חדשות

סוף למשבר? שר הבריאות הורה להנהלת "הדסה" להפריד השתלות מח-עצם בילדים

שר הבריאות יעקב ליצמן פירסם אמש הנחיות למנהל "הדסה" פרופ' זאב רוטשטיין, האוסרות עליו לאחד בין השתלות מח עצם בילדים ובמבוגרים, בניסיון למנוע את התפטרות צוות המחלקה בשבוע הבא; מנכ"ל המשרד: "כל חששות הרופאים קיבלו מענה במתווה החדש"

נציגי משפחות ילדים החולים בסרטן ומטופלים ב"הדסה" (צילום: ועדת הבריאות של הכנסת)

שר הבריאות יעקב ליצמן פירסם אמש (ד') הנחיות הדורשות מהנהלת "הדסה" בראשות פרופ' זאב רוטשטיין להפריד בין ביצוע השתלות מח-עצם בילדים ובמבוגרים. כוונת הנהלת "הדסה" לאחד את הטיפול בהליכים אלה היתה אחת הסיבות לכך שצוות הרופאים במחלקה הודיע על התפטרותו בחודשים האחרונים, וגררה את המרכז הרפואי לאווירת משבר. התערבות ליצמן נעשתה בניסיון להביא את הרופאים למשוך את מכתבי ההתפטרות שלהם ולהמשיך את עבודתם במרכז הרפואי "הדסה".

ההנחיה המרכזית שפירסם שר הבריאות היא כי תחול חובת הפרדה של המחלקה ההמטו-אונקולוגית לילדים מהפעילות למבוגרים, וכי בית החולים נדרש להבטיח שהטיפול בילדים ייעשה אך ורק על ידי מומחים בהמטו-אונקולוגיה ילדים, לפי שורה של כללים המפורטים במסמך.

הנהלת "הדסה" מיהרה להודיע אמש כי תמלא אחר כל הדרישות ממנה. טרם התקבלה תגובת שישה הרופאים הבכירים, ביניהם מנהל המחלקה פרופ' מיקי וינטראוב, שאמורים לעזוב את תפקידם ב-4 ביוני.

משא ומתן חשאי

משרד הבריאות מסר, כי המסמך הוא תוצאה של סדרת דיונים והתייעצות שנערכו על רקע המשבר שפקד את המחלקה, "כדי להגיע לפתרון אמתי בין כל הצדדים". עיתון "הארץ" דיווח הבוקר (ה'), כי ההנחיות הן תוצאה של מגעים שהתנהלו בחשאי במשך שבועיים בין השר לבין הרופאים המתפטרים וליצמן מצפה עתה שהרופאים בתגובה ימשכו את מכתבי התפטרותם.

לפי הדיווח, במהלך החשאי תיווכו פרופ' מאיר ליברגל, מנהל המחלקה לאורתופדיה ב"הדסה" ופרופ' אלון מוזס מהמחלקה למחלות זיהומיות. ליצמן אמר ל"הארץ": "אני עשיתי את כל המאמצים. לרופאים לא צריכות להיות עוד טענות מקצועיות".

עמדת ליצמן בפרשה, כפי שבאה לידי ביטוי במסמך ההנחיות, תומכת למעשה לראשונה בעמדת הרופאים המתפטרים ומצדדת בדאגות המקצועיות שהעלו עם התפטרותם. עד כה, נמנע ליצמן מהתערבות מקצועית בהחלטותיו של פרופ' רוטשטיין, שאותו מינה כדי להציל את "הדסה" מקריסה.

אמש הודיעו הרופאים שהם "מוכנים לכל פתרון יצירתי שיאפשר לצוות הרופאים במלואו לתת טיפול רפואי איכותי, אתי ואנושי על פי הסטנדרטים הנדרשים לילדים חולי סרטן בירושלים". סוגיית התפטרות הרופאים עדיין עומדת בפני הכרעת בית הדין האזורי לעבודה, לאחר שהנהלת "הדסה" הגישה עתירה לבית הדין בדרישה לאסור עליהם לעזוב את המחלקה.

לפי דיווח באתר "וואלה", נציגי הורי ילדים המטופלים במחלקה אמרו בתגובה להודעה: "סוף סוף הפנים שר הבריאות ליצמן את העובדה שמדובר במשבר דרמטי. חבל שזה קרה מאוחר כל כך ולא בינואר עם תחילת המשבר. מאז ילדינו עוברים סבל רב. נברך על כל פתרון שיביא לכך שהרופאים שטיפלו בילדינו החולים ימשיכו לטפל בהם בירושלים. כל פתרון אחר לא יהיה מקובל עלינו".

ההנחיות: הפרדה בביצוע ובצוותים

בהנחיות נקבע באורח חד-משמעי, כי השתלות מח עצם בילדים יבוצעו בכל שעות היממה, בשעות התורנות ובסופי שבוע. ההפרדה בין הילדים למבוגרים תהיה לא רק הפרדה פיזית לשתי יחידות, אלא תהיה גם הפרדה בצוותים המטפלים. לטווח ארוך השאיפה היא שהמטו-אונקולוגיה ילדים תועבר לבניין נפרד שבו ירוכז כל הטיפולים לסוגיהם לילדים.

השר דורש גם שתהיה חובת הכשרה של צוות סיעודי לנושאים הנוגעים להמטו-אונקולוגיה ילדים ושיידרש שאנשי מקצוע זה יהיו בעלי ניסיון בטיפול בילדים. הפיקוח על הצוות וכן על הצוות החינוכי יהיה על-ידי צוות המחלקה, שגם יהיה אחראי למעקב אחר ילדים באשפוז-יום וכאלו שמקבלים טיפול במרפאת חוץ. הרופא האחראי יהיה בכל עת רופא ילדים מומחה בהמטו-אונקולוגיה ילדים.

