות. הגם שזה נושא נשי מובהק, בכנסים לא אמורות היו להשתתף נשים בקהל וגם את המידע בנושאים הללו היו צריכים להעביר רק רופאים-גברים".

"פרטיהם של הרופאים שיפרו את כללי האתיקה בנושא הזה יפורסמו באופן שיהיה שקוף לציבור ויאפשר למטופלות להתחשב בכך בעת שיבחרו רופא מטפל"

לדבריה, "רק לפני כמה חודשים התכוון המרכז הרפואי "הדסה" לקיים כנס כזה. קיבלנו על כך מידע מוקדם. הבהרנו את עמדת הלשכה וההסתדרות הרפואית והמארגנים וכן מנכ"ל המרכז רפואי 'הדסה' החליטו לפיכך שלא לקיים את הכנס. היו עוד כמה אירועים חוזרים בנושא הזה, שטופלו על-ידי הלשכה".

במכתבה ציינה ד"ר קרני, כי נוכח אירועים אלו "ראיתי חשיבות רבה לפנות אליכם (המנהלים) ולהתריע כנגד התופעה הפסולה של אפליה והדרת נשים במערכת הבריאות ובשירותי הרפואה. יש להפסיק נוהג פסול זה ולפעול למיגור התופעה מקרבנו".

ד"ר קרני אמרה, כי כדי להילחם בתופעה הלשכה אף תפרסם ברבים את פרטיהם של רופאים שהיו שותפים לכנסים מדירי נשים, במטרה שהדבר יובע לידיעת המטופלות שלהם. "הלשכה לאתיקה תנקוט באמצעים העומדים לרשותה בעניין. למשל: פרטיהם של הרופאים שיפרו את כללי האתיקה בנושא הזה יפורסמו באופן שיהיה שקוף לציבור ויאפשר למטופלות להתחשב בכך בעת שיבחרו רופא מטפל", אמרה ד"ר קרני. לדבריה "הסברים בדבר 'הנגשה תרבותית' אינם מצדיקים את קיומה של התופעה ולא יעמדו להגנת רופאים שיוגשו נגדם תלונות בנושא".

ד"ר קרני הוסיפה, כי כל אירוע שלגביו תוגש תלונה ללשכה לאתיקה - יובא לוועדת בירור. סוגיית הדרת הנשים והסנקציות שבידי הלשכה לאתיקה של הר"י נגדה פורטו בנייר עמדה שהלשכה פרסמה עוד ב-2012.

יו"ר ארגון הרופאות, ד"ר צופיה איש-שלום, ברכה על הצעדים שינקטו כלפי רופאים שיתנו יד להדרת נשים והדגישה כי לדעתה המעקב אחר מפירי כללי האתיקה בהקשר זה צריך להיות בזמן אמת ולא בדיעבד.

העיתון "ישראל היום" פירסם ביום שישי דיווח, לפיו התקיים לפני כחודשיים כנס בנושא פוריות שאורגן בידי "אסותא" ושבו, כך דווח, לא הייתה נוכחות של נשים - ובכלל זה גם בין הדוברים בכנס. תלונה על כך הגיעה ללשכה לאתיקה, ובה נאמר כי המארגנים לא איפשרו לרופאות להיות ולדבר בו.

לדברי "אסותא" הכנס לא מנע או יועד למנוע מרופאות להשתתף בו. בהודעה שפירסמה הרשת נאמר: "בבית החולים מתקיימים מעת לעת ימי עיון, כאשר כל אחד מימי העיון מיועד לקהל יעד שונה והתכנים המוצגים בו נתפרים על פי אופי המשתתפים. יום העיון המדובר יועד לרבנים המשמשים כיועצים לענייני רפואה לציבור החרדי. אל רבנים אלה פונים, בין היתר, נשים וזוגות המתקשים להרות, זאת על מנת לקבל הנחיה והמלצות על טיפולים או רופאים מסוימים. ביום העיון הנוכחי הרצו, בין היתר מנהל מחלקת ההפריה החוץ גופית ברמת החייל ומנהל המעבדה האמבריולוגית בראשון לציון. ביום העיון הקודם, שהיה אף הוא למגזר זה, הרצתה מנהלת המעבדה האמבריולוגית ברמת החייל, כך שכל טענה להדרת נשים משוללת כל יסוד ומעידה על אי בחינת העובדות בשטח לפני פרסומן".

נושאים קשורים:  חדשות,  הדרת נשים,  כנסים,  הלשכה לאתיקה,  ד"ר תמי קרני,  המרכז הרפואי "הדסה",  סנקציות
תגובות
אנונימי/ת
29.06.2017, 20:24

מי אתם חושבים שאתם? איפה באתיקה הרפואית או בשבועה שנשבענו כולנו כתוב ה'כלל' הזה שאתם כופים על המערכות סביבכם?
עד מתי הנהלת ההסתדרות תכפה על כולנו את דעותיהן הפרטיות של חבריה???

אנונימי/ת
29.06.2017, 20:42

נכון מאד!!

אנונימי/ת
12.07.2017, 22:25

יפה מאוד ונכון

אנונימי/ת
29.06.2017, 22:07

יוזמה מבורכת של הלשכה לאתיקה. אל לרופאים להיות מעורבים בביזוי המקצוע ובביזוי נשים. אין מקום להדרת נשים בעולמנו. גאה להיות חלק מארגון שמבין כמה הדרת נשים היא פסולה.

אנונימי/ת
30.06.2017, 11:04

אז עכשיו. בכל פעם שמזמינים אותך להרצאה, בבקשה תוודא שיש בקהל:
אשה/ גבר, ספרדי/אשכנזי/אתיופי יהודי/ערבי/דרוזי/צ'רקסי גיי/קוויר /גבוה/נמוך שמן/רזה...
שלא יאשימו אותך בהדרה/אפליה/גזענות..

הרי למי שרוצה לארגן מפגש מותר לו לייעד אותו לאיזה ציבור שהוא רוצה.
והמרצה או הרופא שבא לדבר צריך להביא איתו את המקצועיות שלו. ולא את דעותיו והשקפותיו.

אנונימי/ת
30.06.2017, 11:08

אני רק שאלה, לד'ר צופיה בן שלום, י'ור ארגון הרופאות.
האם אני, כרופא גבר, יכול להיות חבר בארגון שלך?