חדשות

הרופאים מאשימים: פרופ' רוטשטיין אינו עומד בסיכום עם משרד הבריאות

אחד הרופאים המתפטרים הגיב למתווה נשיא המדינה שנועד לפתור את המשבר: "עוד לא הספקנו לקרוא את ההסכמות, ורוטשטיין כבר הודיע שאנחנו מתנגדים למתווה"; עורך דינם של הרופאים שיגר מכתב עם צילום המוכיח לטענתו כי התוכנית לבצע השתלות בילדים במחלקת מבוגרים עדיין מתקדמת

מחמוד אלקאמס, ילד שטופל במחלקה ההמטו-אונקולוגית ילדים ב"הדסה", במהלך הפגנה בירושלים במאי 2017 (צילום: הדס פרוש / פלאש 90)

נראה כי חוסר האמון בין הצדדים במשבר ב"הדסה" - הנהלת "הדסה" בראשות פרופ' זאב רוטשטיין והרופאים המתפטרים - מטרפד את הסיכוי לפתרון שגובש ביום חמישי שעבר על ידי נשיא המדינה.

למרות שבתיווך הנשיא הסכים משרד הבריאות להשיב את המצב ב"הדסה" לקדמותו, כולל החזרת פרופ' מיקי וינטראוב לתפקיד מנהל המחלקה והזזתו של המנהל החדש ד"ר גל גולדשטיין, נראה כי הרופאים אינם סומכים על מנהל "הדסה", ומחכים לדיון בנושא בבג"צ ביום רביעי הקרוב. הנהלת "הדסה" מצדה, מיהרה להודיע כי הרופאים הם אלו שסירבו למתווה, אך גם הביעה את התנגדותה לו.

בא-כוח הורי הילדים, עו"ד אלעד שרגא, שיגר אמש (ש') מכתב לנשיא ראובן ריבלין עם העתק לשר הבריאות ובו דיווח כי ההבטחות שניתנו על ידי מנכ"ל משרד הבריאות "הופרו כבר בסוף השבוע". ההסכמות, שכוללות הפרדת ההשתלות בין ילדים ומבוגרים והחזרתו של פרופ' מיקי וינטראוב לתפקיד מנהל המחלקה - לא התקבלו רשמית על ידי הרופאים ונידחו על ידי הנהלת "הדסה".

עו"ד שרגא כתב, כי בידיו "צילומים מהשעות האחרונות" ממכון שרת ב"הדסה" שם נמצאת וממוקמת המחלקה ההמטו-אונקולוגית למבוגרים. לטענתו, ניתן לראות בהם כי נבנית שם "יחידה להשתלות ילדים ב'". למכתב צורף צילום.

כן דיווח עורך הדין לנשיא, כי "פרופ' רוטשטיין, למרות הנחיית שר הבריאות ומנכ"ל משרד הבריאות, הוציא מכרז למינויו של ד"ר גל גולדשטיין כמנהל קבוע למחלקה". בנוסף, מינויה של ד"ר פולינה סטפנסקי כמנהלת מחלקת ההשתלות המאוחדת (לילדים ולמבוגרים) הפך למינוי קבוע, כך שאין כל היתכנות לכך שפרופ' מיקי וינטראוב יחזור להיות מנהל המחלקה ושד"ר סטפנסקי תחזור לתפקידה כמנהלת יחידת מח העצם בתוך המחלקה להמטו-אונקולוגיה לילדים.

ד"ר יאיר פלד, אחד מתשעה הרופאים שפרשו, אמר לכתבת "וואלה": "עוד לא הספקנו לקרוא את ההסכמות, ורוטשטיין כבר הודיע שאנחנו מתנגדים למתווה. אלו היו הדרישות שלנו מן ההתחלה, אבל כדי שזה יקרה, מנהל בית החולים חייב להסכים ולהוציא אותן לפועל. אם הוא היה מסכים, זה היה משנה את כל התמונה, מבחינתנו".

