חדשות

תיקון מסתם הלב הימני באמצעות צנתור בלבד בוצע בהצלחה ב"שערי צדק"

בית החולים מסר, כי עד כה בוצעה הפרוצדורה באמצעות ניתוח בלבד, וכי השיטה החדשה עשויה להתאים למי שאינם יכולים לעבור ניתוח עקב מצבם

מומחים מ"שערי צדק" ומגרמניה במהלך ביצוע צנתור חדשני (צילום: "שערי צדק")

במרכז הרפואי "שערי צדק" בירושלים בוצע בסוף השבוע שעבר תיקון מסתם הלב הימני התלת צניפי (טרי-קוספידלי) בצנתור במקום בניתוח. עד כה, פרוצדורה זו נעשתה רק בניתוח לב פתוח.

בית החולים מסר כי ההליך החדש, שככל הידוע נעשה לראשונה בארץ, התאפשר תודות לפיתוחו של 'קליפ' מזערי חדשני, שימוש בטכנולוגיית דימות תלת ממדי וחייב מיומנות גבוהה של צוות המצנתרים. ביצוע פרוצדורה זו באמצעות צנתור נעשית כיום במספר קטן של מרכזים מובילים בעולם.

ד"ר ירון אלמגור (צילום: יח"צ)

ד"ר ירון אלמגור, מנהל מערך הקרדיולוגיה ההתערבותית וחדר הצנתור בבית החולים הירושלמי, סיפר: "ניתוחים לתיקון המסתם התלת צניפי הימני מתבצעים שנים רבות, אך במקרים רבים הם אינם אפשריים בשל מצבו הקליני הירוד של החולה. טיפול במסתמים ללא פתיחת בית החזה דורש מיומנות וטכנולוגיה ברמה מאוד גבוהה. ההתקדמות הגדולה שחלה בתחום פתחה בפנינו את האפשרות לטפל גם במסתמים בצד ימין של הלב אצל חולים קשים".

ד"ר אלמגור הדגיש עוד: "החולים שבהם אנו מטפלים כך יהיו חולים מורכבים מאוד. מצבם הרפואי הידרדר משמעותית כך שרמת הסיכון בניתוח עבורם היא גבוהה. כאשר מצבו הרפואי של החולה אינו מאפשר ניתוח, הדרך היחידה להצלת חייו היא באמצעות תיקון המסתם בצנתור".

לדברי ד"ר רפאל וולף, מנהל היחידה למחלות לב מבניות בבית החולים, "הקליפ המזערי משמש כבר לתיקון המסתם המיטרלי (בצד השמאלי של הלב), אולם המטופלים הסובלים מדלף מסתמי בצד ימין של הלב, נחשבים לקבוצה מורכבת יותר לטיפול".

לדבריו, "צנתור זה אמנם מתאים לאוכלוסיות מורכבות במצב בריאותי חמור, אבל כמו בפעולות האחרות במסתמים שאנחנו עושים, ככל שהזמן עובר אנחנו מוכיחים שהפעולות האלה בטוחות ואפקטיביות ומאגר החולים גדל. יש לקוות שבעתיד יותר חולים, גם צעירים שאינם נמצאים בסיכון, יעברו פעולות כאלו בהצלחה".

ד"ר אלמגור וצוותו בצעו בהצלחה פרוצדורה זו בשני מטופלים, שלא ניתן היה לנתחם. הם היו ברמת תפקוד ירודה ביותר ובסכנת חיים. תיקון המסתם אמור להאריך את חייהם ולשפרם משמעותית. "בניגוד לניתוח, ניתן בהליך הזה לראות בזמן הצנתור כי מדדי הלב משתפרים. מה שמראה לרופאים אם התיקון צלח. בשני המקרים שבהם טיפלנו אנו יכולים כבר לנבא בזהירות, אבל גם די בוודאות, שההצלחה הייתה גדולה. הם שוחררו מבית החולים חמישה ימים בלבד לאחר הצנתור", נמסר.

הפרוצדורה נעשתה בשיתוף פעולה עם רופאים מומחים מגרמניה שכבר ביצעו אותה בהצלחה בעבר.

נושאים קשורים:  חדשות,  צנתור,  ד"ר ירון אלמגור,  המרכז הרפואי "שערי צדק",  מסתם
תגובות