מחקרים

האם טיפול חליפי בטסטוסטרון עשוי להגן מפני אירועים לבביים ומוחיים?

מחקר שהוצג בכנס השנתי ה-26 של איגוד האנדוקרינולוגים האמריקאי

25.05.2017, 14:07
מולקולה של טסטוסטרון (הדמיה)
מולקולה של טסטוסטרון (הדמיה)

טיפול חליפי בטסטוסטרון עשוי להגן מפני אוטם לבבי, אירועים מוחיים ותמותה מכל סיבה בגברים עם היפוגונאדיזם שניוני, כך על פי תוצאות מחקר חדש, שהוצגו במהלך הכנס השנתי ה-26 מטעם הAACEי - American Association for Clinical Endocrinologists.

לדברי החוקרים, לאור החשש הגובר כי טיפול בטסטוסטרון מלווה בסיכון מוגבר לסיבוכים קרדיווסקולאריים או תמותה, הם בחרו להשלים מחקר רטרוספקטיבי על בסיס רשומות רפואיות ממוחשבות ממאגר חולים גדול.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים אודות גברים בגילאי 40 ומעלה, עם לפחות שתי מדידות טסטוסטרון מתחת ל-220 ננוגרם/ד"ל (לפחות דגימה אחת בין השעות 7-10 בבוקר). החוקרים הוציאו מהמחקר חולים עם היפוגונאדיזם ראשוני, היפוגונאדיזם שניוני על רקע פתולוגיה בהיפותלמוס-היפופיזה, זיהום בנגיף HIV, ממאירות גרורתית, היסטוריה של סרטן ערמונית, PSA מעל 4 ננוגרם/מ"ל, המטוקריט גבוה, היסטוריה של מחלה תרומבואמבולית קודמת.

בסופו של דבר נכללו במחקר 418 גברים (גיל חציוני של 53.8 שנים) שטופלו בטסטוסטרון ו-283 ביקורות תואמות (גיל חציוני של 54.9 שנים). בתחילת המחקר, שיעורי הימצאות מחלה קרדיווסקולארית עמדו על 9.8% לעומת 12.7%, בהתאמה. הנבדקים בקבוצת ההתערבות היו במעקב למשך חציון של 3.8 שנים, כאשר המעקב אחר המשתתפים בקבוצת הביקורת עמד על 3.4 שנים.

שיעורי התוצא המשולב בקבוצת ההתערבות עמדו על 3.3%, בהשוואה ל-6.4% בקבוצת הביקורת, כאשר בסופו של דבר החוקרים זיהו ירידה בסיכויים לתוצא הסיום הקרדיווסקולארי המשולב בקבוצת הטיפול (יחס סיכון של 0.49).

לדברי החוקרים, למרות שההשפעה של טיפול חליפי בטסטוסטרון משתנה באופן ניכר בתלות באתיולוגיה לרמות טסטוסטרון נמוכות, גיל החולים ואם ישנה מחלה קרדיווסקולארית קיימת, ממצאי המחקר מעידים כי טיפולי חליפי בטסטוסטרון עשוי לספק הגנה מפני אירועים קרדיווסקולאריים בחלק מהגברים עם היפוגונאדיזם.

מתוך הכנס השנתי ה-26 מטעם ה-AACE

נושאים קשורים:  מחקרים
תגובות