שלוש יוזמות חדשניות של רופאים בכירים זכו במענקי פיתוח וליווי עסקי

היוזמות הזוכות הן: מאגר דגימות לשימוש מחקר שהציעה פרופ' ורדה שלו, יוזמת חברת MedAware למניעת טעויות בטיפול שבראשה עומד ד"ר גידי שטיין ואפליקציה של חברת HEALTHYMIZE שבראשה עומד ד"ר שאדי חסן

15.06.2017, 11:32
מימין: פרופ' רן בליצר (מכון המחקר של הכללית), ד"ר שאדי חסן, ד"ר גידי שטיין, פרופ' ורדה שלו ושמוליק בן יעקב (האגודה לזכויות החולה) (צילום: יח"צ)

יוזמה לבניית מאגר דגימות לשימוש מחקרי שיוקם על ידי גיוס הדגימות ממבוטחי קופה ובהסכמתם זכתה במקום הראשון בתחרות "יוזמת הבריאות לשנת 2017". המיזם, בשם "טיפה למחקר", הוא של פרופ' ורדה שלו, מנהלת מכון המחקר של "מכבי שירותי בריאות".

על פי הרעיון שהעלתה, במאגר ייאספו נתוני דגימות שונות מהבדיקות שעוברים ממילא מבוטחי הקופה. ייעשה בהן שימוש באופן אנונימי והן יהוו תשתית למיפוי DNA, גילוי ביו-מרקרים לשם אבחון מוקדם, איתור גורמי התפתחות של מחלות גנטיות ואחרות, ניבוי תגובה לטיפולים, עמידות לתרופות – ובכלל לשיפור הידע הרפואי ולקידום רפואה מותאמת אישית.

במקום השני בתחרות זכתה היוזמה של חברת MedAware, בהובלת המייסד והמנכ"ל ד"ר גידי שטיין, שהוא גם רופא בכיר, מומחה ברפואה פנימית במרכז הרפואי רבין, הנחשב גם לחוקר מוביל בתחום הביואינפורמטיקה. היוזמה שלו נולדה לאחר מקרה טראגי שבו נפטר ילד בן 9 אחרי שרופא המשפחה לחץ בטעות על הרשומה הלא נכונה ברשימת התרופות ונתן לו מרשם שגוי.

מטרת המיזם היא לזהות ולמנוע טעויות במרשמי תרופות. הטכנולוגיה שפותחה דומה למערכות זיהוי מעשי תרמית בכרטיסי אשראי. היא מבצעת אנליזה של מיליוני רשומות רפואיות אלקטרוניות ובזמן אמת, כשהרופא מזין מרשם לתיק הרפואי הממוחשב, מצליבה את פרטי המרשם עם פרטי המטופל ומתריעה לרופא אם המרשם חריג לפרופיל המטופל.

לשלוש היוזמות הובטחה תמיכה כספית בסך 365,000 שקל וחבילת ליווי המוערכת בסכום דומה

היוזמה מנסה לסיייע בהתאמה מיטבית של הטיפול הרפואי למטופל המסוים – בדגש של מענה למניעת טעויות מסכנות-חיים במרשמי תרופות וניטורם.

ד"ר שטיין מסר כי טעויות שכאלו מתרחשות בממוצע בקרב כ-1.5% מהחולים. הן מלוות בסיכון לאשפוז ממושך, אשפוזים חוזרים ואף בסיכון מוגבר לתמותה. ההערכה היא שהטכנולוגיה הזאת יכולה למנוע טעויות מסכנות חיים במרשמי תרופות לכ-20 אלף חולים מדי שנה בישראל.

במקום השלישי בתחרות זכתה יוזמה של חברת HEALTHYMIZE, שבראשה עומד ד"ר שאדי חסן, מומחה ברפואה פנימית ורופא בכיר במרכז הרפואי "כרמל" בחיפה. הרעיון הוא בניית פלטפורמה לניהול וניטור מחלות ריאה כרוניות ומחלות לב המשפיעות על הדיבור - באמצעות אפליקציית מובייל שמאזינה לשיחות הטלפון של החולה ומדווחת על כל הידרדרות שחלה במצבו הרפואי.

