פיתוח חדש

חוקרים מ"שיבא" ואוני' בן-גוריון פיתחו ננו-פולימר המגן מטרשת עורקים

פרופ' יונתן ליאור מ"שיבא" אמר, כי "פעילות שריר הלב אצל העכברים שטופלו באמצעות הפולימר השתפרה פלאים. היו להם פחות דלקות ועובי דפנות העורקים שלהם הצטמצם באופן ניכר"

פרופ' יונתן ליאור. "חשיפה של תאי לב לבועיות שמקורן בשומן מהלב של חולים עם פרפור עליות גורמת להפרעות קצב בתאי שריר לב בתנאי מעבדה" (צילום: יח"צ)

שיטה חדשה לטיפול בטרשת עורקים ולמניעת אי ספיקת לב, באמצעות שימוש בפולימר ביו-רפואי המפחית את שכבת ה"פלאק" המצטברת בעורקים ואת הדלקת במערכת כלי הדם, פותחה בפרויקט מחקר משותף למרכז הרפואי "שיבא" ולצוות מאוניברסיטת בן גוריון בבאר-שבע.

לפי דו"ח שפירסם כתב העת The Lancet על נטל המחלות העולמי נכון לשנת 2015, טרשת עורקים גורמת ל-56 מיליון מקרי מוות בשנה ברחבי העולם. במצב רגיל, בריא, העורקים מרופדים בשכבה דקה של תאים (אנדותל) השומרת על צורתם וחלקותם ושומרת על זרימת דם תקינה. טרשת עורקים מתחילה בכך שמופיע נזק לשכבת האנדותל.

"לננו-פולימר החדשני יש כמה יתרונות: הוא מתקן נזק שנגרם כבר לעורקים ומחזק את שריר הלב, וכן מתביית על הרקמות הפגועות ולא פוגע בבריאות"

הנזק נגרם כתוצאה מיתר לחץ דם, עישון או רמות כולסטרול גבוהות. בדלקת מייצרים תאי האנדותל מולקולות של חומר כימי - "אי-סלקטין" - המובילות לאזור הפגוע תאי דם לבנים (מונוציטים) הגורמים להצטברות הפלאק בדפנות הפנימיות של העורקים.

פרופ' איילת דוד (צילום: יח"צ)

פרופ' איילת דוד מהמחלקה לביו-כימיה ופרמקולוגיה קלינית באוניברסיטת בן-גוריון בנגב מסרה אתמול (ב') את הפרטים הבאים על הפיתוח: "הפולימר שפיתחנו בממדי ננו מתביית על ה'אי-סלקטין', מפחית את הפלאק הקיים ומונע היווצרות של שכבת פלאק נוסת ודלקת - ובכך מונע פקקת עורקים, איסכמיה, אוטם שריר הלב ושבץ.

"לננו-פולימר החדשני יש כמה יתרונות: הוא מתקן נזק שנגרם כבר לעורקים ומחזק את שריר הלב. הפולימר מתביית על הרקמות הפגועות ולא פוגע בבריאות, כך שאיננו גורם לתופעות לוואי שליליות, בניגוד לתרופות הסטטין שידוע שהן גורמות לכמה תופעות לוואי לא רצויות".

על פיתוח הפולימר החדש נרשם פטנט. השימוש בו נמצא כבר בשלב הקדם-קליני. הוא נבדק על עכברים והושגו בניסוי זה תוצאות חיוביות. החוקרים מסרו, כי עכברי מעבדה עם טרשת עורקים קיבלו ארבע הזרקות של הפולימר הביו-קליני החדש, ונבחן השינוי שחל בעורקיהם לאחר ארבעה שבועות.

"נדהמנו מהתוצאות", סיפר פרופ' יונתן ליאור, מנהל המכון לחקר כלי דם במרכז הרפואי "שיבא" ומרצה לקרדיולוגיה באוניברסיטת תל-אביב. "פעילות שריר הלב אצל העכברים שטופלו כך השתפרה פלאים. היו להם פחות דלקות ועובי דפנות העורקים שלהם, שהוא מביטויי המחלה, עקב הצטברות שכבת הפלאק, הצטמצם באופן ניכר".

"אפשר לומר שזו תוצאה ראשונה מסוגה", מוסיף פרופ' ליאור, "אמנם קיימים היום מספר טיפולים לטרשת נפוצה, אך אף אחד מהם אינו יכול להפוך נזק שכבר נגרם ולשפר את תפקוד שריר הלב, כפי שהפולימר הזה מצליח לעשות".

"בייצור הפולימר הצלחנו להשיג היצמדות לאי-סלקטין ברמת חוזק הדומה לזו של נוגדנים. ייתכן שזה מסביר את רמת היעילות הגבוהה שראינו", הדגישה פרופ' דוד.

שניהם סבורים, כך הדגישו, שהטיפול הפולימרי הזה יכול להיות יעיל גם עבור אנשים הסובלים מסוכרת, יתר לחץ דם וממחלות אחרות הקשורות לגיל. "לאור זאת, לטיפול הפולימרי החדש יכולות להיות השפעות משנות חיים עבור מיליוני אנשים".

"אנחנו מחפשים עכשיו חברת תרופות שתקדם את הטיפול הפולימרי לשלבים הבאים של פיתוח תרופה ולשיווק", מסרה ד"ר אורה הורוביץ, סמנכ"לית בכירה לפיתוח עסקי ב"ב.ג. נגב טכנולוגיות", חברת מסחור הטכנולוגיות והפיתוחים של אוניברסיטת בן-גוריון.

נושאים קשורים:  חדשות,  אוניברסיטת בן גוריון,  המרכז הרפואי "שיבא",  טרשת עורקים,  פיתוח,  מחלות לב,  ננו-פולימר
תגובות
אנונימי/ת
26.05.2017, 09:20

מדהים, פשוט מדהים! אני בטוח שיש כעת בעולם חוקרים השואלים את עצמם : למה לא חשבנו על זה קודם?