סיקור ADA

עדכון: רופאים ישראלים מגיבים live לאירועים המרכזיים בכנס ה-ADA

עדכונים שוטפים מכנס איגוד רופאי הסוכרת האמריקאי בסאן דייגו. התכנים על דעתם של הרופאים בלבד. ב-23 ליוני ייערך מפגש עדכון בתל אביב בעקבות הכנס, בהנחיית פרופ' אבי קרסיק

מפגש מדעי

ממתינים לכניסה לסימפווזיון באולם

עדכון חי מכנס ה-ADA בסאן דייגו:
עדכון וידאו חי מאתר הכינוס 

רופאים ישראלים מגיבים

יום ד'

09:15: ד"ר עופרי מוסנזון מסכמת על חשיבות מחקר הDEVOTE לאחר פרסומו בכנס הADA בסן דייגו

08:05 ד"ר משה זלוצובר - מספר רשמים מכנס ה-ADA

גאווה לכולנו: הטיפולים הרפואיים שלנו הם ברמות המדינות המתקדמות בעולם ועל כך תודה לצוותים הרפואיים אך גם למנהלי מערכת הבריאות ולחברות התרופות, על הבאת כל טיפול תרופתי וכמעט כל טכנולוגיה לארצנו הקטנטונת והנגשתו כלכלית.

רק לקבל פרופורציות: מחירי התרופות בארה״ב דומים נומרית למחירים בארץ רק שכאן זה בדולרים ואצלנו בשקלים. אנו גם בחזית המידע ופיתוח הטכנולוגיות.

מנגד: ניתן לראות שאנו לוקים ביחס לעולם המערבי בנושא הטיפול הפסיכולוגי והתמיכתי בחולי הסוכרת ונראה שבתחום זה יש עדיין מה להשתפר.

08:03 ד"ר משה זלוצובר - האם קיים class efect בתרופות?

יש לזכור שאוכלוסיית המחקר שונה ממחקר למחקר למרות שלעיתים שאלת המחקר דומה ומכאן עשוי לנבוע שוני בתוצאות המחקרים. אם במחקר אחד, לדוגמא, נבחרו רק חולים אחרי התקף לב ובו לא נמצאה יעילות התרופה בהפחתת תחלואה (מחקר אליקסה), במחקרים אחרים נבחרו חולים לא מיידית לאחר התקף לב או כאלו שבמניעה שניונית ובהם תרופת המחקר הוכחה שהפחיתה תמותה קרדיווסקולרית (אמפהרג ולידר), ואילו באחרים עם מרכיב חלקי של מניעה ראשונית כגון ה-canvas שהתפרסם כאן המשפחה חלקית מאד - ברור שנעדיף את התרופה שהוכחה מחקרית.

זאת, במיוחד אם למקבילה ישנן תופעות לוואי נוספות שלא נמצאו במקבילות האחרות הזמינות אצלנו. אין זה שולל כמובן שבתכנון מחקר שונה התרופה עשויה להוכיח יעילות דומה לתרופות המוכחות.

המסקנה העולה מכל אלו שלמרות שיש ככל הנראה אפקט של ה-class, חובה על כל תרופה ממנו להוכיח עצמה בנפרד - זה מה שדורש ה-FDA וכך הוצג גם בכנס.

עם זאת, יש לזכור שלא ניתן להסיק מתרופה שהוכחה כמפחיתה תחלואה שניונית שתפחית גם ראשונית, ולכך נדרשת הוכחה אחרית במחקרים גדולים בהרבה. תוצאות ממחקרים רטרוספקטיביים גדולים עשויות לתת מענה חלקי לשאלה, עד לקבלת המחקרים הפרוספקטיביים והרנדומליים שאין חולק על חשיבותם (כמו גם על מחירם ומשך הזמן הנדרש להשלמתם).

יום ג'

04:15  פרופ' נעים שחאדה בתגובה ראשונה לפרסום תוצאות ה-DEVOTE

12:15 ד"ר עופרי מוסינזון - תוצאות קרדיו-וסקולריות במחקר ה-LEADER

בעיניי, התוצאה החדשה המעניינת ביותר שהוצגה בכנס ה-ADA הייתה השוואה בתוצאותת קרדיווסקולריות בין המשתתפים שטופלו בוויקטוזה לבין אלו שטופלו בפלצבו לפי השינוי ב-HBA1C לאורך המחקר (לפוסט המלא).
יום ב'

09:45 ד"ר אביבית כהן (תת-אנליזות נוספות של מחקר ה-LEADER)

הבוקר הוצגו בכנס ה-ADA תת-אנליזות חדשות של מחקר ה-LEADER, אשר בחן את הבטיחות הקרדיו-וסקולרית של לירגלוטייד (ויקטוזה). בקבוצה אשר טופלה בויקטוזה נצפו פחות מאורעות קרדיו-וסקולריים ראשונים, וכמו כן נצפו פחות אירועים קרדיו-וסקולריים לאורך כל תקופת המחקר במטופלי ויקטוזה לעומת מטופלי פלצבו – 735 אירועים לעומת 870 אירועים (לפוסט המלא).