כן נקבעו הנחיות לגבי הטיפול הניתן במחלקה זו לתיירי מרפא ולילדים המגיעים מהרשות הפלסטינית "באופן שלא ייפגע הטיפול הניתן במלואו לילדים תושבי ישראל".

השר התחייב שמשרדו יקצה תוספת מיטות וכוח אדם מקצועי למחלקה, בתיאום עם הנהלת בית החולים. משרד הבריאות הודיע כי יבצע מעקב אחר כל הפעילות הנעשית במחלקה. השר ליצמן אמר, כי הוא "סמוך ובטוח שההנחיות שהוצאו מעניקות אפשרות לכל הצדדים להגיע להסכמות באשר להמשך פעילות המחלקה בהדסה, תוך הסדרת הפערים שהיו ביניהם - ובכך להגיע לסיום המשבר, לטובת הילדים".

משה בר סימן טוב, מנכ״ל משרד הבריאות, אמר אמש: "המתווה שנקבע הוא תוצאה של עבודה אינטנסיבית שביצעו  גורמי המקצוע השונים במשרד ונועד להבטיח שהטיפול שיינתן לילדים יהיה ברמה הגבוהה ביותר. כל החששות שהועלו על ידי הרופאים בנוגע לאופן פעילות המחלקה קיבלו מענה במתווה. אנו מצפים שהרופאים המתפטרים ימשכו את מכתבי ההתפטרות ויחזרו לעבודה סדירה".

הנהלת "הדסה": נקים מחלקה חדשה 

בתגובה למכתב ההנחיות הודיעה הנהלת הדסה: "הדסה מקבלת בברכה ובתודה את מכתב השר ומאשרת כי המחלקה להמטואונקולוגיה והשתלות מח עצם בילדים תמשיך לפעול ברציפות ובאופן הכי מלא האפשרי לרבות בתחילת יוני השנה - מועד ההתפטרות שעליה הודיעו 6 מבכירי המחלקה. המחלקה תשרת בלב חפץ ובזרועות פתוחות ובגאווה את תושבי ירושלים והסביבה כמו גם ילדים נוספים מהארץ ומהעולם.

"על סמך הנחיות משרד הבריאות בית החולים נערך להפרדות הנדרשות בין ילדים למבוגרים ולמינויים הנדרשים כך שאכן ילדים יטופלו ביחידות ייחודיות לילדים בבניין הילדים וב'בניין שרת' בצורה נפרדת מהמבוגרים ועל-ידי צוותי ילדים מומחים בהמטואונקולוגיה, לרבות אחיות מיומנות בילדים כנדרש. תכנית מפורטת תועבר תוך מספר ימים להנהלת משרד הבריאות".

עוד הודיעה הנהלת המרכז הרפואי : "הדסה מודיעה בזה כי בעדיפות גבוהה ולמרות מצבה הכללי היא מתגייסת כדי לתכנן גיוס תרומות ולהקים מחלקה חדשה, גדולה להשתלות מח עצם בילדים - כדי להבטיח שהילדים יטופלו ברציפות במסגרת הכוללנית של בית החולים לילדים.

"לאור מכתבו של השר וההנחיות שניתנו להדסה, הנהלת בית החולים תמשיך לצפות עדיין לחזרה של הרופאים כולם או בחלקם לבית החולים באופן שבו לא ינטשו את הילדים חולי הסרטן הזקוקים כל כך לטיפול על ידם. אבל במקביל ממשיכה ההנהלה בגיוס רופאים חדשים כדי למלא את השורות או להוסיף לצוות רופאים נוספים".

נושאים קשורים:  חדשות,  משבר ב"הדסה",  משרד הבריאות,  פרופ' זאב רוטשטיין,  פרופ' מיקי וינטראוב,  שר הבריאות יעקב ליצמן
תגובות
26.05.2017, 10:45

רופאי המטו-אונקולוגיה ילדים בהדסה ישפרו את הטיפול בפצייאנטים לאחר מאבק
קשה במנכ״ל הדסה שניסה לחסוך ככל האפשר על חשבון החולים וצוות הרופאים והאחיות. כבוד השר ליצמן התעורר מאוחר מדי ונקווה שהוא למד משהו מכל הסיפור.
אילי היה נחוש לטפל בנושא, הכל היה מסתיים מזמן, אבל הוא הרי הביא את פרופ׳ רוטשטיין להדסה בשביל לחסוך בהוצאות ו״לשקם״ את הדסה, אז ברור שהוא לא
מיהר להתערב. גם יכול היה להנחות את מנכ״ל שערי צדק לא להקים יחידה
המטו-אונקולוגית נוספת לילדים בעיצומו של המשבר, אבל הוא עשה זאת מול
שערי צדק מדי מאוחר. גם מנכ״ל שערי צדק היה צריך להיות יותר רגיש, אך הוא
ניצל את המשבר בהדסה בכדי לנסות להקים יחידה המטו-אונקולוגית לילדים
בשערי צדק.
מהלך העניינים בבתי החולים שלנו והיחסים ההדדיים דורש שיפור רב. היריעה
קצרה מכדי לפרט את כל הרעות החולות , והלוואי שמערכת הבריאות תפיק
הרבה לקחים מהשתלשלות העניינים. נקווה לעתיד יותר טוב.

26.05.2017, 14:55

מקווים שכל מה שקרה יהיה לטוב לכולם

אנונימי/ת
26.05.2017, 16:58

כל העולם ואשתו מחכים שרוטשטיין לא רק יישר קו עם משרד הבריאות בעניין ההפרדה, אלא ייקרא לכל אחד מהרופאים המתפטרים לחזור בו. כך ייצא גדול ולא יילך לקאנוסה.