באמצעות האפליקציה, המאזינה ברקע לשיחות הטלפון של המטופל, מתבצע במהלכן עיבוד של אותות הדיבור והנשימה של הדובר - סימנים להחמרה במצב הפיזי. ההתראות מצגות לחולה וגם לצוות המטפל בו. בעזרת האפליקציה ניתן לספק טיפול מוקדם ולמנוע הידרדרות במצב.

לשלוש היוזמות הובטחה תמיכה כספית בסך 365,000 שקל וחבילת ליווי המוערכת בסכום דומה. בנוסף יוענקו להם סדנאות ליווי מקצועיות של חברת הייעוץ "בארי כץ" ומנטורינג אישי מטעם חברת "ארנסט ויאנג" ישראל, ומכון גרטנר שבמרכז הרפואי "שיבא". כמו כן, הוסדרו להן סדרת פגישות מקצועיות עם בכירים ומקבלי החלטות בתחום הבריאות ונציגי אקדמיה ותעשיה.

תחרות "יוזמת הבריאות" הוכרזה בתחילת השנה על-ידי פורום Reboot, במטרה לעודד הגשת רעיונות ויוזמות שהם בעלי פוטנציאל לתרום לחיזוקה, קידומה, שיפור באיכותה וביסוסה של מערכת הבריאות בישראל. 207 יוזמות הוגשו לבחינת ועדת השיפוט השנה. הן הגיעו מרופאים, אחיות, יזמים, ראשי ארגונים שונים ואחרים.

הליך הסינון היה רב-שלבי. לקחו בו חלק חברי קהילת הפורום, נציגי מערכת הפורטל הרפואי Infomed, חברי הוועד המנהל של החברה הישראלית לאיכות ברפואה וחברת "ארנסט ויאנג" ישראל. לשלב הגמר הגיעו עשרה רעיונות ומתוכן נבחרו שלושה הרעיונות הזוכים. בחבר השופטים היו בכירים ממערכת הבריאות, האקדמיה, התעשייה, וכן ארגוני חולים.

ההכרזה על שלוש היוזמות הזוכות נעשתה השבוע בכנס החמישי של "פורום Reboot", שהתקיים בתל-אביב בנוכחות בכירים ממערכת הבריאות, אקדמיה, תעשיית הביו-מד, יזמים וחוקרים וכן שר הבריאות יעקב ליצמן וח"כ שלי מועלם.

פורום Reboot הוקם ב-2014 כיוזמה לתועלת הציבור. מטרתו לקדם את נושא הבריאות לראש סדר העדיפויות הלאומי ולהבטיח בריאות בת-קיימא בישראל באמצעות שיתוף פעולה חוצה מגזרים ותעשיות. קהילת הפורום מונה עתה מעל ל-600 מומחים ובכירים הפועלים בהתנדבות. בשנים קודמות עסק בניתוח נתונים, זיהוי אתגרים שאיתם תאלץ מערכת הבריאות להתמודד בשנים הבאות – ולשם כך הועלו רעיונות.

כדי לקדמם למימוש הקים הפורום את "חממת הבריאות" (Health Accelerator), חממה טכנולוגית ראשונה סוגה בארץ, במודל ייחודי לתועלת הציבור. מתאפשרת בו התנעת רעיונות ואתחול יוזמות - כאשר היזמים נהנים מסיוע מקצועי לשם הוצאתם לפועל.

בשונה מחממות של חברות סטרט-אפ בתחומי ההייטק או הביו-טק, המודל של חממת הבריאות איננו מוכוון לתוצאות עסקיות עבור המשקיעים, אלא לתוצאות שימדדו בשיפור בריאות הציבור, תהליכים, שירות, חווית המטופל ועוד.

תגובות