חדשות

"אסף הרופא": רופאים בכירים משתתפים במפגשים למניעת שחיקה מקצועית ולשיתוף תחושות

הפעילות בבית החולים נעשית ב"שיטת באלינט", שפותחה על ידי פסיכואנליטיקאי הונגרי שעבד עם רופאים בבריטניה במטרה למנוע שחיקה ולשפר את היחס למטופלים

רופא חולה. אילוסטרציה

במרכז הרפואי "אסף הרופא" (ע"ש יצחק שמיר) החלה באחרונה להתבצע פעילות ייעודית לרופאים בכירים, הכוללת מפגשים אחת לשלושה שבועות, ובהם דנים הרופאים בנושאים מקצועיים ואישיים ב"שיטת באלינט". עד כה התקיימו שני מפגשים, בהם נטלו חלק 15 רופאים מומחים.

לדברי בית החולים, הפעילות ב"שיטת באלינט" מיועדת לקבוצת עמיתים מהצוות הרפואי. ב"אסף הרופא" נעשית הפעילות בהנחיית ד"ר גילי עופר-ביאלר, רופאת משפחה, ו-ורד שנער, סגנית מנהלת השירות לעבודה סוציאלית בבית החולים. במפגשים הרופאים משתפים את עמיתיהם בדילמות יומיומיות בקשר מטפל-מטופל, בסוגיות הנוגעות לתקשורת בתוך הצוות הרפואי ולהחלפת דעות על מקרים שטופלו.

מטרת הפעילות בשיטת באלינט היא בין השאר למנוע שחיקה בקרב חברי הצוות הרפואי ואפשרות להתבוננות עצמית לשם שיפור הקשר עם המטופלים.

"התברר כי השיטה היא כלי יעיל למניעת שחיקה מקצועית המאפשר לרופאים התבוננות עצמית, שיתוף ידע ותחושות בין עמיתים"

את שיטת באלינט הגה וישם מיכאל באלינט (1970-1890), פסיכואנליטיקאי הונגרי שהיגר לבריטניה בשנת 1930. הוא עבד שם בשיטה שיזם בשנות ה-50 וה-60 עם קבוצות רופאים ועודד אותם לשתף עם עם עמיתיהם תחושות ממפגשיהם עם המטופלים. באלינט כתב את הספר "הרופא, המטופל והמחלה" הנחשב ל"מורה נבוכים" בדרך ההסתכלות על הקשרים הנוצרים בין הרופא למטופליו.

ד"ר אנגל, סגנית מנהל המרכז הרפואי "אסף הרופא", הסבירה: "בשנים האחרונות עלתה המודעות לצורך בחיזוק החוסן של הצוותים הרפואיים. היה לנו חשוב להפעיל את קבוצת באלינט בבית החולים, מתוך שאיפה לתת לצוות הרפואי הזדמנות ומקום לשתף עמיתים בדילמות, במחשבות וברגשות, העולים באופן טבעי במהלך עבודתם היומיומית וקשריהם עם המטופלים, כשמדובר במצבי חולי ואף מוות.

"התברר כי זה כלי יעיל למניעת שחיקה מקצועית המאפשר לרופאים התבוננות עצמית, שיתוף ידע ותחושות בין עמיתים מה שגם מוביל לקשר טוב יותר בין המטפלים למטופליהם וכן בתוך הצוות הרפואי עצמו. הייתי שמחה לראות בתי חולים נוספים מאמצים את השיטה הזאת. השלב הבא בפרויקט שלנו יהיה להפעיל קבוצות באלינט רב-צוותיות בבית החולים ובהן ישתתפו רופאים לצד צוותי הסיעוד וממקצועות בריאות נוספים". בית החולים מסר, כי ככל הידוע לו הוא היחיד שפועל בשיטה זו בארץ.

ורד שנער הוסיפה: "חשיבות המפגשים הללו היא בקידום ושיפור הקשר של רופא-חולה, מניעת שחיקה מקצועית, עידוד ההשקעה בתקשורת הבין אישית בין הרופאים עצמם ויצירת מסגרת חדשה המאפשרת לרופא להתמודד עם רגשות העולים בקשר שלו עם מטופל ומשפחתו ולבדוק את מידת השפעתם על הטיפול המקצועי היום-יומי".

ד"ר גילי עופר-ביאלר אמרה: "קבוצת באלינט מאפשרת שיח פתוח בין הרופאים, באורח אינטימי. במפגשים הם מעלים סוגיות המעסיקות אותם בדגש על הקשרים הבין אישיים עם מטופליהם, עם חברי הצוות ועמיתים. השיחה מתקיימת באווירה פתוחה ובסביבה בטוחה תוך שמירה על סודיות ועל כבוד המשתתפים. הם חולקים חוויות וחשים פחות בדידות. אנחנו מאמינים כי יעלו בפגישות אלו תובנות נוספות המאפשרות התמודדות עם דילמות. מדובר ביצירת תרבות-שיח מסוג חדש לצרכיהם של רופאי בית החולים. הם יכולים להיעזר בכך למציאת פתרונות לעצמם ובאופן עקיף - למטופליהם."

נושאים קשורים:  חדשות,  המרכז הרפואי "אסף הרופא",  שיטת באלינט,  מפגש,  שחיקה מקצועית,  יחסי רופא חולה
תגובות
אנונימי/ת
22.05.2017, 21:58

מעולה! בהתחלה מעמיסים עליהם כמויות אינסופיות של חולים מורכבים עם משאבים אפסיים וזמן מגוכך כדי לטפל בהם וכשהם נשחקים ממציאים להם כל מיני סדנאות מטעם השירות הסוציאלי שגם הוא שחוק עד דק.

ניהול ציני וניצול ציני

אנונימי/ת
25.05.2017, 11:11

עדיף למנוע שחיקה ע״י מנועים מותקנים בתוך מארכת רפואית: זה יכול להיות צוות מיוחד, שבתפקידו לעבוד כמגשר ובלם זעזועים בין מטופלים ולרופאים. לימודי תקשורת בין רופא למטופל צריכים להיות עוד בזמן לימודי אוניברסיטה עם תרגולי מצבים אמיתיים ואלגוריתמים של תגובות. והמערכת בתי חולים צריכה לחשב כל המצבים האפשריים ולתת לרופאים מספיק זמן לעבודה רפואית ולשיחות עם משפחות ומטופלים. ואם אין מספיק זמן, שהמנויים מחליפים מענה במקום רופא.