חדשות

המשבר ב"הדסה": הר"י קוראת להעסיק הרופאים המתפטרים בבתי חולים אחרים

עמדת ההסתדרות הרפואית הוגשה לבית המשפט העליון בעקבות עתירה שהגישו הורי ילדים שטופלו במחלקה ב"הדסה"; "הר"י רואה בחומרה ומגנה בתוקף כל ניסיון להדרת הרופאים מתעסוקה במוסדות רפואה כלשהם... יש למצוא פתרון הולם, מיטבי וקבוע לחולים ולמשפחותיהם בירושלים"

בית החולים שערי צדק בירושלים (מקור: ויקיפדיה)

ההסתדרות הרפואית הודיעה כי היא רואה בחומרה רבה ומגנה בתוקף "כל ניסיון להדרת הרופאים מתעסוקה במוסדות רפואה כלשהם", על רקע התפטרותם של תשעה רופאים מהמחלקה ההמטו-אונקולוגית ילדים ב"הדסה" וסירובו של המשרד לפתוח מחלקה עבורם ב"שערי צדק". עמדת הר"י הוגשה אתמול (ב') לבית המשפט העליון על רקע עתירת הורי ילדים המטופלים במחלקה ב"הדסה" להוצאת צו ביניים שיאפשר זאת.

הר"י הודיעה בתשובתה לעתירה, כי על בית המשפט לחייב את משרד הבריאות לבטל מיד את ההנחיה שניתנה לבתי החולים הממשלתיים, שלא לפנות ולא לקלוט את הרופאים המתפטרים. הר"י היא צד בעתירה שהוגשה נגד משרד הבריאות, שר הבריאות, המרכז הרפואי "הדסה" ובסך הכול 20 משיבים.

"אין מדובר ב'דברים שנלחשו', כפי שטוען משרד הבריאות. זו הנחייה שיש לבטלה ובמקביל להוציא הנחייה המבהירה שנכון וראוי לבתי החולים לקלוט אותם רופאים המעוניינים בהעסקתם", נכתב בתשובת הר"י לעתירה. הר"י הדגישה בתשובתה, כי "הביעה כמה וכמה פעמים נכונות להתגייס ולסייע במציאת פתרון באופן דחוף, שיאפשר את המשך עבודתם של הרופאים המתפטרים - והיא נכונה לכך גם עתה".

"במקום שמשרד הבריאות יעודד את קליטת רופאים אלו הוא פועל באופן הפוך שמדיר אותם מהתחום. הר"י רואה בחומרה ומגנה בתוקף כל ניסיון להדרת הרופאים מתעסוקה במוסדות רפואה כלשהם"

כן הודיעה הר"י, כי "משרד הבריאות ידע על התפטרות הרופאים חודשים ארוכים לפני שנכנסה לתוקף, היה יכול לצפות לתוצאותיה, אבל לא פעל עד כה למציאת פתרון באזור ירושלים. וזה עולה לכדי הפרת חובותיו, על פי דין".

ההסתדרות הרפואית ציינה עוד, כי "בהתחשב במחסור האקוטי של רופאים בתחום ההמטו-אונקולוגיה ילדים יש חשיבות רבה שרופאים טובים לא ייפלטו מהתחום שכן בכך יחמיר המחסור עוד יותר. אלא שבמקום שמשרד הבריאות יעודד את קליטת רופאים אלו הוא פועל באופן הפוך שמדיר אותם מהתחום. הר"י רואה בחומרה ומגנה בתוקף כל ניסיון להדרת הרופאים מתעסוקה במוסדות רפואה כלשהם".

בעמדת הר"י נכתב, כי היא מבקשת מבית המשפט "לחייב את משרד הבריאות למצוא פתרון הולם, מיטבי וקבוע לחולים ולמשפחותיהם – בירושלים. הר"י שותפה לחשש שהפתרון המתהווה במסגרת בית חולים 'הדסה' ולפיו הטיפול בילדים יינתן על ידי רופאים מתחלפים שמקום עבודתם באזור המרכז איננו פתרון מיטבי ולא מספק בטווח הארוך".

כמו כן, מתנגדת הר"י לרעיון שאותם רופאים מתחלפים "ייאלצו במקביל לקבל אחריות על מטופלים בשתי מחלקות נפרדות לאורך זמן, בבתי חולים ומעסיקים שונים, באזורים מרוחקים זה מזה ולאורך זמן". לפי עמדת הר"י, ישנו חשש כי "הפתרון הזמני יתקבע ויגרם נזק למטופלים ולרופאים".

בתשובת הפרקליטות לעתירה נכתב, כי עמדת משרד הבריאות היא שהדרך הטובה ביותר לפתרון המשבר הוא בהתרת המחלוקות שנתגלעו במישור המקצועי וביחסי העבודה בין הנהלת "הדסה" לרופאים המתפטרים וקליטתם חזרה של הרופאים - כולם או חלקם לעבודה בבית החולים.

