חדשות

רק בבתי חולים בודדים ניתנים טיפולים מתקדמים ומהירים במקרים של שבץ מוחי

כך על פי נתוני משרד הבריאות. 90% מהחולים שלקו בהתקף לב ב 2016 עברו צנתור שעה וחצי מרגע ההגעה לבית החולים. התקצר זמן ההמתנה ל-CT מוח בהשוואה לשנים קודמות

שבץ מוחי (אילוסטרציה)
שבץ מוחי (אילוסטרציה)

במהירות הטיפול בשבץ מוחי חל ב-2016 שיפור משמעותי, כך עולה מתוך נתונים שבידי מנהל האיכות משרד הבריאות. דיווח על כך הופיע ביום שישי ב"ישראל היום".
בדיווח נמסר כי משרד הבריאות הגדיר לבתי החולים ולחברות האמבולנסים יעדים לטיפול מהיר, ובהם אבחון מהיר ותיעוד המדדים הרפואיים עוד בזמן הנסיעה באמבולנס.
מנתוני 2016 עולה כי רק בבתי חולים בודדים ניתנים כבר טיפולים מתקדמים. בעוד שבשני בתי חולים (לא צוינו שמות) ניתנו ב-2016 טיפולים מתקדמים – בתרופה TPA או בצנתור מוחי – כ־120-110 חולים - בבתי חולים אחרים ניתנו רק טיפולים בודדים בשנה.

עוד נמסר בדיווח כי האיגוד הנוירולוגי הציג לפני כחצי שנה נתונים מהם עולה כי רק 14% מהחולים טופלו בתרופה ממיסת הקרישים TPA ורק 1.5% עוברים צנתור מוחי. ההליך המתקדם לשליפת קריש הדם מהמוח, מבוצע רק ב־8 בתי חולים. בשני אלו בוצעו כ־120 צנתורים ב־2016.

כמה בתי חולים הצליחו לעמוד ביעדים שנקבעו ב־95% מהמקרים. באחד – רק 83% מהמטופלים צונתרו במהירות הנדרשת.
עוד דווח כי ב־2016 ניתנו כ־1,050 טיפולים בתרופה TPA - עלייה משמעותית לעומת 2015 (יותר מ־800 איש) ולעומת 2014 ( 245). חולים.
באשר לנתוני 2016 לעניין הטיפול המהיר בהתקף לב: 90% מהמטופלים שעברו התקף לב עברו צנתור בתוך שעה וחצי.

על-פי הנחיות משרד הבריאות מטופל המגיע באמבולנס לחדר המיון, וקיים חשד לשבץ מוחי יעבור בדיקות עוד באמבולנס עצמו שיכללו: הערכה נוירולוגית, לחץ דם, דופק, רמת הסוכר בדם וכן תיעוד לגבי זמן הופעת התסמינים. ב־82% מהמקרים הבדיקות אכן בוצעו. במד"א זה שיפור לאורך כל השנה. ברבעון המדידה האחרון של 2016 עלה השיעור ל־91%.

עוד עולה מנתוני מרד הבריאות כפי שהובאו בדיווח: כ־15 אלף ישראלים לוקים בשבץ מוחי בכל שנה. רק חולים שהגיעו לבית החולים עד שלוש וחצי שעות מהאירוע המוחי יכולים לקבל טיפולים מתקדמים. כדי לאפשר ליותר מהם לקבל את הטיפול בתרופה, יש לקצר את משך הזמן עד לאבחנה - בדיקת CT מוח לזיהוי האירוע מוחי. ב־2015 כ-50% מהחולים המתינו לבדיקות 55 דקות, וב־2016 זמן ההמתנה ל־CT התקצר - פחות מ־38 דקות.

נושאים קשורים:  שבץ מוחי,  התקף לב,  איכות בטיפול,  משרד הבריאות
תגובות

חבל מאד שאין שקיפות מלאה בנושא הכאוב הנ"ל. מדוע לא מפרסמים את שמות המרכזים הרפואיים שם ניתן לקבל טיפול אופטימלי כדיי שהחולה ידע לאן להגיע ולאן לא.
לא ברור מדוע דרושה הסודיות הזאת.