חדשות

מחקר במכון ויצמן חשף קשר בין תאים מזדקנים לבין הופעת מחלות בזקנה

צוות במכון ויצמן שחוקר את הצטברות Senescent Cells בגוף עם ההזדקנות חשף את התהליך הביולוגי שעשוי להוביל למחלות הקשורות לגיל

ד"ר ולרי קריז'נובסקי (צילום: מכון ויצמן למדע)

מחקר שנעשה במכון ויצמן חשף לראשונה את הקשר שבין "תאים מזדקנים" (Senescent Cells) לבין מחלות אופייניות להזדקנות. לדברי המכון, המחקר מספק לא רק תובנות חדשות על תהליך הזדקנות הגוף - אלא גם מצביע על כיווני טיפול חדשים במחלות אלו.

את המחקר הוביל ד"ר ולרי קריז'נובסקי מהמחלקה לביולוגיה במכון ויצמן, והוא יוצג לראשונה יחד עם מחקרים נוספים במהלך כנס ה-BioMed שיתקיים השבוע (25-23 במאי) בתל-אביב.

"אחד השינויים המתחוללים בגוף ככל שהוא מתבגר", אמר ד"ר קריז'נובסקי, "הוא הצטברות הדרגתית של תאים מסוימים. הם מכונים "תאים מזדקנים" (Senescent Cells). אפשר לומר עליהם שהם "פורשים לגמלאות" ומפסיקים להתחלק. אלא שהם אינם מתים. הם נוכחים תמיד ואף ממלאים כמה תפקידים חשובים בגוף, למשל בריפוי פצעים. באיברים מזדקנים, תאים אלו אינם מסולקים בקצב הראוי ולכן יכולים להצטבר ולהזיק".

חקר ההזדקנות התאית הואץ מאוד בשנים האחרונות, בשל ממצאים שהצביעו על כך שסילוק תאים אלו מאזורים שונים בגוף עשוי לעצור היבטים מסוימים של תהליכי הזדקנות ומחלה. גם תעשיית התרופות מקדישה כיום תשומת לב למחקר בנושא הזה, מאחר שהוא עשוי להוביל לפיתוחן של תרופות הפועלות נגד תאים מזדקנים באיברים או ברקמות מסוימים.

ד"ר קריז'נובסקי וצוותו עוסקים במחקר בסיסי. הם עורכים אותו בתרביות תאים של בני אדם ועכברים . במחקר הם מנסים לברר את הקשר שבין תאים מזדקנים לבין תהליכי הזדקנות הגוף. החוקרים מצאו כי הבעיה נמצאת במשפחת חלבונים המווסתים את תהליך "התאבדות" התאים (אפופטוזיס). הם זיהו שני חלבונים במשפחה זו המונעים אפופטוזיס ושיוצרו ברמות מוגברות במיוחד בתאים מזדקנים. כשהזריקו לעכברים שבגופם נמצאו כמויות גדולות של תאים מזדקנים מולקולות המעכבות את שני החלבונים הללו, התאים עברו אפופטוזיס ולאחר מכן סולקו מהגוף - מה שהוביל לשיפור במצב הרקמה.

"כאשר הם נמצאים בכמויות קטנות, תאים אלה יכולים למנוע מגידולים להתפתח, לסייע לפצעים להיקרש ולהתחיל את תהליך הריפוי", ציין עוד ד"ר קריז'נובסקי, "אך כאשר הם מצטברים, התוצאה היא דלקת ואף סרטן".

נראה, הוסיף, שמחלות הנפוצות בגיל המבוגר קשורות להצטברות תאית זו, וביניהם מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD).

ד"ר קריז'נובסקי מקווה ליישם את ממצאי הצוות שלו במחקר חדש שיתמקד בטיפול במחלות אלו. "יהיה צורך להתמקד בתאים המזדקנים מבלי לגרום לתופעות לוואי בלתי רצויות".

לשם כך עסוק עתה הצוות בפיתוח מודלים למחלת COPD בעכברים ולבחינת האפשרות שסילוק תאים מזדקנים מן הריאות בלבד, עשוי למנוע או להקל על המחלה. על התגליות הללו הוגשה בקשה לרישום פטנט.

נושאים קשורים:  חדשות,  מכון ויצמן למדע,  Senescent Cells,  תאים מזדקנים,  COPD,  ד"ר ולרי קריז'נובסקי
תגובות