תשובת "הדסה" לעתירה, הנפרשת על פני 58 עמודים, דוחה את כל טענות העותרים ומצביעה על הפעולות שכבר נעשו כדי להמשיך ולתפעל את המחלקה. בית המשפט נקרא לדחות את העתירה ואת דרישת העותרים להוצאת צו ביניים, הן מנימוקים משפטיים והן מקצועיים רפואיים. "הדסה" מזהירה בתשובתה כי קבלת העתירה עלולה לפגוע בפעילות המחלקה ולגרום נזק למטופלים בה. כמו כן, דוחה הנהלת "הדסה" את כל הטענות שהועלו בקשר לגיוס רופאי "שיבא" ואחרים כמחליפים מתחלפים לרופאים שהתפטרו.

"הדסה" טוענת, שההסדר של תגבור בתי חולים על ידי רופאים מבתי חולים אחרים, למקרה הצורך, מקובל וגם מתקיים- כך שהטיעון שהעלו העותרים בעניין הזה חסר בסיס.

העותרים מצדם, הורי הילדים שהתארגנו בעמותה, הזהירו בתגובה לעמדות שהובאו בפני בית המשפט כי "למעשה הטיפול שניתן עתה במחלקה הוא רשלני ומביא בפועל להפקרת ילדי ירושלים". הורי הילדים שבו והדגישו כי הפתרון היחיד המתבקש הוא שיינתן היתר לפתוח מחלקה המטו-אונקולוגית ילדים ב"שערי צדק" ושבה יקלטו הרופאים המתפטרים.

עמדת "שערי צדק", כפי שנמסרה לבג"צ, היא שבית החולים מותיר את ההחלטה לשיקול הדעת של בית המשפט. אתר "וואלה" ציין כי מדובר בשינוי עמדה, וכי מנהל "שערי צדק" פרופ' יונתן הלוי "שהצהיר בעבר כי הוא מתנגד להקמת מחלקה חלופית אצלו הסיר את התנגדותו... והותיר נושא זה לשיקול דעתו של בית המשפט".

ששה הרופאים המומחים שהתפטרו מבצעים בימים האחרונים בדיקות ביקורת בהתנדבות לחלק מהילדים המטופלים שלהם, במסגרת מרפאת השדה שהקימו ההורים בגן סאקר בירושלים. ההורים הודיעו שלא יפרקו את האוהל ולא ישובו למחלקה, עד שיימצא פתרון ראוי לילדיהם – אולם רק עם הרופאים שלהם.

התראה לפני תביעה לליצמן ורוטשטיין

בתוך כך, הבוקר (ג') שיגר בא כוח הורי הילדים, עו"ד אליעד שרגא, "התראה בטרם נקיטה בהליכים משפטיים" המופנית ישירות לשר הבריאות יעקב ליצמן ולמנכ"ל הדסה פרופ' זאב רוטשטיין.

בהתראה מצוטטות אחיות המחלקה כפי שפורסמו בהקלטות מתוך השיחה שקיימו עם פרופ' רוטשטיין. לפי המכתב, מההקלטות "עלה בבירור כי הרופאים שהובאו למחלקה אינם יודעים לטפל בחולים וכי הטיפול על-ידי רופאים שאינם מטפלים באופן יום-יומי ורציף בילדים במחלקה הוא בבחינת רשלנות ואוזלת יד שעלולה לעלות בחיי אדם". האחיות גם העידו על טעויות, אי הכרת פרוטוקולי המחלות, היעדר מומחיות ספציפית שמתאימה לטיפול בילדים, היעדר רצף טיפולי, שהורי הילדים אינם מקבלים את מלוא המידע בדבר איכות הטיפול ומומחיות הרופאים המטפלים בילדים החולים.

"הווה אומר", נאמר בהתראה, "שהטיפול הרפואי המוענק במחלקה בשבוע החולף (מאז 4 ביוני) ניתן בניגוד לחובתכם למסור את המידע הרפואי הדרוש לחולים ובניגוד לחובתכם לקבל הסכמה מדעת".

"בנסיבות אלה ברור כי הנכם פועלים תוך רשלנות מקצועית חמורה ובניגוד לחובות המוטלות עליכם מכוח החוק. אם לא תחדלו ממתן טיפול רשלני לילדים במחלקה בכוונת מרשתנו לנקוט בכל האמצעים החוקיים העומדים לרשותה לשם מיצוי מלוא זכויותיה כדין – לרבות הגשת תביעה נזיקית נגד כל הנוגעים בדבר לרבות הגורמים שאפשרו קיומה של סיטואציה נלוזה זו ולתבוע על כך פיצויים".

נושאים קשורים:  חדשות,  הר"י,  המרכז הרפואי "הדסה",  המרכז הרפואי "שערי צדק",  משבר ב"הדסה",  בית המשפט העליון,  בג"ץ
תגובות
אנונימי/ת
13.06.2017, 14:15

רק תביעה אישית כנגד רוטשטיין עשונה לעצור את הבזיון הנורא המתרגש על הדסה בכלל והמחלקה ההמטואונקולוגית בפרט

אנונימי/ת
14.06.2017, 08:01

רופאי הדסה המתפטרים עשו סבוטג' במקום עבודתם הקודם על חשבון ילדים מסכנים והוריהם. בכל סוג עבודה (למשל בהי טק), איש לא היה קולט אותם בגלל סיבה זו קל וחומר ברפואה