MS

השתלת תאי גזע מזנכימליים לטיפול בטרשת נפוצה

מחקר זה בחן את ההתכנות, הבטיחות והסבילות של השתלה תוך-ורידית של תאי גזע אוטולוגיים מזנכימליים שעברו הרחבה בתרבית לטיפול בטרשת נפוצה

תאי גזע מזנכימליים (MSCs) הינם בעלי תכונות אימונומודלטוריות, מגנות רקמה ומעודדות תיקון בחיות ו-in vitro. מחקרים קליניים במספר מחלות בבני אדם תומכים בבטיחות וביעילות של השתלת MSC אך קיימות ראיות מועטות לניסיון בטיפול זה בטרשת נפוצה.

מטרת מחקר זה הייתה לבחון את ההיתכנות, הבטיחות והסבילות של השתלת אוטולוגית של MSC לטיפול בטרשת נפוצה.

במחקר השתתפו חולים עם טרשת נפוצה התקפית-הפוגתית (RRMS) או טרשת נפוצה שניונית מתקדמת (SPMS), ציון 3.0-6.5 במדד Expanded Disability Status Scale, פעילות מחלה או התקדמות בשנתיים האחרונות ומעורבות של העצב האופטי. דגימות MSC ממוח העצם הורחבו בתרבית ונשמרו בקירור. לאחר ווידוא קריטריוני הכללה במחקר, 1-2X10^6 תאים לק"ג הופשרו והוזרקו תוך-ורידית.

מתוך 26 חולים שנרשמו למחקר ל-24 ניתנה הזרקה של תאים. 16 מהמשתתפים היו נשים ו-8 גברים, 10 עם RRMS ו-14 עם SPMS. הגיל הממוצע של החולים היה 46.5 ומדד Expanded Disability Status Scale הממוצע היה 5.2. ל-25% מהחולים היו לזיות שעברו האדרה עם גדוליניום ב-MRI. מנת התאים הממוצעת שניתנה הייתה 1.9X10^6 (טווח 1.5-2) עם חיות לאחר הפשרה של מעל 95%. עירוי התאים נסבל היטב ללא תופעות לוואי קשות או עדות לשפעול מחלה.

מסקנת החוקרים היא כי השתלה אוטולוגית של MSC בחולי טרשת נפוצה הינה אפשרית, בטוחה ונסבלת היטב. יש צורך במחקרים נוספים להעריך את היעילות של הטיפול.

מקור:

Cohen, J.A. et al.  (2017) Multiple Sclerosis Journal. Online

נושאים קשורים:  MS,  טרשת נפוצה,  MSC,  תאי גזע מזנכימליים,  RRMS,  SPMS,  מחקרים
תגובות
09.07.2017, 20:54

מאד נהניתי מהמידע