מגזין

יש לך הודעה

מחקר קנדי מצא כי שליחת תוצאות בדיקת טרופונין ב"פוש" היישר לניידי רופאי חדר המיון הפחיתה ב-26 את זמן הטיפול במי שהתלוננו על כאבים בחזה; החוקרים קוראים לאמץ השיטה למדדים ולבדיקות אחרות

רופא משתמש בטלפון חכם (צילום: אילוסטרציה)

עם התרחבות השימוש בטלפונים חכמים על-ידי רופאים ברחבי העולם, מצטברים יותר נתונים ונעשים יותר מחקרים על תרומתם של הסמארטפונים לעבודתם היומיומית של אנשי הצוותים הרפואיים והאופן שבו הם משפיעים עליה.

בשבוע שעבר פרסם כתב העת NEJM תוצאות מחקר חדש, שמצא כי כאשר הרופאים בחדר המיון מקבלים ישר לטלפון החכם הודעה ב"פוש" עם תוצאות בדיקות המעבדה של מטופלים שהגיעו עם תלונה על כאבים בחזה - זמן ההעברה למחלקה, במקרה הצורך, מתקצר משמעותית. בסך הכל, מצאו החוקרים, ההודעה הבודדת שקיבלו הרופאים חסכה למטופלים 26 דקות.

המחקר בוצע על ידי צוות מאוניברסיטת טורונטו בקנדה. הוא התמקד בתוצאות בדיקת מעבדה לגבי טרופונין. במשך הזמן הכולל של השהות בחדר המיון לא נרשם הבדל מהותי בין מטופלים שרופאיהם קיבלו הודעות לניידים - ומי שלא.

את המחקר הובילה ד"ר אייקטה ורמה (Aikta Verma). לדבריה, "מבחינת המטופלים הממתינים לתוצאות בדיקת מעבדה כה מרכזית בהקשר להחלטת הרופא, 26 דקות הן בהחלט משמעותיות ובאופן מובהק. עבור הרבה מאד מטופלים ההמתנה בדריכות לקבלת תוצאת המעבדה שקובעת אם יועברו להתאשפז במחלקה או שישוחררו לבתיהם – היא אולי העניין הקשה ביותר בהקשר לביקור במלר"ד".

להתארכות זמן השהות של מטופל במחלקה לרפואה דחופה, נמצא במחקרים שונים, יש קשר לעלייה בסיכון למוות, "גם בקרב אותם חולים שבסופו של דבר משוחררים מבית החולים", הדגישו החוקרים.

ב-2008 הושקה במחוז אונטריו שבקנדה יוזמה להביא לכך שהשהות של מטופלים במיון תתקצר ככל האפשר, ואף הובטחו לבתי החולים שיעמדו ביעד הזה תמריצי עידוד כספיים. בארה"ב הכירו בכך שמשך הזמן לשהות במיון הוא מדד איכות חשוב.

"אחד הגורמים התורמים להתארכות השהות של מטופל במיון הוא ההמתנה לקבלת תוצאות בדיקות מעבדה. גם כאשר הבדיקה במעבדה הושלמה והתוצאות נשלחות בדואר אלקטרוני פנימי או בדרך אחרת חזרה למיון, הרופאים עצמם לא ממהרים תמיד להגיב ולקבל את ההחלטה הנדרשת, משום שלא אחת הם עסוקים בו זמנית במטלות אחרות. או שהם פשוט לא מודעים לכך שהתוצאות כבר הגיעו למחלקה", כתבו מחברי דו"ח המחקר.

במאמץ לבדוק מה תהיה השפעת השימוש בהודעות "פוש" ישירות לטלפונים החכמים של הרופאים לשם שיפור משמעותי בנושא זמן השהות במלר"ד, ביצע הצוות של ד"ר ורמה מחקר מבוקר בחדר מיון בית חולים עירוני אחד. חלק הרופאים בחדר המיון קיבלו באורח אקראי הודעות אלו לנייד שלהם ואחרים לא קיבלו אותן כך.

1,554 מטופלים הגיעו למיון עם תלונה של כאבים בחזה בעת שבוצע המחקר. 551 שוחררו לאחר שעברו את הבדיקות הנדרשות וקבוצת הביקורת כללה 554 מטופלים, שבעקבות הבדיקה שנעשתה שויכו לקבוצה לה נקבע טיפול התערבותי מאחר שמצבם הצדיק זאת בהתאם לכל הקריטריונים.

הזמן החציוני הכולל שנמדד, מקבלת תוצאת בדיקת הטרופונין ועד לקבלת ההחלטה של הרופא על שחרור או העברה מהמיון - עמד על 79.7 דקות. בקבוצת הביקורת הוא היה 94.3 דקות מול 68.5 דקות בלבד בקבוצת המטופלים שרופאיהם קיבלו הודעות לנייד. הפער הזה בין שני חציוני הזמנים - 25.8 דקות - היה מובהק .

הזמן הכולל של השהות במיון בקרב קבוצת הביקורת עמד על 345 דקות לעומת 328 דקות בקבוצת המטופלים האחרת ("ההתערבותית").

הרופאים שקיבלו באורח אקראי את ההודעות הדחופות לא נתבקשו להתייחס להחלטות שקיבלו. כמו כן המחקר לא נועד לבדוק באיזו תכיפות הם משתמשים בהודעות דחופות לניידים שלהם לקבלת ההחלטות הקליניות.
"קיימנו שיחות עם הרופאים שהשתתפו במחקר והיו ביניהם שאמרו כי ההודעות הדחופות גרמו להם להסחת-דעת זמנית מהפעולה שבה היו מרוכזים, והיו גם שהודו בכנות שהם התעלמו מהן", מסרו החוקרים.

הם הדגישו כי מחקרם לא נועד לבדוק את ההשלכות השליליות בהקשר לקבלת החלטות מוקדמות הנוגעות לשחרור מטופלים מחדר המיון בכלל זה טעות בהחלט, מוות של המטופל ששוחרר כתוצאה מטעות או הגעה לאשפוז חוזר.

לדבריהם, המחקר המחיש שיש מקום להמליץ להשתמש בטכנולוגיית התקשורת המספקת הודעות-דחופות ב"פוש" כדי לשפר את כל נושא הטיפול והשהות במלר"ד, במיוחד עבור חולים עם תלונה על כאבי חזה. "אנחנו התמקדנו בטורפונין אבל תוצאות בדיקות מעבדה אחרות צריכות להגיע לרופאים הישר לניידים שלהם באותה צורה: בדיקות קריטיות, פיענוח של בדיקות רדיולוגיות ועוד", נכתב.

לדבריהם, מחקרים נוספים יכולים "להגדיר באופן יותר ברור עד כמה הודעות דחופות משפרות את השהות במלר"ד עבור קבוצה גדולה יותר של חולים עם בעיות רבות אחרות".

נושאים קשורים:  מגזין,  טלפונים חכמים,  סמארטפון,  רפואה מקוונת,  NEJM,  מחקר
תגובות