Entanercept-methotrexate

טיפול משולש בהשוואה לטיפול ביולוגי לדלקת פרקים ראומטית פעילה: אנליזת עלות-תועלת

התחלה של טיפול ביולוגי בלי לנסות טיפול משולש קודם בקרב מטופלים עם דלקת פרקים ראומטית פעילה, מגדילה עלויות בעוד שמספקת יתרון טיפולי מינימלי

14.06.2017, 12:52
דלקת פרקים, עלות כלכלית (אילוסטרציה)

מחקר ה-RACATי(Rheumatoid Arthritis Comparison of Active Therapies) מצא כי טיפול משולש איננו נחות מEntanercept-Methotrexate בטיפול במטופלים הסובלים מדלקת פרקים ראומטית פעילה.
מחקר חדש בוצע במטרה לקבוע את העלות-תועלת של Entanercept Methotrexate בהשוואה לטיפול משולש כטיפול קו ראשון.

המחקר הינו אנליזה תוך מחקרית המבוסס על 533 משתתפים ממחקר ה-RACAT ואנליזת אורך-חיים (Lifetime) המשערת את העלות והתוצאים על ידי בניית מודל עוקבה אנליטי. במחקר ה-RACAT נכללו מטופלים עם מחלה פעילה למרות 12 שבועות טיפול ב-Methotrexate. המחקר נמשך 24 שבועות. ההתערבות הוגדרה כ-Entanercept Methotrexate בהשוואה לטיפול משולש ראשוני. התוצאים שנמדדו היו עלויות טיפול, QALYsי(Quality Adjusted Life Years) ו-ICERsי(Incremental Cost-Effectiveness Ratios).

אנליזה תוך מחקרית מצאה כי Entanercept Methotrexate כטיפול קו ראשון סיפק באופן גבולי יותר QALYs, אבל הצטבר לעלות גבוהה יותר משמעותית. הבדלים בעלויות אחרות בין הטיפולים היו זניחים. ה-ICERs לטיפול קו ראשון ב-Entanercept Methotrexate או טיפול משולש היו 2.7 מיליון דולר ל-QALY ו-0.92 מיליון דולר ל-QALY לאורך 24 ו-48 שבועות, בהתאמה. אנליזת אורך חיים מצאה כי טיפול קו ראשון ב-Entanercep Methotrexate יסתיים ב-0.15 יותר QALY לאורך החיים, אבל תוספת זו תעלה עלות מצטברת של 77,290 דולר, שתוביל ל-ICER של 521,520 ל-QALY למטופל/ת.

אנליזות רגישות שלקחו בחשבון פרספקטיבה ארוכת טווח, מצאו כי לא סביר כי אסטרטגיה טיפולית של Entanercept Methotrexate וטיפול ביולוגי בעלות ויעילות דומה, תהיה בעלת עלות-תועלת בהשוואה לטיפול משולש ראשוני, גם תחת הנחות אופטימליות.

מגבלת המחקר העיקרית הייתה כי נתונים על יתרונות ארוכי טווח של טיפול משולש אינן בטוחים. מסקנת החוקרים הייתה כי התחלה של טיפול ביולוגי בלי לנסות טיפול משולש קודם לכן מגדילה עלויות בעוד שמספקת יתרון נוסף מינימלי.

מקור:

Bansback N, Phibbs CS, Sun H, O'Dell JR, Brophy M, Keystone EC, et al. Triple Therapy Versus Biologic Therapy for Active Rheumatoid Arthritis: A Cost-Effectiveness Analysis. Ann Intern Med. [Epub ahead of print 30 May 2017]

נושאים קשורים:  Entanercept-methotrexate,  טיפול ביולוגי,  RA,  דלקת פרקים ראומטית,  מחקרים,  דלקת מפרקים שגרונית
תגובות