סרטן ערמונית

איכות חיים ושינויים במיניות לאחר סרטן ערמונית - השוואה בין גברים הטרוסקסואלים לגברים הומו- ובי-סקסואליים

גברים המטופלים לסרטן ערמונית דווחו כסובלים מאיכות חיים הקשורה בבריאות (HRQOL) הנמוכה מאשר אוכלוסייה בריאה באותו הגיל. עד לאחרונה, מחקרים שבחנו זאת, התמקדו בעיקר בגברים הטרוסקסואלים. מחקר זה ביקש לבחון את ה-HRQOL והמנבאים הפסיכוסקסואליים של HRQOL בגברים הומו- ובי-סקסואליים

ירידה באיכות חיים הקשורה בבריאות (HRQOL) וקשיים במיניות הינם תוצאה מוכרת של טיפול בסרטן הערמונית. עם זאת, קיים מיעוט מידע בנושא זה בגברים הומו- ובי-סקסואליים (GB). מטרת מחקר זה הינה להעריך מנבאים פסיכוסקסואליים של HRQOL בגברים GB והטרוסקסואליים עם סרטן ערמונית.

במחקר השתתפו 124 גברים GB ו-225 גברים הטרוסקסואליים עם סרטן ערמונית שהשלימו שורה של מבחנים פסיכו-סקסואליים מתוקפים. התוצא העיקרי שנבדק היה HRQOL שהוערך על ידי Functional Assessment of Cancer Therapy – Prostateי(FACT-P). מדידות פסיכו-סקסואליות מתוקפות ומשתנים דמוגרפיים וטיפוליים שימשו כמנבאים.

תוצאות המחקר הדגימו כי הגברים ה-GB היו צעירים באופן מובהק סטטיסטית (64.25 שנים) מהגברים ההטרוסקסואליים (71.54 שנים), היו עם סיכוי נמוך יותר להיות בקשר מתמשך ועם סיכוי גבוה יותר לקיים יחסי מין עם פרטנרים מזדמנים. בהשוואה למקרי ביקורת בריאים מתוקננים לגיל, משתתפים בשתי הקבוצות דיווחו על תפקוד מיני ו-HRQOL ירודים, מצוקה פסיכולוגית גדולה יותר, יותר הפרעות לתקשורת מינית, הערכה עצמית גברית נמוכה יותר ובטחון מיני ואינטימיות מינית נמוכות יותר. בהשוואה לגברים הטרוסקסואליים, גברים GB דיווחו על HRQOL נמוכה יותר (P=0.046), הערכה עצמית נמוכה יותר (P<0.001), שביעות רצון נמוכה יותר מהטיפול (P=0.013), מצוקה פסיכולוגית גדולה יותר (P=0.005), מצוקה גדולה יותר הקשורה בסרטן (P<0.001) ויותר דאגה משפיכה (P<0.001). כמו כן, גברים GB דיווחו על תפקוד מיני גבוה יותר (P<0.001) ובטחון מיני גבוה יותר (P=0.001). במודל רגרסיה מצוקה פסיכולוגית, מצוקה הקשורה בסרטן, הערכה עצמית גברית ושביעות רצון מטיפול נמצאו כמנבאים של HRQOL עבור גברים GBי(R²=0.804) בעוד שמצוקה פסיכולוגית ובטחון מיני נמצאו כמנבאים עבור גברים הטרוסקסואליים (R²=0.690).

ממצאים אלו מאמתים הבדלים בין גברים הטרוסקסואליים ל-GB בהיבט ההשפעה של סרטן ערמונית על HRQOL על פני טווח גדול של תחומים ומעידים שיש צורך במידע ותמיכה מוכוונים לגברים GB הסובלים מסרטן ערמונית.

מקור: 

Ussher, J.M. et al.  (2017) The Journal of Sexual Medicine. 13(3), 425.

נושאים קשורים:  סרטן ערמונית,  להט"ב,  HRQoL,  מחקרים
תגובות