מצגות וכנסים

סיקור כנס החברה הישראלית לחקר השינה

16-18 במרץ 2017 | מלון אלמא, זכרון יעקב

בשבוע שעבר התקיים יום השינה הבינלאומי. החברה הישראלית לחקר השינה והיו"ר ד"ר ריבה טאומן קיימו את הכנס השנתי במלון אלמא בזכרון יעקב.

ד"ר פאהד חכים הציג בכנס מחקר המאושש כי קיים קשר בין הפרעת השינה לבין היארעות יותר גדולה של מחלת הסרטן כמו סרטן השד, סרטן הפרוסטטה, סרטן המעי הגס וסוגי סרטן אחרים.

מחלת הסרטן היא אחת המחלות הקטלניות שמתמודדים איתה מיליוני חולים בעולם ועדיין נחשבת לקטלן עיקרי למרות ההתקדמות המדעית בעולם, אין ספק שהרפואה המודרנית מבינה היום יותר איך נוצר הגידול, מה מביא לגדילה שלו ואיך הוא מתפזר בגוף אך עדיין מתמודדת עם שאלות רבות, בעיקר בצד הטיפולי. הפרעת שינה היא מצב אשר מכיל הרבה תהליכים שיכולים להשפיע על השינה הרציפה וזמן השינה המתאים לכל בן אדם. חלק מהפרעה זו יכול להיות קיטוע שינה, הפרעה בזמן השינה, התעוררויות תכופות ואולי אפילו שינוי השעון הביולוגי.

מחקרים הראו שחוסר שינה יכול לגרום להשפעות שליליות כגון השפעה שלילית על חיסכון באנרגיה, איזון רגשי ושינויים במערכת החיסון שיכולים לגרום להאצה והתפשטות פולשנית של מחלת הסרטן, כפי שהוכח גם במחקרים אפידמיולוגיים בבני אדם וגם במודלים של שינה מקוטעת בבעלי חיים.

עבודות אפידמיולוגיות הראו שקיים קשר בין הפרעת השינה לבין היארעות יותר גדולה של מחלת הסרטן כמו סרטן השד, סרטן הפרוסטטה , סרטן המעי הגס וסוגי סרטן אחרים. צוותי חוקרים ברחבי העולם שוקדים על העמקת ההבנה של הקשר בין הפרעת השינה לבין התקדמות מחלת הסרטן. בעוד שאנשים בריאים יכולים לחוות הפרעות שינה, המשפיעות על בריאותם, מיליוני חולי סרטן בהחלט חווים הפרעות שינה אשר בלי ידיעתם יכולות להפריע למערכת החיסון שלהם בהגנה מפני התפשטות סרטנית, במיוחד הפולשנות הגרורתית.

ד"ר ריבה אטומן, יו"ר החברה לחקר השינה: "הפרעות שינה – גורם סיכון לבריאותנו"

"השינה היא חלק חשוב מאוד בקיומנו. בשנים האחרונות חלה התקדמות רבה בתחום רפואת השינה שהביאה להכרה כי הפרעות שינה הן שכיחות ובעלות השלכות רבות ומשמעותיות על בריאותנו ואיכות חיינו הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך.

לשינה תפקיד חשוב בשמירה על הומאוסטזיס של תפקודים רבים בגופנו. הפרעות שינה נמצאו קשורות להשמנה, ליתר לחץ דם ותחלואה לבבית, תחלואת כלי דם כולל שבץ מוחי, תחלואה מטבולית כולל סוכרת, דכאון, חרדה ועוד.

המנגנונים המקשרים בין הפרעות שינה ותחלואה כוללים הפרעות בחילוף הגזים בזמן שינה כמו בהפרעות נשימה בשינה, קיצור משך השינה, קיטוע של השינה והפרעה בסינכרון בין השעון הביולוגי ובין הסביבה. חשיבות השינה לכן היא מעבר לשמירה על העירנות היומית. לשינה תפקיד במניעת תחלואה כגון תחלואת לב, שבץ מוחי, סכרת והשמנה ובשיפור תוחלת החיים ואיכות החיים."

במהלך הכנס הוצגו מחקרים רבים בתחום ומושב מיוחד לזכרו של אבי שדה.
בין היתר הוצג מחקר על ידי קהן, מ., אפטר, א. ושדה, א., אשר עסק בטיפול קוגנטיבי-התנהגותי לעומת טיפול בלתי-דירקטיבי לילדי גן הסובלים מפחדי לילה ובעיות שינה וכן מחקרים נוספים בתחום המצביעים על תופעות בקרב ילדי הגן, תגובתיות הורית לבכי ושינה ועוד.

בכנס הוצג מחקר על ידי ד"ר עמית גרין, מירב כהן-ציון, אברהם חיים וירון דגן המאושש קשר ישיר בין חשיפה לתאורה ממסך המחשב בשעות הערב הפוגעת בשינה, בשעונים ביולוגיים וביכולות הקשב בקרב אנשים.

נושאים קשורים:  מצגות וכנסים
תגובות