יום א'

19:20 ד"ר אילנה הרמן (על מחקר ה-LEADER)

תת אנליזות מאשרות שליגלוטייד מפחית תמותה קרדיווסקורית ללא קשר לטיפולי בסיס לסוכרת לליפידים ויתר ל"ד. Steve Nissen סיכם ואמר שהגיע העת לשיתוף פעולה בין קרדיולוגים ודיאבטולוגים לשנות את הguidelines ולהכליל תרופות אלה במקום הראוי להן בקווי ההנחייה והכוונה.

15:00 פרופ' נעים שחאדה - השפעה חיובית למטפורמין במניעת תחלואה קרדיוווסקולרית

פורסמו היום תוצאות מחקר REMOVAL (מומן על ידי JDRF), אשר בדק השפעת טיפול במטפורמין על מניעת סיבוכים וסקולריים בחולים עם סוכרת T1. גיל החולים היה מעל 40 שנה עם לפחות שלושה גורמי סיכון למחלה קרדיווסקולרית. מינון מטפורמין - 2,000 מ"ג ליום ומשך המחקר 3 שנים.
ה-primary end point היה עובי ה-IMT בעורק הקרוטיד.

493 חולים השתתפו במחקר כאשר 428 עברו רנדומיזציה לאחת משתי הקבוצות: זרוע אחת טופלה במטפורמין וזרוע שניה בפלצבו (219 למול 209 בהתאמה). בסיום המחקר נצפתה הפחתה משמעותית בהמוגלובין מסוכרר ובמינון האינסולין ולא נצפתה עלייה בהיארעות אירועי היפוגליקמיה בזרוע של המטפורמין.

ערכי LDL היו יותר נמוכים וניצפתה ירידה במשקל ושיפור בתפקוד אינדותליאלי בקבוצה שטופלה במטפורמין. מבחינת Carotid IMT, היה יתרון בקבוצה שקיבלה מטפורמין.

תוצאות אלה מעידות על ההשפעה החיובית של הטיפול במטפורמין במניעת תחלואה קרדיוווסקולרית בקרב חולי סוכרת סוג 1 עם גורמי סיכון קרדיווסקולריים.

09:29 ד"ר אביבית כהן

פיתוחים טכנולוגיים בתחום כף הרגל הסוכרתית שהוצגו בכנס כוללים גרביים או מדרסים ייחודיים אשר מדגימים את נקודות הלחץ בכף הרגל, וכן מדרסים או "שטיח אמבטיה" אשר מודד את הטמפרטורה באזורים שונים בכף הרגל. ידוע כי ישנה התחממות קלה של הרגל באזור המועד להתפתחות כיב לפני הופעתו, ועל כן זיהוי של האזור הבעייתי בשלב מוקדם מאפשר להתריע בפני החולה על כך ולהנחותו לנוח ולפנות למרפאה להתאמת מנעלים (לפוסט המלא).

יום שבת

16:14 ד"ר ריאד מחאמיד

עלייה באירועי רטינופתיה סוכרתית מופיעה בעיקר בקרב חולים סוכרתיים עם משך מחלה ממושך, איזון גליקמי גרוע ורקע של רטינופתיה אשר נחשפו לטיפול שגרם לירידה מהירה ב-HBA1C ללא קשר, ככל הנראה, בסוג הטיפול שהמטופל קיבל (לדיווח המלא).

02:10 ד"ר אילנה הרמן:
סוף סוף הADA שוקל לשנות את הקווי הנחייה ולהוסיף את הCVoT trials ולכוון שינוי טיפול בהתאם לרקע האישי של החולה.
בוקר טוב אליהו!

01:15 ד"ר עופרי מוסנזון:

מחקר ה-SUSTAIN 6 הראה מי ה-GLP-1 RA הכי יעיל שיש/ שעדין אין כיום.
בנוגע לרתינופתיה- כפי שידוע לכולנו היטב (עם אינסולין/ עם נשים בהריון), יש להיזהר ולא להפחית מהר מדי את ערכי הגלוקוז אם כבר יש לחולה רתינופתיה.

*העדכונים בחסות נובונורדיסק, ב - 23 ליוני ייערך מפגש עדכון בתל אביב בעקבות כנס ה - ADA בהנחיית פרופ' אברהם קרסיק, משתתפים - פרופ' ערן לייטרסדורף, ד"ר אביבית כהן, פרופ אמיר תירוש, פרופ' גילי ליבוביץ. המפגש ייערך במרכז יצחק רבין, רוקח 77 תל אביב, להרשמה לחצו כאן 

נושאים קשורים:  כנס ה - ADA,  ד"ר עופרי מוסנזון,  ד"ר אילנה הרמן,  live מה-ADA
תגובות
אנונימי/ת
11.06.2017, 22:06

רעיון נהדר, כל הכבוד לעושים במלאכה