ד"ר פלד ביקר את הודעת פרופ' רוטשטיין ואמר כך לפי הדיווח: "זו התנהגות טיפוסית שלו, עוד אחד מהשקרים המופצים". עוד הבהיר ד"ר פלד, כי עמדת הרופאים היא שבמצב הנוכחי, "בו ילדים עדיין מושתלים במחלקת מבוגרים, אנחנו לא יכולים לשוב למחלקה".

הסכמת משרד הבריאות להחזרתו לתפקיד של פרופ' וינטראוב למרות התנגדותו החריפה של פרופ' רוטשטיין מאיימת ליצור קרע בין שר הבריאות יעקב ליצמן לבין מנהל "הדסה". בדיווח בוואלה נמסר, כי "לדברי בכירים במשרד, אי הסכמה בנושא הזה עשויה להביא גם להדחתו של רוטשטיין מהנהלת בית החולים". להצהרה זאת אין אישור ממקור אחר.

במכתב תגובה שפרסמה הנהלת בית החולים "הדסה", נכתב כי "עו״ד שרגא (החתום על מכתב ההורים) רוצה לכופף את משרד הבריאות, לשבור את המערכת, להכריח אותה לפתוח מחלקה בשערי צדק". עוד נכתב במכתב כי "הדסה התחייבה כי אם הרופאים שהתפטרו יסכימו לחזור יסוכמו עימם תפקידיהם במשותף עם מנכ״ל הדסה".

הלשכה לאתיקה תומכת ברופאים המתפטרים

יו"ר הלשכה לאתיקה של ההסתדרות הרפואית, ד"ר תמי קרני, שהופיעה אמש (שבת) בתכנית "פגוש את העתונות" בערוץ 2, דיווחה כי קיימה ביום חמישי האחרון פגישה עם הרופאים שהתפטרו מהמחלקה להמטו-אונקולוגיה ילדים, "כדי לשמוע מהם על הפתרונות האפשריים למשבר".

"הרופאים קיבלו החלטה קשה ביותר כאשר התפטרו מתפקידיהם במחלקה להמטו-אונקלוגיה ילדים ב'הדסה', אבל על המהלך הזה הם התריעו כבר לפני חצי שנה והוא לא נעשה באורח פתאומי", אמרה ד"ר קרני, "הם טיפלו במסירות רבה בילדים החולים. אנחנו מכירים בכך שיש כאן בעיה סופר-מורכבת".

ד"ר קרני דחתה את הטענה כי הרופאים ביצעו "מרד" נגד ההנהלה וציינה כי הצעד שנקטו הגיע לדיון בבית הדין לעבודה - וזה קבע כי חופש העיסוק חל גם על רופאים, וכי הם לא עברו על שום כלל מכללי האתיקה. עוד מסרה ד"ר קרני, כי האיגוד המקצועי של הרופאים ההמטו-אונקולוגים, "שמספר חבריו כ-40 בלבד" קיבל את עמדתם בפרשה הזאת.

נושאים קשורים:  חדשות,  משבר ב"הדסה",  ד"ר תמי קרני,  המרכז הרפואי "הדסה",  פרופ' זאב רוטשטיין
תגובות
אנונימי/ת
25.06.2017, 11:01

כל הכבוד לוועדת האתיקה שהסירה את העניין הזה מהפרק!
זאת אחרי לא מעט גמגומים מכיוון ההסתדרות הרפואית במשך חודשים, ואף האשמות סרק של רופאים אחרים בדבר הפרה לכאורה של האתיקה הרפואית

אנונימי/ת
25.06.2017, 15:54

תסמונת סטוקהולם
לא יאומן, הוא עוד יגרום להם להתאבד בשבילו...

אנונימי/ת
25.06.2017, 18:33

ביום שלישי הולך להיות מעניין. אומרים על אנשים מסוימים שהם עלולים לסכן את חייהם אם יקפצו מגובה האגו שלהם...